M51 i blæst

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M51 i blæst

• Dette emne har 80 svar og 33 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af nvc. This post has been viewed 2119 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 81 i alt)
  • Forfatter

wieben
    Deltager
      • Nova

Uden tvivl det bedste danske billede af M51 nogensinde.

tomicich
      Deltager
        • Super Giant

fantastisk billede af M51..Thumbs%20UpThumbs%20UpThumbs%20UpThumbs%20UpThumbs%20Up

morten
        Deltager
          • Super Nova

Embarrassed Tak for alle roserne, og for at Mads opdagede, at jeg har byttet om på B og G. Tak også for, at I har brugt tid på at behandle mine data.

Det er nogle seriøst gode behandlinger I har lavet, Morten, Mogens, Niels og Jesper. Stor respekt. Billedbehandling arbejder jeg på, men kan åbenbart endnu ikke kende forskel på B og G.

Jespers behandling har fået rigtigt mange detaljer frem og har efter min opfattelse den helt rigtige farvebalance. Ved sammenligning med Hubble billedet

blegner vores naturligvis, men der er dog rigtigt mange detaljer med.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Sådan – Mortens data og Jespers behandlig er nu en kombi der er svær at lave op til Thumbs%20UpThumbs%20UpThumbs%20UpThumbs%20Up

edbbob
            Deltager
              • Super Nova

Her er lige en anden version, med bedre farver og lys (tak Mogens ), og en lidt alternativ beskæring. Baggrunden her på Forum er meget lys, og billedet gør sig bedst på en mørk baggrund:

nvc
              Deltager
                • Super Giant

Tak for kommentarer til min billedbehandling, altid en stor fornøjelse at arbejde med så gode data. Virkelig gode billeder der vises på dette forum for tiden.

Mvh. Niels

joergen.k
                Deltager
                  • Nova

hold nu kæft: Morten sikke nogle fede data du har fået hevet ned,og sikke nogle flotte billedbehandlinger

morten
                  Deltager
                    • Super Nova

Bare af nysgerrighed, har i lavet deconvolve, og hvordan har du Jesper fået bevaret detaljerne helt ind i kernen. Niels har lært mig at sandwiche forskellige streches med layer masks, er det det?
                    morten2013-03-13 20:11:01

nvc
                    Deltager
                      • Super Giant

Ja jeg har brugt deconvolve på LUM billedet Morten (via CCDStack2) og Ha er blended ind i den røde del som et lighten layer hvor jeg har masket Ha væk for det uden om m51 delen da Ha billedet er mere støjfuldt end det røde billede.
                      Dette med at mine farver i selve m51 delen er noget uensartet skyldes min måde at maske DDP sammen på for RGB lagene.
                      Mvh. Niels

nvc2013-03-13 20:24:33

morten
                      Deltager
                        • Super Nova

Det er som sædvanligt en flot behandling, Niels. På min skærm er den dog en anelse for rød i det, synes jeg.

Måske kan man få mere med i kernen ved din teknik.
                        Jeg prøver selv når jeg er hjemme igen. På vej til en kongres nu.
                        Også fin version du har lavet, Morten, klart bedre end det allerede gode 1 forsøg.

morten2013-03-13 20:29:25

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Tak for de pæne ord om min billedbehandling. Men 95% af resultatet skyldes de fantastisk gode data.

Jeg har lavet DDP i Maxim på LUM billedet. Filter type: FFT Low-Pass og Hardness: Custom 0.5 hvis jeg husker rigtigt (er på arbejde). To forskellige stretch blev gemt som tif. En til kernen og en til resten af galaksen. De blev kombineret ved at lægge dem ovenpå hinanden som layers i PS og klippe væk med fethered selections. Altså ikke layer masks, men man opnår stort set det samme.

nvc
                          Deltager
                            • Super Giant

.. prøvede af fjerne en smule af det ‘røde look’ med funktionen selective color,

Master tif er her,
                            Mvh. Niels

webweichel
                            Deltager
                              • Nova

Hold da op det er jo en helt fantastisk M51 utrolig opløsning og farver. (Jeg kan nok bedst lide Jespers version den er meget “naturlig” og en flad baggrund). ClapClapClap

helge
                              Deltager
                                • Giant

Super flot billede, Morten. Og flotte redigeringsforslag fra I andre. Fedt at have en montering, der kan træde helt i baggrunden uanset blæst, mm. Så kan man koncentrere sig om alt det andet.

erikgu
                                Deltager
                                  • Nova

Dette er bare helt fantastisk, tror det er noe av det best jeg har sett av M51. Gratulere til Morten og dere som har kommet med nydlige redigeringsforslag.

Erik G

Erik G

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 81 i alt)
                                • Emnet 'M51 i blæst' er lukket for nye svar.