› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › M51: Har billeder, mangler råd
- Dette emne har 43 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 11 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 542 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. marts 2010 kl. 14:10 #34698
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Men det fortjener du, Michael. Jeg siger kun sandheden, og det er alltid let.
Mvh,
Bjørn16. marts 2010 kl. 14:33 #34700
mhbr- Planet
Jeg er helt enig!
Michaels kyndige vejledning har været uundværlig!
Nu må vi se om den er gået til spilde. Hermed M51 v2:
16. marts 2010 kl. 14:38 #34703
mstauningDeltager- Black Hole
Stadig for lidt hiv i curverne ..
Der er meget mere M51 med, som nemt kan komme frem uden at ødelægge billedet.Hvis jeg på det JPEG du lige har lavet, går ind i curves og sætter input 17 output 27 så kommer den frem uden meget støj – og det på en JPEG. Så hiv lidt mere i den, evt bare den ene extra gang.16. marts 2010 kl. 16:05 #34715
mhbr- Planet
Nu er jeg gået amok med curves.. Meget mere voldsom galakse at se på.. Lidt for blå dog, måske?
mhbr 2010-03-16 15:07:15 16. marts 2010 kl. 16:28 #34716
k_holstDeltager- Nova
Hej Morten.
Sikke en udvikling du er gået igennem idagDet sidste billede er rigtig flot – Også sammenlignet med mange der har længere erfaring end dig.Hvis du får gang i lidt længere eksponeringer, så skal du bare se16. marts 2010 kl. 16:31 #34717
mhbr- Planet
Mange tak for rosen, Kim!
Ja jeg synes også jeg har lært en masse i dag. Men det var aldrig gået uden kyndig instruktion!
Jeg glæder mig allerede til at komme ud at tage nogle flere billeder. Måske kan jeg presse citronen lidt mht eksponeringerne. Nu ved jeg jo at det bærer frugt! 🙂
Tak igen!
PS. Arbejder på en version hvor der er lidt mere knald på end v2, men stadig bevarer det rødlige i galakse-disk’en!
mhbr 2010-03-16 15:42:28 16. marts 2010 kl. 17:24 #34719
tommyfDeltager- Neutron star
Super, fedt med den tools og dejlig billig, bare ærgerligt den ikke kan fås til PaintShopPro
16. marts 2010 kl. 17:44 #34724
mhbr- Planet
Ny udgave. Personligt kan jeg meget bedre li’ farverne her. Den er ikke helt så pang som v3, men til gengæld er støjen også i bund!
16. marts 2010 kl. 17:46 #34725
tommyfDeltager- Neutron star
Støj er irreterende, kan bedst lide den uden…
16. marts 2010 kl. 21:46 #34742
Personligt syndtes jeg den er god, dog at baggrunden er for mørk. Men det er jo en smags sag, jeg fortrækker lidt støj frem for at komme til at drunke de svage områder i baggrunden.
Men som kim siger, de er rigtigt gode. Og hvis du kan komme til at trække længere subs så skal du bare se. Men indtil da, så bare nap flere. Her har du lavet 5½min, hvis du havde lavet 11min så ville støjen kun være ½ det den er. Og du havde kunne trække den meget længere.Farver, det kan være svært – Den udgave jeg postede hvor der er oki farver på, har været forbi MaxIm til en G2V.Så næste træk er to ting:1) Flats2) Mere tid, enten i form af længere subs eller flere (gerne begge dele).16. marts 2010 kl. 21:50 #34745
mhbr- Planet
Hej igen Michael!
Tak igen for din uundværlige hjælp.
Det ser desværre lidt sort(eller skygråt, rettere) for i aften. Men når der er hul igen skal jeg helt klart huske at lave en større mængde subs, evt. undersøge muligheden for lidt længere eksponering og så at få fremstillet nogle rigtige flats, så efterbehandlingen ikke behøver at spise unødigt at min data!
Tak igen! Jeg synes jeg er nået frem til et “første astrofoto” jeg godt kan være stolt af!
– Morten
mhbr 2010-03-16 20:50:36 16. marts 2010 kl. 21:57 #34747
Der findes flere muligheder for at drift aligne, men skulle ikke være nødvendigt med “korte” subs.
Min CG5 har ikke polsøger, men jeg stiller bare op så Polaris er i midten af søgeren! Sådan nok til et par min sålænge man ikke er for tæt på 90¤ i DEC (og små felter).Men det skulle være nok til mindst 1min med dit setup, at polaris bare er i center.16. marts 2010 kl. 22:00 #34748
mhbr- Planet
Det lyder fedt! Jeg må gå ud lidt tidligere næste gang så jeg har lidt tid til at øve mig i at aligne korrekt!
16. marts 2010 kl. 23:00 #34753
Nu har jeg jo serfølgelig ikke tjek på hvilken montering du har…
Men med min CG5 og tidligere LXD-75, som jo ikke har en automatisk homeposition som CGE’en har 😉 Der gjorde/gør jeg dette:Forarbejde:1) Tubus alignet til RA og DEC, gøres i dagslys. Det er jo derfor der sidder de fire små skuer under dwontailen, så man kan få tubus så lige på akslen som muligt. Jo længere væk tingen man sigter på er, jo bedre kan man gøre det.2) Tubus og Søger alignet, gøres før eller efter man aligner tubus til RA/DEC. Gøres også i dagslys mod samme dims som man bruger til punkt 1.Om aften:1) Stil monteringen op så du tror den peger mod Polaris, og med AZ justeringen i midten.2) Vægtstangen nedad.3) Tubus lige ud.4) Ret på hele monteringen, så polaris kommer ind i søgeren ca midt på5) Juster monteringen til ca vandret.6) trim polaris ind i center – Alternativt ca 1/4 ude fra center, mod Kohab.Hvis du bare sætter polaris i center, så er du under en grad fra NCP.Hvis du offsetter den korrekte vej, vil du være ca inden for 10-20 bueminutter fra. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'M51: Har billeder, mangler råd' er lukket for nye svar.