Haha alright.. jeg giver den lige et forsøg mere, hvor jeg forsøger at være lidt mere brutal.. Min primære bekymring er bare at holde himlen mørk imens jeg får mere lys på M51..
Er det muligt at jeg kan få dig til at elaborere lidt på hvordan dine curves var sat. Synes ikke rigtigt jeg kan få dem til at arte sig..!mhbr2010-03-16 11:53:47
Ah ok. Det forklarer en del. Jeg lavede nemlig lige én der var lidt ekstrem, og den havde præcist den store rødgule blob af bylys i midten.
Næste gang må jeg lave nogle flats.
Jeg kunne ikke rigtigt gå over 13 sekunder uden at det ødelagde kvaliteten af framesne, med mit setup.. Kan være det bliver lidt bedre når jeg får mig en polsøger!
Alternativt, hvis du har Astronomy Tools – den kan lave en rimelig god kunstig flat for dig, eller Gradiant Terminator. Er serfølgelig ikke lige så godt som den “ægte” vare, men i mangel af bedre kan de gøre det rigtigt godt endda.
Hvis du napper Astronomy Tools, så kan du også komme langt med Ligthen DSO og Enhance DSO. Er ikke sikkert du helt slipper for Kurves, men indtil du lærer mere kan det vise dig noget af det du selv kan hive frem.
Du er i gode hænder når du har fået Michael i tale. Hvilket jo ikke er specielt vanskeligt, da han er kendt for sin hjelpsomhed!
Jeg vil bare tipse dig om (hvis du ikke var klar over det fra før) at ikke arbejde med billedbehandlingen på JPEG-billedet, men i et tabsløst format. JPEG reduserer kvaliteten hver gang du lagrer billedet til disk. Når du er helt fornøyd med resultatet kan du lagre til .jpg til slut.