M51: Har billeder, mangler råd

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? M51: Har billeder, mangler råd

• Dette emne har 43 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 11 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 541 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 44 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Det var også bare lige for at se, og uden flats er jeg ikke så god 😉

Glæder mig til at se.

mhbr
        • Planet

Så er der billede!

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Se den er jo meget bedre end den første, men jeg tror nu godt du kan hive lidt mere i den.

Selv om min version kommer jo også til at se meget voldsom ud, da jeg viser den i 1:1.

mhbr
            • Planet

Haha alright.. jeg giver den lige et forsøg mere, hvor jeg forsøger at være lidt mere brutal.. Min primære bekymring er bare at holde himlen mørk imens jeg får mere lys på M51..

Er det muligt at jeg kan få dig til at elaborere lidt på hvordan dine curves var sat. Synes ikke rigtigt jeg kan få dem til at arte sig..!mhbr2010-03-16 11:53:47

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Og det er svært med korte exponeringer og få af dem, selv om 25 jo ikke er få – men når de kun er 13sek lange så er det.

Du kan ved at lave flats, komme til at hive meget mere i det hele, da du så fjerner den “ring” af bylys du har.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Hmm, skal se om jeg kan uddybe det bedre…

mhbr
                  • Planet

Ah ok. Det forklarer en del. Jeg lavede nemlig lige én der var lidt ekstrem, og den havde præcist den store rødgule blob af bylys i midten.

Næste gang må jeg lave nogle flats.

Jeg kunne ikke rigtigt gå over 13 sekunder uden at det ødelagde kvaliteten af framesne, med mit setup.. Kan være det bliver lidt bedre når jeg får mig en polsøger!

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Alternativt, hvis du har Astronomy Tools – den kan lave en rimelig god kunstig flat for dig, eller Gradiant Terminator. Er serfølgelig ikke lige så godt som den “ægte” vare, men i mangel af bedre kan de gøre det rigtigt godt endda.

mhbr
                      • Planet

Hold da op! Astronomy tools ser fedt ud! Mange nyttige tools!

Når nu det kun koster $20 kunne man da godt lige samle det op. Kunstige flats lader til at kunne være nyttigt!

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Oki lidt her:

Sådan ser min “standard” kurve ud, tilpasses serfølglig efter hvordan objketet nu kan trække det. Men husk hellere flere små end for voldsomt.

Også lige et link til en udgave med kunstig flat – ca 3,5mb: http://www.flight.dk/astro/upload/Michael_Stauning/lege_mappe/M51_MS-udgave_MHBR.jpg

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Hvis du napper Astronomy Tools, så kan du også komme langt med Ligthen DSO og Enhance DSO. Er ikke sikkert du helt slipper for Kurves, men indtil du lærer mere kan det vise dig noget af det du selv kan hive frem.

mhbr
                            • Planet

Så har jeg astronomy-tools!

Jeg vil som sådan heller ikke slippe for at lave ting selv. Det virkede bare som om den kunne nogle smarte ting.

Tak for forklaringen af curves. Nu vil jeg lige rode lidt mere og forhåbentligt komme frem til en version 2!

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Bare det at du nu kan få en flat på vil hjælpe meget, og joe mange af de ting kan man godt selv… Det tager bare meget meget meget længere tid 😉

Bjørn Sandåker
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej Morten,

Du er i gode hænder når du har fået Michael i tale. Hvilket jo ikke er specielt vanskeligt, da han er kendt for sin hjelpsomhed! Thumbs%20Up

Jeg vil bare tipse dig om (hvis du ikke var klar over det fra før) at ikke arbejde med billedbehandlingen på JPEG-billedet, men i et tabsløst format. JPEG reduserer kvaliteten hver gang du lagrer billedet til disk. Når du er helt fornøyd med resultatet kan du lagre til .jpg til slut.

Mvh,
                                Bjørn

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Bjørn – Tak for komplimenten Embarrassed

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 44 i alt)
                                • Emnet 'M51: Har billeder, mangler råd' er lukket for nye svar.