› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › M51: Har billeder, mangler råd
- Dette emne har 43 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 11 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 540 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. marts 2010 kl. 02:53 #34632
mhbr- Planet
Hej Forum,
klart vejr gav mig nogle af mine første galaksebilleder. De er nok ikke det vildeste nogensinde, men man kan da se dem!
Jeg har et sæt af 25 billeder af 13 sekunders eksponering af M51. Har lige prøvet at løbe det igennem Registax på standard settings og den spiste en masse støj. Meget delikat værktøj.
Billedet er vældigt fint, men lidt lyst og mangler lidt kontrast. Er der nogle der kan give mig lidt råd om hvad jeg bør forsøge i Registax og evt. hvad I normalt gør i photoshop.
Jeg indsér at det er meget forskelligt fra billede til billede, men der må vel være nogle grundprincipper.
Her kan i i øvrigt lige se et “ubehandlet” eksempel. Kun lige kørt igennem Registax: Billede
På forhånd tak
– Morten
mhbr 2010-03-16 02:13:03 16. marts 2010 kl. 09:09 #34642
mstauningDeltager- Black Hole
Nu aner jeg intet om Registax andet end: Er den ikke til planeter?
Anyway, åbn den i Gimp eller hvad du nu har.Trim levels, så der ikke er det hul hen til puklen – som dit JPG har.Så skal der laves noget Ulinært strech (Curves), som fremhæver de svage dele – gerne over flere omgange.Nu har jeg jo kun haft en 8bit JPG at kikke op, så det er sådan lige hvad jeg kan sige… Der er masser af farve og data i det du har postet nu, det skal bare lige hives lidt frem.Hvilke programmer har du?Og prøv evt at stakke dem i DeepSkyStakker 🙂16. marts 2010 kl. 10:16 #34648
mhbr- Planet
Hej Michael,
tak for dit svar!
Joh, det kan godt være at Registax er til planet. Hvis det passer, så er jeg allerede blevet klogere 🙂 Nu giver jeg lige deepsky stacker og ser om den kan give mig et bedre resultat..!
MStauning wrote: Der er masser af farve og data i det du har postet nu, det skal bare lige hives lidt frem.
Det er dejligt at høre. Så er jeg forhåbningsfuld!
– Morten
16. marts 2010 kl. 10:19 #34650
Ellers mail en stakket 16bit fil til mig, så skal jeg sige noget mere om hvad der kan gøres.
16. marts 2010 kl. 10:20 #34651
jesperu- Giant
ja, som Michael skriver: DeepSkyStacker er super – det kan også lave ulinært strech, men photoshop er nok bedere (og dyrere).
Michael: understøtter gimp 16bit?–jesper16. marts 2010 kl. 10:23 #34653
mhbr- Planet
Jeg er så heldig at Photoshop og andre dyre programmer er del af mine arbejdsredskaber, så dem har jeg skam allerede!
Jeg smider en mange-bits stakket udgave op, når DSS lige er færdig!
16. marts 2010 kl. 10:23 #34654
Hmm, der fik du mig… Bruger jo Gimp i min Linux, men ikke særligt tit. Er faktisk ikke sikker, HJÆLP!
16. marts 2010 kl. 10:35 #34655
morten.brixDeltager- Super Giant
JesperU wrote:
Michael: understøtter gimp 16bit?–jesperSelvom jeg ikke hedder Michael kan jeg godt svare. Det nye gimp 2.6 skulle understøtte 16bit.Jeg checker det lige.16. marts 2010 kl. 10:46 #34656
Takker Morten, mente nu også jeg har lavet noget 16bit med Gimp.
16. marts 2010 kl. 10:46 #34657
morten.brixDeltager- Super Giant
endelig 16 bit i gimp
16. marts 2010 kl. 11:18 #34664
mhbr- Planet
Så har jeg kørt det hele igennem DSS og fået en .tif ud i den anden ende, som jeg så ikke har gjort noget ved.
Denne kan findes her: Stacked M51 (advarsel: filstørrelse 102MB)
Jeg ville sætte meget pris på lidt pointers, siden jeg ikke rigtigt ved hvad man kan få ud af et billede i den kvalitet! Tak!
mhbr 2010-03-16 10:20:00 16. marts 2010 kl. 11:22 #34666
Jeg kikker på den og skriver lidt om hvad der kan gøres.
16. marts 2010 kl. 11:28 #34667
mhbr- Planet
Fabelagtigt! Mange tak Michael! Jeg ser meget frem til at få mest muligt ud af mit første fornuftige astrobillede!
16. marts 2010 kl. 11:52 #34670
Oki først en crop af hvad det jeg skriver gav mig:
Også en beskrivelse:Crop kanten af, lav et kopilag, curve det så man nemt kan se kanten og trim det sorte væk. Slet kopilaget igen – Så arbejder vi kun med hvad vi skal bruge.
Levels: 0 til 32, 1 til 1.32 – Så er alt tom data væk.
Curves – Sæt en prik ved “foden” af puklen, lidt før den faktisk starter. Sæt også en i midten af puklen, og hiv den op til du kan se ca dobbelt så meget af M51. Sæt en prik ca 1/3 mellem pukkel prikken og højre side, hiv den lidt ned, så kurven ligner en pilespids (så brænder vi ikke højlyset ud). – Nu kommer der mere frem, inkl bylyset.
Lav et kopi af billedet, med tre lag af samme billede: Backgrund til normal, midterse til Soft Light og øverste til Lum sættes lagtyperne til.
Flatten det, og kopier det over på orginalen som et color lag – flatten.
Gentag til farverne kommer mere frem, pas dog på ikke at overgøre det.Nu skal vi justere farverne lidt, med mindre du har mulighed for at udlige baggrunden (plugins eller flats).Den nemme måde er Auto tone, men den laver baggrunden meget lys… Ellers prøv noget ala dette:Levels: Justre hver farve, så puklen begynder lidt over 0 – pas på du ikke fjerner data.
Og tilføj ca ½ af hvad du flytter venstre side, i midten på Grøn og Blå – Flytter du grøn 18 så sætter du midten til ca 1.09.Nu er vi tæt på at have noget der ligner M51, både i udsendende og farve.Så skal vi over til kurves igen, og laver samme som før – bare lidt mindre denne gang.
Gentag til du er tilfreds.16. marts 2010 kl. 12:34 #34673
mhbr- Planet
Hej Michael!
Mange tak for gennemgangen, det var en kæmpe hjælp! Nu har jeg lige siddet og forsøgt mig lidt. Jeg synes også jeg har fået de rigtige farver frem. Jeg tror ikke jeg har været ligeså voldsom som du har. Jeg uploader lige en jpeg af mit foreløbige resultat!
mhbr 2010-03-16 11:37:54 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'M51: Har billeder, mangler råd' er lukket for nye svar.