M51 final – 6 timmar

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M51 final – 6 timmar

• Dette emne har 6 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 123 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

gais
      • Main Sequence

Nu anser jag mig klar efter lite mer bildbehandling.

Nu har jag gjort mitt på M51 för ett bra tag framöver. Jag har lärt mig en hel del under denna resa. Glöm inte att detta endast är mitt tredje LRGB försök…

Bilden är tagen enligt följande:

L 26st*5m (130m)

R 10st*5m bin 1×1 + 10st*2,5m bin 2×2 (tot 75m)

G 10st*5m bin 1×1 + 10st*2,5m bin 2×2 (tot 75m)

G 10st*5m bin 1×1 + 10st*2,5m bin 2×2 (tot 75m).

– Alltså totalt 355m eller typ 6 timmar.

Det konstiga förfarandet att blanda RGB bin 1×1 och 2×2 var bara ett sätt att få maximalt med data från två olika sessioner – och det funkade bra. (Jag jämförde att köra utan bin 2×2, o det blev sämre).

Självklart har darks, BIAS och Flats används generellt.

Stor bild här

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Jeg ville ski også være tilfreds Gai, meget detaljerig og pænt sat sammen.

wieben
        Deltager
          • Nova

Det er rigtigt fedt det der. Flot slør, og specielt farverne og de røde støvbånd er utroligt flotte.Clap

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Meget bedre end sin forgænger – du har fået meget mere med af det øverste slør. Flot optagelse!

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

gais
              • Main Sequence

Man tackar kära Danskar! Jag tycker detta är min bästa bild någonsin (trots att jag är relativ nybörjare på Mono).

Mono är klart roligare än DSLR, speciellt när man kan ha färdiga Darks o bias filer, flatsen har varit superenkla att ta då jag köpte ett “lysande papper” från tips från er.

Faktum är att hemligenheten mycket ligger, enligt mig, på kallibreringsfilerna (och exponeringstiden förstås).

jacobb
                • Nova

Meget flot Mattias!

Godt at det hele kører som det skal

Mvh

Jacob

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Og du har fået detajler med i kernen også – Flot gået og tillykke med det billede, er blevet virkeligt godt.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'M51 final – 6 timmar' er lukket for nye svar.