M51

• Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af John. This post has been viewed 181 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

John
    Deltager
      • Nova

Omkring 3 timer på M51 – mere blev det ikke til i denne sæson. Det er taget med en skywatcher ed120 og et Atik 314.

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Fint billede, dejlige farver og flotte runde stjerner. Hvor lange er de enkelte eksponeringer i snit?

/Rudi B. Rasmussen

munkholm
        Deltager
          • Neutron star

dejligt, ikke overbehandlet, billede. Faldt også over de fine stjerner i sarte farver

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

erikgu
          Deltager
            • Nova

Flott bilde,enig med Bent nydelige stjerner både i intensitet og farger.

Kan du si hvilke av Skywatcher sine ED du bruker ?

Erik G

erikgu2015-05-06 13:08:07

Erik G

jakob1234
            Deltager
              • Nova

Nydelig!

Er det med eller uden barlow?

John
              Deltager
                • Nova

Mange tak for kommentarer! Teleskopet er et Skywatcher ed 120 pro. Jeg bruger ikke barlow, men en 0.85 reducer. Samtlige eksponeringer er på 300 sec.

munkholm
                Deltager
                  • Neutron star

John, er det den du købte af mig? hvis det er, så fortryder jeg næsten jeg solgte den

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

John
                  Deltager
                    • Nova

Ja Bent det er den gode gamle broncefarvede model. I 2010 skrev du på forum

Min plan var, først at sælge til en rimelig pris, derefter at købe en RC 10″ som jeg var brændt varm på. Resultatet blev at jeg ikke kunne vente, så 10″ blev købt, og jeg skal da gerne indrømme ( når min kone ikke er til stedeSmile ) at jeg overvejede at beholde den, da det er et skøn instrument som er nem at have med at gøre

og det er som du skriver et skønt instrument. Den har siden fået en Moonlite focuser med steppermotor, så focus styres automatisk hele natten igennem og med Skywatchers egen Flattener/reducer leverer den runde stjerner over hele feltet. Stjernerne på M51 er ikke helt runde, hvilket skyldes en ordentlig bommert i opsætningen. Jeg skulle polaligne mellem drivende skyer og fandt med nød og næppe Polaris.. troede jeg da Det var ikke polaris, så guiden kom virkelig på arbejde, hvilket gjorde at der blev trukket lidt lange stjerner indimellem. Det er en kikkert jeg er fantastisk glad for, så efter snart 5 år kan jeg stadig sige sige tak for den gode handel!

hilsen fra John John2015-05-07 11:18:17

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'M51' er lukket for nye svar.