M51

• Dette emne har 11 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af johnni. This post has been viewed 109 timesgade. This post has been viewed 109 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

ole
      • Main Sequence

Hej,

så har jeg endelig fået taget mig sammen til at færdiggøre min M51, som efterhånden er taget for en måned siden. Data for billedet:
      Exposure: L:10x300s, RGB:4x300s (ingen darks/flats)
      Telescope: Vixen ED115S, f7.7
      Camera: QHY9
      Mount: EQ6pro

Mvh
      Ole

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Ole

Det har været umagen værd – det er et meget dynamisk billede. Rigtig godt at du både har fået kernen og de ydre svagere dele med. Kontrasten er meget tilpas synes jeg.

Godt arbejde Thumbs%20Up

mvh

TOrben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Meget pænt, den har det hele…

morten.brix
          Deltager
            • Super Giant

Ja den er &%%#¤ flot.

ole
              • Main Sequence

Hej,

og tak for jeres kommentarer (andres kommentarer/kritik er en del af læreprocessen, synes jeg).

Denne gang har jeg forsøgt ikke at lave baggrunden for sort samt at hive lidt mere ud af de svagere regioner (som du også har bemærket, Torben).
              Billedet er desuden et crop – herunder full size:

Mvh
              Ole

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Thumbs%20Up Super især den widefield.

wieben
                Deltager
                  • Nova

Flot 51’er. Sløret er kommet godt med, samt de rød-brune støvbånd. Full size versionen er også super.

johnni.gade
                    • Giant

Ole wrote: Hej,

og tak for jeres kommentarer (andres kommentarer/kritik er en del af læreprocessen, synes jeg).

Denne gang har jeg forsøgt ikke at lave baggrunden for sort samt at hive lidt mere ud af de svagere regioner (som du også har bemærket, Torben).
                    Billedet er desuden et crop – herunder full size:

Mvh
                    Ole

Dette billede må da inspirere enhver til at blive amatørastronom 🙂

ole
                      • Main Sequence

Tak for jeres tilbagemeldinger.

Ja, Johnni – vi kan sagtens de det fantastiske i sådan et billede Smile. Men mange vil nok ikke dele vores begejstring, desværre.

/Ole

Bjørn Sandåker
                      Deltager
                        • Neutron star

Den er super, Ole! Thumbs%20Up

Av en eller annen grunn kopler ikke folk slike bilder med hva de selv kan se/oppleve. De fleste har sett astrofoto på TV eller internett, men tror kanskje at det kun er NASA som kan ta slike bilder.

Mitt inntrykk er at folk flest blir begeistret når de ser objekter på himmelen gjennom et okular. De sier ofte at de på forhånd trodde man bare kunne se stjernene litt nærmere enn ellers – hvilket jo ikke er så spennende. Så de tror ofte at istedet for å se stjernene så store som et knappenålshode, ser man dem omtrent så store som tre knappenålshoder.

Men så fort de ser med egne øyne i et okular, blir de begeistret.

Så vi har en opplysningsoppgave. Jeg tror media også må begynne å vise flere amatørfotos, istedet for bare de flotte Hubble-bildene.

Bjørn T. Jønsson2009-04-27 18:19:32

Mvh,
                        Bjørn

timo
                        Deltager
                          • Giant

Din Widefield är superflott !
                          Galaxer i widefield ger en enorm djupkänsla i en bild.
                          Timo

johnni.gade
                            • Giant

Ole wrote: Tak for jeres tilbagemeldinger.

Ja, Johnni – vi kan sagtens de det fantastiske i sådan et billede Smile. Men mange vil nok ikke dele vores begejstring, desværre.

/Ole

Jo det skal de altså være. Ellers må vi lære dem det! 🙂

Johnni Gade2009-04-27 22:18:53

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'M51' er lukket for nye svar.