M51

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 264 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

mr.mox
      • Nova

Natten før nytårsaften havde jeg svært ved at falde i søvn. Det endte med at jeg stod op kl 2:30 og gik i Jacobservatoriet med mit kamera. Klokken 5:00 gik jeg tilbage i seng, og der var tågen ved at have fortættet sig. Jeg nåede at skyde en hel time på M51, og det er der kommet dette resultat ud af:

På billedet har jeg fundet M51 (doh!) og et par andre galakser: NGC5198, NGC5169, NGC5173 og IC4263. Måske er der endda flere….

Udstyr: Skywatcher 8″ Newton (f/5) på EQ6pro, uguidet, Canon EOS 350D i primær fokus (ISO800). 16 subs af 4 minutter. Stacket i DeepSkyStacker, behandlet i PixInsight og Photoshop Elements.

Mr. Mox2009-01-02 18:01:22

henrik
      Deltager
        • Nova

Hej Jacob

Flot billede du har lavet!

Flot sort baggrund, men måske kunne du give den lidt mere lys.

Og du kunne godt bruge en comakorrektor..

mr.mox
          • Nova

Lidt mere lys? Baggrunden er skam ikke sort, blot mørk… Jeg har forsøgt at optimere kontrasten uden at gøre baggrunden sort og flad, og uden at stjerner og midten af galsken brænder ud. Men måske skulle jeg prøvet at kigge på en anden skærm også – min laptop er nok ikke helt optimal til billedbehandling…

Angående comakorrektor, så har du ganske ret – du kan vel give et godt tilbud Wink

Anyway, tak for konstruktiv kritik (håber ikke jeg lyder for tvær i min kommentar)

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Korrektoren kan fixes 🙂 Resten er allerede på plads, så der er vist ikke noget til at forhindre super billeder fra dig i fremtiden…

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'M51' er lukket for nye svar.