Hei,
Ja, dataene dine er gode de – inneholder fint materiale som bildebehandlingen så skal hjelpe fram.
Fargegradienter er svært ødeleggende. Hvis en klarer å bli kvitt disse, blir den videre bildebehandlingen så mye enklere. Jeg kjenner dessverre ikke den programvaren som du bruker, så derfor er det vanskelig å gi gode råd, men den reviderte versjonen din er jo et godt stykke på vei. I den hadde du også fått mye riktigere farge på Pleiadene. Jeg bruker PixInsight og kan kort si hva jeg gjorde. Når jeg jobber lar jeg filnavnet vokse etter hvert, ellers hadde jeg ikke husket noe særlig 🙂
Kenneth_ABE_BN_CC_HT_ACDNR_Curves_Scnr (Ulike prosesser/verktøy i PI)
ABE ordnet bakgrunnen for gradienter, BN og CC til fargekalibrering, HT ble brukt til strekking (altså jobbe med histogrammet), ACDNR fjernet noe støy (vektla ikke dette), Curves brukte jeg til å justere fargemetningen (syntes at California fortjente å komme litt tydeligere fram og for at stjernene skulle vise noe mer farge) og SCNR fjernet noe grønnskjær i bildet. Alle disse verktøyene er veldig anvendelige når en først har lært dem å kjenne. Det fins et drøss av ulike prosesser/verktøy i PixInsight, jeg har etter hvert blitt fortrolig med noen av dem.
Øystein