M45 wide

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M45 wide

• Dette emne har 16 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år siden af Rudi. This post has been viewed 755 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

kennethk
    Deltager
      • Nova

M45 50 mm f1.8@f4 22×3 min Californianebula øverst til høyre kan skimtes

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Kenneth

Ja, det er et imponerende stort felt. Jeg lurer lidt på farverne. Det ser ud til, at der har været nogen lysforurening – eller hvad skyldes den varierende baggrundsfarve?

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

kennethk
        Deltager
          • Nova

Hei Torben, litt lysforuresning til venstre i bilde men trolig skyldes det i hovedsak ustø bildebehandling

Øystein
          Deltager
            • Giant

Hei Kenneth,

Kjekt at noen fremdeles legger ut bilder her inne. Ja, jeg ser Californiatåken og i nedre kant har du vel også fått med Hyadene. Kjempen  Al Kab gjør seg godt i bildet. Synd med fargegradientene. De lar seg fjerne med egnet programvare, og da helst mens bildet fremdeles er lineært. Med litt annerledes fargekalibrering får Pleiadene fin blå farge.

Mvh Øystein

rune.cb.
            Deltager
              • Super Nova

Hei Kenneth,

Har du en uredigert fil å poste (helst jpg), så skal jeg prøve å redigere den pånytt ?

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

kennethk
              Deltager
                • Nova

Hei

Øystein, ja det lar seg nok korrigere med riktig bildebehandling. Jeg bruker Gimp 2.9.8 og PS6 men har ikke klart å få veldig bra resultater den veien. Vurderer å gå “all in” å kjøpe Pixinsight som veldig mange bruker, og neppe uten grunn. Jeg skal prøve å forbedre bildet. Her en den stackede filen fra dss til fri bruk for Rune alle som vil prøve seg:-)

https://www.dropbox.com/s/5u50bgrlezwtj41/Autosave039.tif?dl=0

Mvh Kenneth

kennethk
                Deltager
                  • Nova

nytt forsøk …

Øystein
                  Deltager
                    • Giant

En klar forbedring!

Øystein

rune.cb.
                    Deltager
                      • Super Nova

Yep, enig i at den over er bedre. Jeg har forsøkt å redigere i AstroArt 6.0, men det er ikke så enkelt å fremheve noen tåke, når filen i dropbox etter stacking er nesten helt svart.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

chris_h
                      Deltager
                        • Super Nova

Flott å se at noen fortsatt tar bilder. Kun snø/regn/skyer her 🙁

Her er mitt raske forsøk. Strekt litt for mye men det er mye godsaker her 😀

chris_h
                        Deltager
                          • Super Nova

Wow, bildet ble jo %#& dårlig her inne!! 🙁

kennethk
                          Deltager
                            • Nova

Se det, greie forsøk det 👍🏻😃 enig med deg Christian, bildene blir dårligere her enn på min egen PC iallfall så litt demotiverende å poste, iallfall når en ikke er pro.. Du har fått helt jevn bakgrunn Christian – det er bra, sliter med det for når jeg bruker eyedroper tool, og velger et området i bildet så blir det altfor mørkt

chris_h
                            Deltager
                              • Super Nova

Ja, det gamle forumet hadde en del problemer men det fungerte nå. Føles ut som jeg skriver en blog hver gang jeg er her inne :p

Eye dropper tool er litt hit & miss. Jeg får som regel mye bedre farger ved å manuelt justere kanalene.

Øystein
                              Deltager
                                • Giant

Hei igjen Kenneth,

Et hastig forsøk fra meg også. Støyen har jeg ikke sett på.

https://www.dropbox.com/s/z75r54s3naqus8i/Kenneth_wide.jpg?dl=0

Øystein

kennethk
                                Deltager
                                  • Nova

Det ble veldig bra Øystein👍🏻helt jevn bakgrunn. Oppmuntrende at dataene inneholder såpass bra kvalitet iallfall. Hvordan får du bakgrunnen så bra og samtidig fremheve refleksjonståke i pleiadene og Californiatåken ?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'M45 wide' er lukket for nye svar.