Ja, det er et imponerende stort felt. Jeg lurer lidt på farverne. Det ser ud til, at der har været nogen lysforurening – eller hvad skyldes den varierende baggrundsfarve?
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Kjekt at noen fremdeles legger ut bilder her inne. Ja, jeg ser Californiatåken og i nedre kant har du vel også fått med Hyadene. Kjempen Al Kab gjør seg godt i bildet. Synd med fargegradientene. De lar seg fjerne med egnet programvare, og da helst mens bildet fremdeles er lineært. Med litt annerledes fargekalibrering får Pleiadene fin blå farge.
Øystein, ja det lar seg nok korrigere med riktig bildebehandling. Jeg bruker Gimp 2.9.8 og PS6 men har ikke klart å få veldig bra resultater den veien. Vurderer å gå “all in” å kjøpe Pixinsight som veldig mange bruker, og neppe uten grunn. Jeg skal prøve å forbedre bildet. Her en den stackede filen fra dss til fri bruk for Rune alle som vil prøve seg:-)
Yep, enig i at den over er bedre. Jeg har forsøkt å redigere i AstroArt 6.0, men det er ikke så enkelt å fremheve noen tåke, når filen i dropbox etter stacking er nesten helt svart.
Se det, greie forsøk det 👍🏻😃 enig med deg Christian, bildene blir dårligere her enn på min egen PC iallfall så litt demotiverende å poste, iallfall når en ikke er pro.. Du har fått helt jevn bakgrunn Christian – det er bra, sliter med det for når jeg bruker eyedroper tool, og velger et området i bildet så blir det altfor mørkt
Det ble veldig bra Øystein👍🏻helt jevn bakgrunn. Oppmuntrende at dataene inneholder såpass bra kvalitet iallfall. Hvordan får du bakgrunnen så bra og samtidig fremheve refleksjonståke i pleiadene og Californiatåken ?