M45 – refleksioner

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M45 – refleksioner

• Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 3 måneder siden af nhaagh. This post has been viewed 452 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

nhaagh
    Deltager
      • Super Giant

Mandag aften skød jeg på M45 med Canon 1100da gennem TEC140 med reducer f/5. I starten havde jeg et clip-in UV/IR cut filter installeret. Der viste sig nogle refleksioner af de klareste stjerner. Min første tanke var at de kom fra filteret som jeg derfor fjernede. Men resultatet var det samme. Jeg tænker nu at det må være bagsiden af reduceren som laver balladen. Hvad tænker I ?

M45 30x180 sec

xplode
      Deltager
        • Nova

Hvilken fokal reducer har du?Jeg sliter også med samme problem der det brukes en Riccardi 0.75X reducer.

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Burde der ikke være en vis symmetri mellem stjernerne og refleksionerne, hvis det er refleksioner?

Ellers et godt billede.

/Rudi B. Rasmussen

nhaagh
          Deltager
            • Super Giant

Det er præcis en Riccardi 0.75x. Jeg har ikke brugt den så meget og normalt har der ikke været så klare stjerner i feltet…

Har også en TEC flattener som jeg skal tjekke om har samme type problem.

Billedet er croppet lidt hvorfor det ser ud til at der ikke er symmetri. Når jeg kikker på det rå billede med hele feltet så er det symetrisk/spejlvendt omkring centrum.

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Det ser ud som om der ER symetri – bare spejlvendt??? Kan det give en ide om hvad det skyldes?

Ellers et ret godt billed

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Ja Claus, godt spottet!

/Rudi B. Rasmussen

clauskaf
                Deltager
                  • Nova

– Og på hovedet, har du prøvet, hvis man kan at vende reduceren?

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

En fin optagelse. Jeg forstår godt, at du er træt af refleksionerne.

Det må være den flade, som æder mest lys i det røde område, da det er den blå, som reflekteres…..

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

nhaagh
                    Deltager
                      • Super Giant

Tak for kommentarerne.

Reduceren kan ikke vendes så det er ikke muligt at afprøve det.

Det må være en intern refleks i reduceren men hvorfor det primært er den blå farve der reflekteres er et godt spørgsmål. Nu er de klare stjerner i M45 altid ret blå så måske er det ikke så mærkligt. Desværre er der nok ikke nogen løsning…

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'M45 – refleksioner' er lukket for nye svar.