M45 – Pleiadene

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M45 – Pleiadene

• Dette emne har 13 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af xplode. This post has been viewed 137 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

kennethk
    Deltager
      • Nova

54 minutter til sammen, 2 minutter per sub, iso 800. Ingen guiding. 3 darks. Litt PS og justert i dss før lagring og behandling i PS.

chris_h
      Deltager
        • Super Nova

Du har fått med mer tåke enn det jeg pleier å ende opp med. Har gitt opp denne hjemme i hagen LOL

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Hvilket teleskop har du brugt?

Med 54 minutter er jeg overrasket over at du ikke har fået mere af tågen foran stjernerne med?

Dette billede tog jeg 24/11-2014 med en unmod Canon 1000D, Skywatcher Explorer 130 PDS, 12 lights med ialt 32 minutter, darks og flats.

http://www.b-rasmussen.dk/astro/2014/1124/M45_WithFlats-2.jpg

/Rudi B. Rasmussen

kennethk
          Deltager
            • Nova

Hei Christian! Litt tåke kom med ja men det var mest en første test av 65edq og for å se om alt virker og nå mangler bare autoguiding med phd som rotet tidligere i høst. Quaden innfrir så langt:-) Er og fornøyd med 2 min uten behov for guiding, men skal mer tåke hentes frem må jeg nok opp i 3-5min per sub og helst 4-5 timer 🙂

kennethk
            Deltager
              • Nova

Hei Rudi! Fint bilde du tok i 2014.

Du har et raskere teleskop, min ts65edq er f/6,5, ditt f/5 vel?

Hvor lange subs har du? ISO? Dessuten er jeg nok ikke helt utlært i bildebehandling 😉

xplode
              Deltager
                • Nova

Fin first light!

Du har nok mer tåke enn du tror, men den er ikke så lett å få den frem og få ett pent resultat uten flats.

Du har også en jobb å gjøre når det gjelder fargebalanse, den grønne kanalen er ett stykke rød og blå.

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

KennethK wrote: Hei Rudi! Fint bilde du tok i 2014.

Du har et raskere teleskop, min ts65edq er f/6,5, ditt f/5 vel?

Hvor lange subs har du? ISO? Dessuten er jeg nok ikke helt utlært i bildebehandling 😉

Jo, mit teleskop er F 640 [mm] / Ø 130 [mm] => f 4,9

Du kan se lidt flere detaljer om mine kvaler med M45 her:

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=12946

/Rudi B. Rasmussen

kennethk
                  Deltager
                    • Nova

Takk for det Ole Alexander, ja helt sikkert mer å hente i behandlingen. Jeg skal begynne med flats:-)

kennethk
                    Deltager
                      • Nova

Nytt forsøk med litt mer tåke vel? Dro kurven litt mer opp i histogrammet.

noodles
                        • Super Giant

Hej Kenneth,

Der er meget potentiale i det billede Jeg tillod mig lige at åbne det i Google’s Snapseed app og skrue lidt ned for varmen for at give det et mere neutralt look. Du kan opnå noget af det samme ved at ændre hvidbalancen eller skrue ned for den røde kanal i levels (i GIMP).

Noodles2016-12-08 01:52:51

xplode
                        Deltager
                          • Nova

Det ble bedre bortsett fra fargebalansen.

Endret fargebalanse i PS.

For å få riktig fargebalanse må du justere på dem forskjellige fargene individuelt ved hjelp av histrogrammet.

For å få riktig farge gå ut fra ett sted med svart bakgrunn å juster så verdien blir lik i alle kanalene slik som her.

Normalt vil du ha en bagrunnsverdi på 20-25 for att ikke bildet skal bli for lyst eller for mørkt.

Pga bildet ditt har vignettering blir det litt vanskeligere å finne det som passer best for da har du ikke en jevnt mørk bakgrunn.

Enda en versjon der jeg har prøvd å rette opp litt på vignettering i Pixinsight

Xplode2016-12-08 10:51:17

kennethk
                          Deltager
                            • Nova

Takk for det Simon, takk for tipset din endring løfter bilde i riktig retning, det ble mye bedre! KennethK2016-12-08 19:04:45

kennethk
                            Deltager
                              • Nova

Hei Ole Alexander!

Ser at fargebalansen ble helt feil ja. Syns du har redigert det veldig fint. Takker også for tipset om verdiene i kanalene i histogrammet for det visste jeg ikke 😀

xplode
                              Deltager
                                • Nova

Takk for det.

Det er fortsatt igjen litt grønt i bildet…så den kan bli enda litt finere.

Med ei ukomprimert fil er det helt klart mer av den blå gassen å få frem også

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'M45 – Pleiadene' er lukket for nye svar.