› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › M45 fra MAF
- Dette emne har 10 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 123 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. september 2009 kl. 00:28 #22239
wiebenDeltager- Nova
Hej,
Først og fremmest en stor tak for et fantastisk MAF starparty. Det var en stor fornøjelse og privilegium at bruge 3-4 dage i selskab med flinke astrofolk.
Planlægning, omgivelser, mad og ikke mindst vejret var sammen med den gode stemning til at danne rammer om det ultimative starparty. Jeg kom i seng ved 6-tiden alle 3 dage takket være det gode vejr. Duggen var slem, og jeg var glad for, at jeg havde købt en hårtørrer på vej til MAF. Den redede mange af mine billeder, selv om jeg har måtte slette rigtigt mange frames.
Det var spændende at se alt udstyret, og ikke mindst at se objekter visuelt, som jeg ellers bedst kender fra mine fotoforsøg. Specielt slørtågen og Stefans kvintet imponerede i de store dobsons.
Jeg fik samlet en del fotoner. NGC 891 og NGC3771 med kvintetten var mine hovedmål. I morgentimerne testede jeg lidt forskelligt. Et af “morgen objekterne” blev M45, som jeg på et senere tidspunkt vil samle mere data på.
Her en hurtig billedbehandling. Den skal have mere behandling når jeg har fået noget søvn.
Der er en mystisk reflektion (ses ved Alcyone) der kunne ligne min centerring på spejlet. Jeg har ikke set det før.
Bemærk at der også er kommet baggrundsgalakser med – bla. en skråt under den nederste højre stjerne (Electra).Tilføjet: Glemte lige at det er 5 x 15 min ISO 800.Wieben 2009-09-21 09:33:07 21. september 2009 kl. 06:18 #22245
michael.bertelsenDeltager- Nova
Hej Heine.
Den er bare blevet super flotTak for hyggeligt selvskab og for hjælpen med deepskystacker.Nu lige lidt hurtigt morgenmad, og så afsted på arbejde….MvhMichael21. september 2009 kl. 07:29 #22246
tommyfDeltager- Neutron star
Den er pæn Heine, mine frames har en meget uens baggrund, så jeg må lave lidt flat frames først..
21. september 2009 kl. 08:24 #22248
jespergDeltager- Super Nova
Flot flot billede,
jeg kan nu se mindst 4 røde cirkler, alle på ydersiden af de kraftigste stjerner, regnet fra billedets centrum.
Måske kan det være en reflektion fra en flade i det optiske system ?
Jesper G.
21. september 2009 kl. 16:41 #22276
wiebenDeltager- Nova
Takker.
Jeg har set lidt på de røde cirkler der minder om centerspottet på mit spejl.
Hvis man laver en linje fra midten af billedet og ud mod de kraftigste stjerner, passer det nøjagtigt med at den røde reflektion ligger på linjen symmetrisk med centeret. Jeg har ingen ide hvor det kan komme fra. Jeg skal lige have checket mine andre billeder og set om det er noget der går igen.
21. september 2009 kl. 20:39 #22286
morten.brixDeltager- Super Giant
Hej Heine
Det er et meget flot balanceret billede. Det hviler i sig selv.21. september 2009 kl. 20:45 #22288
soeren- Main Sequence
Hej Heine
Det et super flot billede.Og glade for at du bruger noget tungt grej….. (-;Tak for hjælpen..Mvh Søren22. september 2009 kl. 08:16 #22313
steffan- Giant
Hej Heine,
Det er en flot M45.Er en af dine sekundær holder-stænger bøjet, siden spikes nogle steder deles i to?Mvh Steffan22. september 2009 kl. 08:55 #22314
kubachDeltager- Super Giant
Steffan,
Heine har en rids på sekundæren som vi tror er årsagen til den ekstra spike!!Det er dog lidt underligt med de røde doughnuts. Heine tror selv på at det kunne være midter markeringen på hovedspejlet, meeen det lyder nu underligt hvis det er tilfældet.22. september 2009 kl. 09:49 #22317
wiebenDeltager- Nova
Tak for kommentarerne.
Som Mark siger, er der en lille ridse på min sekundær. Den har været der hele tiden, for det ses fra mit første billede. Jeg skifter nok sekundæren en af dagene for at slippe af med det. Det ses kun på kraftige stjerner. Det er dog super mærkeligt med de røde ringe. Jeg vil prøve at lave nogle tests med Juipiter placeret forskellige steder i feltet, og se om det går igen, eller om det bare var noget andet på M45. Jeg har ikke set det på andre billeder.22. september 2009 kl. 10:44 #22327
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Som vanlig et supert bilde fra deg, Heine!
Mvh,
Bjørn -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'M45 fra MAF' er lukket for nye svar.