M45 fra den 15-11-09

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M45 fra den 15-11-09

• Dette emne har 22 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af hoest. This post has been viewed 191 times
Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Forfatter

nive
    Deltager
      • Super Nova

Tak Max . Det er jo også sådan det skal virke Approve

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

nive wrote: Her er en anden behandling med samme billed data .

Hvad for er er bedst ?

Hej Nive

Udmærket optagelse. Jeg vil foreslå, at du bruger den logaritmiske funktion på den – altså dæmper det kraftige lys og fremhæver det svage. På den måde kan du trække støvskyerne mere frem.

En anden mulighed er at justere kurven, så mellemtonerne fremhæves.

mvh

TOrben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

nive
        Deltager
          • Super Nova

Hej Torben tak for svaret . det vil jeg prøve , super .

Bjørn Sandåker
          Deltager
            • Neutron star

Nils, Astronomy Tools har et par verktøy som måske kan hjelpe: Select Brighter Stars + Make Stars Smaller.

Mvh,
            Bjørn

tomvictor
            Deltager
              • Giant

Hei Nils, fint bilde av M45, men det er et par ting som kan være fint å huske på.

1. Husk at du ikke klipper av informasjon fra bildet. Se på histogrammet på bildet under, disse RGB søylene bør ha litt luft på venstre side også. Slik som det er nå er du ved eller nære ved å tape informasjon fra dine data i de mørke områdene og det er jo veldig bortkastet tid ved teleskopet.

2. Du bør ta flats eller bruke en software som jevner ut belysningen slik at du ikke får mørke hjørner og lysere senter. På gif animationen under har jeg brukt GradientXterminator som kan rette på noe av dette. Tapte data kan dog ikke reddes skikkelig.

3. RGB levels justert. Som du ser er det noe litt “luft”

Motto må være å se på ditt histogram hele tiden når du behandler bildet. Dersom du mister luft på venstre side så øk input levels om nødvendig. Pass alltid på å behandle bilde så du ikke mister
              data.

Håper det var til hjelp.

Fornax Ligthtrack II
              Tokina AT-X 300mm f 2.8
              Canon 600D Baader

nive
              Deltager
                • Super Nova

Bjørn T. Jønsson wrote: Nils, Astronomy Tools har et par verktøy som måske kan hjelpe: Select Brighter Stars + Make Stars Smaller.

Hej Bjørn Tak for linket Thumbs%20Up

nive
                Deltager
                  • Super Nova

Hej Tomvictor . Jeg ved godt at jeg klipper min billeddata , der er da syn for sagen , god forklaring du giver , det er en stor hjælp for mig , lærer hele tiden , og foresten tak

for ros Big%20smile

hoest
                  Deltager
                    • Nova

Hej Nils
                    det er en rigtig flot M45 du fundet frem Tillykke med denThumbs%20Up

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
                  • Emnet 'M45 fra den 15-11-09' er lukket for nye svar.