M45 (first light)

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M45 (first light)

• Dette emne har 26 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af rune. This post has been viewed 688 timescb. This post has been viewed 688 times. This post has been viewed 688 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

Da ble det endelig en mulighet for å teste mitt nye teleskop. Opptaket i RAW ble ikke helt som forventet (for lite tåke), men ellers fungerte det øvrige ganske bra. (Unntaket er de store stjernene som har fått noen rare streker i ytterkant). Guiding: 5 x 10 min. (3 darks + 3 flats) ISO 400.

Teleskop: Explore Scientific ED APO (triplet)

Guiding : Orion Starshoot PHD

Kamera: Canon EOS 550D

Filter: Baader UHC-S

Ser fokus ok ut her ?

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

chris_h
      Deltager
        • Super Nova

Ser nesten ut som spacer eller skruer som kommer i veien, jeg hadde ikke godtatt dette (du er nok litt ute av fokus).

At du har lite tåke kan vel ha noe med UHC-S filteret å gjøre. Jeg vet ikke hvor mye det blokkerer refleksjonståker.

Hva bruker du til å stacke og behandle bildene dine? Når jeg sentrerer kanalene dine, så ender jeg opp med et svart-hvitt bilde Confused

Ellers, grattis med first light og det nye teleskopet!

rune.cb.
        Deltager
          • Super Nova

Jeg skal stacke dette 1 gang til, for jeg er ikke helt fornøyd. Jeg bruker Astroart 6.0 til både stacking og behandling. De strekene kan være at jeg ikke fikk brukt Coma Corrector på kameraet, men vanlig T2 og extender. Enig at det er litt ute fokus, men slik er det når lyskilder forstyrrer.

Hver gang jeg stacker med RAW i Astroart, ender det opp med svart / hvitt. Slik skal det jo ikke være. De røde dvergstjernene blir ikke synlig. Hva kan grunnen være ?Rune CB.2017-10-19 16:33:27

Mvh Rune.

chris_h
          Deltager
            • Super Nova

Vel det er ganske normalt med et “deprimerende” bilde etter stacking. Men det retter man jo på under bildebehandling. Dessverre kjenner jeg ikke noe særlig til Astroart, så der må andre hjelpe deg.

Jeg ville uansett sendt en mail til ES med et bilde og se hva de sier.

tomvictor
            Deltager
              • Giant

Hei Rune og gratulerer med bildet, ikke dårlig at du har klar himmel noe som er sjeldnere syntes jeg.

Du har kontroll på guidingen ser det ut til. Jeg har naturlig nok noen spørsmål.

Hvorfor 10 min subs?

Hvor er resten av bildet? Med et slikt kamera har du vel et enormt felt.

Hvorfor bruker du ikke deepsky stacker?

Du skal vel ikke ha Coma Corrector på en apo refraktor?

Sorry for hvis spørsmålene er korka

Fornax Ligthtrack II
              Tokina AT-X 300mm f 2.8
              Canon 600D Baader

rune.cb.
              Deltager
                • Super Nova

Hei Tom Victor,

Jeg får ta en ting av gangen og kommer tilbake til deg.

Christian:

Tror ikke jeg sender noe bilde til ES. Jeg har stacket 12 frames pånytt og lagt til 3 darks og 5 flats (er ikke fornøyd med dette heller). Selve tåken er ganske beskjeden (litt merkelig), men jeg har da fått med noen røde dverger.

Mvh Rune.

rune.cb.
                Deltager
                  • Super Nova

Tomvictor wrote: Hei Rune og gratulerer med bildet, ikke dårlig at du har klar himmel noe som er sjeldnere syntes jeg.

Du har kontroll på guidingen ser det ut til. Jeg har naturlig nok noen spørsmål.

Hvorfor 10 min subs?

Hvor er resten av bildet? Med et slikt kamera har du vel et enormt felt.

Hvorfor bruker du ikke deepsky stacker?

Du skal vel ikke ha Coma Corrector på en apo refraktor?

Klar himmel er visst sjelden vare for tiden. 10 subs er litt tilfeldig valgt og jeg kan jo ta flere. Det øverste bilde er klippet, da jeg ønsket objektet i senter av billedfeltet. Jeg bruker ikke DSS fordi den aldri har fungert her hos meg med Canon EOS (har prøvd mange forskjellige løsninger). Jeg ble rådet til å kjøpe en Coma Cor. fordi stjernene i ytterkant visstnok blir uskarpe med dette teleskopet.

Bildet over: Kun stacket med lights og darks. (prøvde å stacke med jpg, men programmet tar ikke med flats).

Mvh Rune.

chris_h
                  Deltager
                    • Super Nova

Du skal ha en Field Flattener, ikke Coma Corrector (Newtons)

Opp til deg om du vil klage eller ikke Tongue

Siden du nå har spart på raw filene, kan vi få leke med de? Big%20smile

Chris_H2017-10-19 22:02:09

rune.cb.
                    Deltager
                      • Super Nova

Det ER en Field flattener. Det er jeg som blander begrepene. Jeg har altså begge deler, men kunne ikke bruke den fordi jeg ikke traff fokus (den sitter litt lengre ute på fokusrøret).

Jeg skal prøve å legge ut 1 stk. rawfil på DropBox i morgen, så kan dere jo leke med filen.

Mvh Rune.

chris_h
                      Deltager
                        • Super Nova

Legg ut alle 5 i en zip fil, så skal jeg kjøre de gjennom DSS og se hva den spytter ut Wink

rune.cb.
                        Deltager
                          • Super Nova

Dette er ikke noe å “styre” med Christian. Jeg må heller prøve å få Flat Field corrector`en til treffe fokus med dslr kameraet. Trenger angtageligvis bare 1 stk. ekstra extender.

Litt skuffende resultat med ED APO`en. Hadde i grunnen forventet noe helt annet og mye mer av selve tåken. Etterbehandling/stacking betyr jo endel, så noe av årsaken ligger vel her et sted.

Ellers takk for tilbudet.

Mvh Rune.

rune.cb.
                          Deltager
                            • Super Nova

Det skal vel være noe i nærheten av dette, men tåka er nesten fraværende. 1 x 10 min. ISO 400. Stacker jeg 15 stk. blir det helt svart/hvitt. Det skal det ikke være, så noe må være feil under stacke-prosessen.

Mvh Rune.

chris_h
                            Deltager
                              • Super Nova

Farger!!! LOL Noe som skjer i processen da. Hvordan behandler AA raw bildene? Må du manuelt debayer bildene for å få farge eller gjør den det automatisk ala DSS?

Yup! Ta en titt på denne videoen her, Rune:

https://www.youtube.com/watch?v=v6A2y3W0uJY
                              Chris_H2017-10-20 16:41:07

rune.cb.
                              Deltager
                                • Super Nova

Det var noen tips der, ja. Takker.

Mvh Rune.

xplode
                                Deltager
                                  • Nova

Eksakt hvilket teleskop har du? ES har sikkert en beskrivelse av hva som trengs for å koble til kamera + field flattener og få fokus samtidig, normalt skal du ikke trenge en forlenger til ett slikt oppsett, men heller fjerne en forlenger hvis mulig.

Fokus er på tilnærmet samme sted fra frontlinsa på teleskopet både med og uten flattener.

Hvor setter du inn filteret? Det vil kunne lage problemer med fokus og/eller distanse mellom kamera og flattener.

Du burde ta flere eksponeringer, minimum 10 av lights/flats/darks, synes du det tar lang tid kutt ned på eksponeringstid til f.eks 5 min.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
                                • Emnet 'M45 (first light)' er lukket for nye svar.