M45

• Dette emne har 23 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 1 måned siden af rune. This post has been viewed 1659 timescb. This post has been viewed 1659 times. This post has been viewed 1659 times
Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
  • Forfatter

Ola Skarpen
    Deltager
      • Super Giant

Ja du må ut og ta ta bilder hele natta Rune. Det er helt meningsløst og stacke 1 bilde.
      Det er jo bare og sette i gang på kvelden, så rekker du fint 7 timer på en kveld/natt.

rune.cb.
      Deltager
        • Super Nova

Det ser slik ut. Det blir isåfall tidkrevende, men jeg kan jo bruke flere kvelder.

Det er enklere med planetfotografering da.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

munkholm
        Deltager
          • Neutron star

Hej Rune, nu forstår jeg bedre at du ikke får mere ud af de billeder du viser, da du åbenbart har kopieret det samme billede og stakket det.
          Du har ret, det tager tid. Har selv prøvet at starte et billede om foråret og første fået de sidste data i kassen om efteråret

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

kennethk
          Deltager
            • Nova

Hei Rune! Ja det finnes ikke noen snarveier her – maaaange bilder må til men på denne tiden av året kan en jo sette i gang prosessen tidlig på kvelden og la det kjøre alene i mange timer – en kan også gå og legge seg og la det kjøre om natten. Da har du mer enn nok til å få et fint bilde. Det er imidlertid viktig med flats darks og bias for å fjerne støy. Mvh Kenneth

rune.cb.
            Deltager
              • Super Nova

Hej Rune, nu forstår jeg bedre at du ikke får mere ud af de billeder du viser, da du åbenbart har kopieret det samme billede og stakket det. Du har ret, det tager tid. Har selv prøvet at starte et billede om foråret og første fået de sidste data i kassen om efteråret

Yep, det er slik jeg har stacket i flere år. Jeg trodde ikke dette hadde noen betydning, men slik er det jo tydeligvis ikke. Jeg stacket slik for å spare tid og slippe å bruke sene kveldstimer og natten til fotografering. Det var bra at dette ble oppdaget, selv om det krever mer tid.

Kenneth:

Hva slags kamerautstyr bruker du, siden du kan la utstyret kjøre av seg selv i mange timer ?

Mvh Rune.

kennethk
              Deltager
                • Nova

Det er mange måter å gjøre det på Rune – jeg har dslr akkurat som deg og bruker et program som heter backyard EOS via pc – der legger jeg inn feks 100 bilder a 300s og trykker på start så kjører det i 500 minutter mens jeg sitter inne. Hvis du ikke har laptop kan du bruke fjernkontroll i kamera og så stiller du inn x antall bilder og sekunder/minutter og går inn i varmen 🙂

rune.cb.
                Deltager
                  • Super Nova

Det ser jo veldig greit ut, Kenneth. Jeg skal kikke på dette programmet. Bruker du guiding ?

Bedre å sitte i stua og slappe av og la det hele kjøre av seg selv. 🙂

Mvh Rune.

kennethk
                  Deltager
                    • Nova

Ja det er utrolig greit å bare sette i gang og så overlate det hele til seg selv:-) jeg har en heq5pro kjører lett 5 minutter uguidet – regner meg jeg kunne kjørt enda lenger uten guiding men jeg har en relativt kort brennvidde på 420mm – jeg kjøpte polemaster for polaralignment og den er genial

rune.cb.
                    Deltager
                      • Super Nova

Jeg greier kun max 90 sek. med HEQ5 Pro og driftalignment, så guiding er nødvendig. Skal jeg automatisere fotodelen med backyard EOS, må jeg ha ekstra ledning tilkoblet laptopen. Da blir det en del mer styr med 2 lange ledninger til pcen fra balkongen. Får jeg dette til å fungere, så burde imidl. eksponeringen over 2 – 3 timer gå bedre.

Mvh Rune.

Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
                    • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.