M45

• Dette emne har 23 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 1 måned siden af rune. This post has been viewed 1658 timescb. This post has been viewed 1658 times. This post has been viewed 1658 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

50 x 10 min. + darks og flats.

Explore Scientific ED APO 102 (triplet).
      Canon EOS 550D
      Guiding: Orion Starshoot PHD

M45-111117-15

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Vedhæftninger:

rune.cb.
      Deltager
        • Super Nova

Strever litt med å få frem de røde dvergstjernene, men de er der. Kan også tenke meg å redusere størrelsen på de store stjernene, men har ikke helt funnet verktøyet til dette i AstroArt.

Mvh Rune.

Ola Skarpen
        Deltager
          • Super Giant

Har du 8 timer eksponering?
          Hvis du har det, har du nok gjort noe feil i stacingen. Tåken skulle vært mye mere fremtredende med så mye tid. Dette ser mere ut som 1×10 min. Jeg bidrar gjerne om du trenger bistand til redigering/ calibrering/stacking

rune.cb.
          Deltager
            • Super Nova

Jeg er enig med deg i at tåken burde vært mye mer fremtredende, men jeg tror ikke det er noe feil i stackingen. Det kan se slik ut, og det ligner igrunnen mer på 1 x 10 min. Faktum er at 1 stk. raw-fil har nesten ikke noe tåke (egentlig litt merkelig). Hvis du ønsker å stacke / redigere pånytt, så er det helt greit for meg. Skal jeg legge en RAW fil ut i DropBox ?

Mvh Rune.

rune.cb.
            Deltager
              • Super Nova

På linken under, finner du 1 stk. RAW fil av M45.

(Filen i DropBox er lysere enn orginalen).

DropBox M45

Mvh Rune.

kennethk
              Deltager
                • Nova

Hei Rune 🙂

Ja med 8 timer er det mer tåke å hente. Får du til 10minitter i en eksponering i Oslo uten å overeksponerte/brenne ut stjernene?! Du bruker kanskje lav ISO?

Hvis du kan legge ut den ferdig stackede filen så kan jeg/andre prøve litt?

Jeg kjenner ikke til astroart men det finnes sikkert YouTube videoer som er ok for læring – ellers er gimp et gratisprogram litt likt Photoshop

Mvh Kenneth

rune.cb.
                Deltager
                  • Super Nova

Det går fint med 10 min. uten overeksponering (ISO 400). Bildet i DropBox er ikke overeksponert, slik det kan se ut. Det er mye mørkere enn det vises i DB. Her kan du se den ferdige stackede filen helt ubehandlet. Det skal imidl. bli interessant å se hva Ola Skarpen får til.

Jeg burde kanskje tilføye at blenderåpningen på teleskopet jeg brukte er f/7. Med et såpass høyt F-tall, samler kamerashippen lite tåke/lys, i motsetning til et lavere f-tall. Jeg har kjøpt en ny focal reducer med f/5 som burde samle mer av tåken, men jeg har ikke prøvd den enda.

M45-111117-14

Mvh Rune.

Vedhæftninger:

kennethk
                  Deltager
                    • Nova

I ett bilde på 10 minutter er nok ikke så mye tåke å hente men 50 bilder på 10 minutter er noe helt annet. Btw så klarer jeg rundt 5 -6 minutter på M45 som står relativt høyt i vesentlig mørkere Mandal med ISO 400 – da er histogrammet på kameraskjermen stort sett innen 1/4. Jeg har f/6.5 så ganske lik din refraktor

Ola Skarpen
                    Deltager
                      • Super Giant

Jeg kan gjerne se på det, men da vil jeg bruke den stacka orginal fila

Ola Skarpen
                      Deltager
                        • Super Giant

Eller aller helst alle filene lastet opp i drop. Så kan jeg stacke alt med min metode. Inkl flats

Ola Skarpen
                        Deltager
                          • Super Giant

Jeg får ikke stacket, med 1 fil. Du har 50 forskjellige bilder Rune?

Det er bra med data i bildet ditt, så med 50 lights skal jeg nok få frem et greit resultat.

Hvordan laste opp direkte??? Skjønner ikke denne platformen

rune.cb.
                          Deltager
                            • Super Nova

Du kan jo bare laste ned filen i DropBox og deretter kopiere den 50 ganger, så tilføyer du darks og flats og stacker. Jeg kan ikke laste opp 50 filer til deg i DropBox. Det tar for lang tid. Gjør som jeg sier, så får vi se hva du greier med redigering. Hvis du ikke vil, så kan du heller forsøke å redigere bildet over som er ferdig stacket og HELT ubehandlet.

Skal du laste opp en fil her, så klikker du på “Select file” og deretter “Insert to Content”.

Mvh Rune.

Ola Skarpen
                            Deltager
                              • Super Giant

Du kan ikke stacke samme bildet 50 ganger, du får jo ikke mere data ut av det. Da skjønner jeg jo hvorfor bildet/bildene dine mangler tåke.
                              Du må ta 50 forskellige bilder. Du får ikke mere eksponering av og legge 50 like bilder oppå hverandre..

Ola

xplode
                              Deltager
                                • Nova

Det er jo ikkeno problem å laste opp 50 bilder Rune, sett på om natta så laster det opp når du sover så slipper du att internett går tregt mens det holder på.

rune.cb.
                                Deltager
                                  • Super Nova

Du kan ikke stacke samme bildet 50 ganger, du får jo ikke mere data ut av det. Da skjønner jeg jo hvorfor bildet/bildene dine mangler tåke.

Du må ta 50 forskellige bilder. Du får ikke mere eksponering av og legge 50 like bilder oppå hverandre. Ola

Ok, du har sikkert rett i det, Ola. Det er slik jeg har stacket, så hvis denne metoden ikke gir noe mer data på det ferdige bilde, så er dette forklaringen på den beskjedne tåkemengeden. Jeg trodde egentlig ikke at dette hadde noen betydning, siden eksp.tiden og ISO er den samme, men hvis programmet ikke greier å hente ut mer data på kopierte filer, så er jo årsaken ganske logisk.

Hva gjorde for eksempel Kenneth. Tok du virkelig 7 timer á 300 sek. pr. eksponering før du stacket ? Skal man følge denne prosessen med fotografering og guiding, vil man jo bruke veeeldig lang tid før man er ferdig.

Mvh Rune.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
                                • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.