M45

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af rune. This post has been viewed 174 timescb. This post has been viewed 174 times. This post has been viewed 174 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

Lørdag kveld var det gode forhold, så det ble et nytt forsøk på M45. Denne gangen stod objektet betydelig høyere på himmelen (ca. 30/40 grader). Opptaket består av 8 x 900” (lights – RAW), 2 darks og 3 flats stacket i MSB Astroarts 6.0. Jeg strever litt med å få frem de røde dvergstjernene, men tar det etterhvert.

Tekniske data:

Teleskop: Omni XLT 150 mm refraktor.

Kamera: Canon EOS 550D

Guider: Orion Starshoot PHD

Filter: Baader UHC_S

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

xplode
      Deltager
        • Nova

Stjernene dine er ganske fine og runde og du har fått med en del tåke

Det kunne gjerne vært litt mer farge, det ser mer grått enn blått ut så fargebalanse burde justeres litt.

Er det 8 bilder på 900 sek hver?

Flats har ikke gjort jobben sin, du trenger bedre flats og du burde ta 20-30 stk.

Du burde ha sånn ca det samme antallet darks og bias også.

rune.cb.
        Deltager
          • Super Nova

Takk for det, Ole Alexander!

Jeg driver å tester litt forskjellige varianter i Astroart, så det er sikkert mulig å endre fargene litt. Programmet er helt nytt, så jeg trenger litt tid. Det er 10 bilder (8 + 2) på 900 sek. ISO 400. Med denne eksp.tiden burde tåken vært mer synlig. Lysforurensning er et problem her og lite å gjøre med.

Vedr. darks og flats, så ante jeg ikke hvor mange jeg skulle bruke, så her kan jeg visst bare pøse på.

Mvh Rune.

rune.cb.
          Deltager
            • Super Nova

Her er fargen justert med litt blått:

Mvh Rune.

kennethk
            Deltager
              • Nova

Flotte runde stjerner – imponerende at du kan klare det i 900 sek med den brennvidden, jaja selv om du guider litt justering med levels og curves og saturation så får du et enda bedre bilde

rune.cb.
              Deltager
                • Super Nova

Takk for det, Kenneth!

Mvh Rune.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'M45' er lukket for nye svar.