M45

• Dette emne har 7 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 3 måneder siden af rune. This post has been viewed 704 timescb. This post has been viewed 704 times. This post has been viewed 704 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

Da ble det endelig litt klarvær. Valget ble M45, siden muligheten i nord-øst og sør ikke egner seg her hos meg. Himmelen er mørkest i øst hvor Pleiadene står gunstig plassert. Det ble 15 x 10 min. med guiding som er stacket i Astroart 6.0 (+ darks og flats). De merkelige strekene er fortsatt synlige, men håper de er borte når jeg skal bruke Field Flattener.

Teleskop: Explore Scientific 105mm ED APO. Kamera: Canon EOS 550D. Guiding: Orion Starshoot PHD. Filter: Light Pollution.

M45

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

olafsen
      Deltager
        • Planet

Hej Rune!

” De merkelige strekene er fortsatt synlige” Hvilket okular benytter du, har du prøvet uden filteret?

mvh Henning

rune.cb.
        Deltager
          • Super Nova

Her er den justert noe:

Mvh Rune.

rune.cb.
          Deltager
            • Super Nova

Jeg bruker da ikke okular når jeg fotograferer. Jeg har ikke forsøkt uten noe filter enda. Jeg vet ikke helt hvor disse merkelige strekene kommer fra, men det “kan” være koblingen til extendertuben. Andre forslag ?

Mvh Rune.

olafsen
            Deltager
              • Planet

Nej selvfølgelig ikke noget okular, undskyld,  men prøv en optagelse uden light pollution filter.

mvh Henning

John
              Deltager
                • Nova

Hej Rune

Jeg har netop sendt et telescope tilbage som også viste “spikes” på de klare stjerner. Jeg sikrede mig først, at det ikke var filter, eller andre ting som var årsagen. Min M45 så sådan ud:

Det skyldes måske, at afstandsstykkerne mellem linserne stikker ind i lysgangen. Her er en tråd om det, og det ligner dine spikes vældig meget.

https://stargazerslounge.com/topic/182468-diffraction-spikes-from-refractors/

rune.cb.
                Deltager
                  • Super Nova

Hei John,

Yep, det ligner på de merkelige strekene. Ergelig hvis det er slik. Jeg skal kikke mer på det i morgen. Det må isåfall være en fabrikasjonsfeil, men spikes`en er kun synlig på de lyssterke stjernene.

Mvh Rune.

rune.cb.
                  Deltager
                    • Super Nova

30 lights (+ darks og flats). Det ble da mer tåke og noen flere av de små røde, men kanskje på grensen til komprimering ?

Mvh Rune.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'M45' er lukket for nye svar.