› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › M45 – 15,5 timmar med DSLR
- Dette emne har 29 svar og 24 stemmer, og blev senest opdateret for 7 Är, 3 mÄneder siden af martinf. This post has been viewed 282 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
7. november 2016 kl. 14:21 #153565
henrik.schneiderDeltager- Nova
Flot Martin, hvor meget tid har du brugt pÄ redigering af dette?
7. november 2016 kl. 16:19 #153567
jesper.hustedDeltager- Giant
Hej Martin
Det er en harmonisk komposition, som virker super godt. Mange tak for at dele billedet med os
Mvh Jesper
7. november 2016 kl. 16:20 #153568
rune.cb.Deltager- Super Nova
Imponerende eksp.tid pÄ M45 og utmerket redigering.
Et flott resultat!
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
7. november 2016 kl. 16:48 #153569
mogensDeltager- Super Nova
Imponerende og dyb! Du har fÄet Spiral Galakse PGC 13696 med, 17.3 mag.
7. november 2016 kl. 17:40 #153570
xplodeDeltager- Nova
Veldig flott bilde! Skulle det vĂŠre no Ă„ sette fingeren pĂ„ sĂ„ er det litt “vaselineffekt” som kommer av for kraftig stĂžyreduksjon
7. november 2016 kl. 18:17 #153571
niveDeltager- Super Nova
Flot M45 .
nive 2016-11-07 19:19:57 7. november 2016 kl. 20:05 #153574
martinfDeltager- Main Sequence
Tack alla för era fina kommentarer!
Oystein – anledning till tvĂ„ kameror Ă€r dels för att min moddade kamera var pĂ„ reparation (trasig USB-port) och dels för att jag fick kraftiga reflexer frĂ„n starka stjĂ€rnor i min moddade kamera. Det blev bĂ€ttre i den omoddade.AngĂ„ende tid för redigering sĂ„ gissar jag att jag lagt kanske 2 timmar pĂ„ den.
7. november 2016 kl. 20:10 #153575
Xplode wrote: Veldig flott bilde! Skulle det vĂŠre no Ă„ sette fingeren pĂ„ sĂ„ er det litt “vaselineffekt” som kommer av for kraftig stĂžyreduksjon
Ja, det blir lite vaselineffekt
Jag har egentligen inte brusreducerat ursprungsbilden eftersom den Àr vÀldigt brusfri pga mÄnga subs. DÀremot har jag blandat in ett lager dÀr jag tagit bort alla stjÀrnor och det görs bland annat med kraftig brusreducering sÄ dÄ kommer denna effekt tyvÀrr pÄ köpet.7. november 2016 kl. 21:29 #153579
mortenDeltager- Super Nova
meget flot billede.
21. november 2016 kl. 09:47 #154402
Ola SkarpenDeltager- Super Giant
Kjempeflott bildet Martin.
Er det orginalt utsnitt?
Ola
21. november 2016 kl. 11:44 #154404
stormoDeltager- Asteroid
Hej hej,
Dette er min fĂžrste post, jeg hĂ„ber det bliver rigtigt đ Jeg har fulgt Forum i en lĂŠngere tid, og suget god viden đ Jeg har en 150 mm kikkert og et Canon 1000D som jeg eksperimenterer med. Billedet af M45 er meget flot, men der er noget jeg som begynder ikke helt kan forstĂ„.
NÄr man, som i dette tilfÊlde, eksponerer med grupper af bÄde korte og lange tider:
31*3 min
87*5 min
55*8 min
Hvordan kan det sĂ„ vĂŠre, at de “korte” eksponeringer ikke “drukner” i de lange ? Hvad bidrager de med og hvordan ?
Med venlig hilsen
Stormo
21. november 2016 kl. 15:46 #154409
ĂysteinDeltager- Giant
Hei Stormo, velkommen i forumet med ditt fĂžrste innlegg. HĂ„per Ă„ fĂ„ se bilder fra deg etter hvert. Jeg skulle for Ăžvrig Ăžnske at flere ville legge ut bilder, veldig inspirerende og lĂŠrerikt Ă„ fĂ„ se varierte bilder tatt med forskjellig utstyr og under varierende forhold, bĂ„de ferdige og âunderveisâ bilderâŠ
Godt spÞrsmÄl fra deg. Hvordan en skal kombinere serier med ulike eksponeringstider kan nok variere etter hvilket objekt en jobber med, men her er noen generelle kommentarer. (Jeg refererer til PixInsight, andre verktÞy kan nok gjÞre tilsvarende).
Dersom ingen av eksponeringstidene er spesielt korte og seriene er lange, kan en gjerne la alle bildene inngÄ i stacken. En mÄ da vekte etter SNR. Det siste er enkelt med PixInsight.
I tillegg til stacken ovenfor, bÞr en ogsÄ stacke de korte seriene for seg.
Dersom bildet som en fikk med den fÞrste sammensatte stacken inneholder overeksponerte omrÄder, kan en sÄ erstatte disse med tilsvarende omrÄder fra bildene en fikk fra de sistnevnte stackene. I PixInsight bruker en her HdrComposition. Litt utjevninger og finjusteringer er nok nÞdvendig.
En kan ogsĂ„ skifte ut stjernene i det fĂžrste bildet med stjernene i et av de andre bildene. Det gjĂžres gjennom en stjernemaske, slik at andre deler av bildet ikke berĂžres. Ikke alltid like lett gjort som sagt… FormĂ„let er ofte Ă„ fĂ„ mer veldefinerte stjerner med bedre farge.
HÄper dette var noenlunde forstÄelig, meningen var bare Ä gi en oversikt uten Ä ta med detaljene.
Det hadde vÊrt spennende Ä fÄ vite hvordan lange og korte eksponeringer har vÊrt brukt i det utmerkede bildet i denne trÄden.
Mvh Ăystein
21. november 2016 kl. 19:49 #154414
clauskafDeltager- Nova
SĂ„ kan det vist ikke gĂžres bedre
22. november 2016 kl. 10:01 #154440
stormoDeltager- Asteroid
Tak for super svar Ăystein.
Det giver mening – selv om jeg ikke forstĂ„r alle processerne đ
Men det mĂ„ komme đ
24. november 2016 kl. 22:59 #154535
oystein wrote:
Det hadde vÊrt spennende Ä fÄ vite hvordan lange og korte eksponeringer har vÊrt brukt i det utmerkede bildet i denne trÄden.
Mvh Ăystein
Jag har bara slÀngt in alla bilder i samma stack. Jag har inte gjort nÄgon separat stack eller behandling för stjÀrnorna. Men om jag hade gjort det hade det kanske gÄtt att fÄ det Ànnu lite bÀttre
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'M45 – 15,5 timmar med DSLR' er lukket for nye svar.