M45 (first light)

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M45 (first light)

• Dette emne har 46 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af rune. This post has been viewed 1012 timescb. This post has been viewed 1012 times. This post has been viewed 1012 times
Viser 2 indlæg - 46 til 47 (af 47 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

Hei Kenneth,

Takk for begge linker du la ut om dette med lysforurensning. 🙂

Soneinndelingen viser at jeg er i den lys røde sonen som ikke er spes. gunstig, men som Dob i Cloudy Nights viser (rød sone) skal det absolutt være mulig å ta gode bilder av DSO, selv i rød sone. Det viser at billedbehandlingen har veldig mye å si for et bra resultat. Stacker man mange nok “lights” (m/ darks og flats), vil også lyssvake tåker “tyte” frem etter hvert. Det burde altså være muligheter hos meg også.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

rune.cb.
      Deltager
        • Super Nova

Hvis du virkelig sliter med så mye med lysforurensing, så kutt ned på eksponeringstiden. 10 minutter blir for lenge. I følge linken til Kenneth, så ligger jeg midt i den røde suppa. Men jeg får fortsatt OK bilder. Refleksjonståker sliter jeg dog med og det er jo ikke så rart LOL

Tja, kan jo prøve meg frem litt med ISO / eksp.tider. Fargen på soneinndelingen endrer seg betydelig i den retningen jeg fotograferer (fra lys rødt til brunaktig over Østmarka), så det er ikke så “rødaktig” som du kanskje tror.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Viser 2 indlæg - 46 til 47 (af 47 i alt)
      • Emnet 'M45 (first light)' er lukket for nye svar.