M45 (first light)

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M45 (first light)

• Dette emne har 46 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af rune. This post has been viewed 1011 timescb. This post has been viewed 1011 times. This post has been viewed 1011 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 47 i alt)
  • Forfatter

Ola Skarpen
    Deltager
      • Super Giant

Jeg kjenne kun til Baader filterne. Dem er iallefall av meget hod kvalitet

Ts astroSkarpen2017-10-30 13:15:36

rune.cb.
      Deltager
        • Super Nova

Ok, takker!

Dette skal jeg kikke på.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

rune.cb.
        Deltager
          • Super Nova

Dette burde vel egne seg bra, hvis det holder hva det lover. (Det er jo ganske dyrt).

TS 2″ H-Alpha 7nm:

Mvh Rune.

Ola Skarpen
          Deltager
            • Super Giant

Litt usikker på hvordan dette fungerer på fargekamera, har kun prøvd med mono kamera, men kanskje andre kan si noe om det.

rune.cb.
            Deltager
              • Super Nova

Jeg kan jo sende en epost til TS og spørre, men prøver her først.

Kan dette filteret brukes med Canon EOS 550D ?

Edit:

Under “descrption” står det følgende: Of course this is only valid for monochrome cameras or the red channel of RGB imaging.

Altså ikke fargekamera ?Rune CB.2017-10-30 16:41:28

Mvh Rune.

tomvictor
              Deltager
                • Giant

Det kan brukes, men du vil bare se data i R kanalen. Det blir også meget vanskelig å fokusere kamera da du mister mesteparten av lyset inn i kamera.

Fornax Ligthtrack II
                Tokina AT-X 300mm f 2.8
                Canon 600D Baader

rune.cb.
                Deltager
                  • Super Nova

Ok, da dropper jeg det filteret. Kan du anbefale noen andre i samme gruppe, dvs. H-alpha til dslr ?

Mvh Rune.

chris_h
                  Deltager
                    • Super Nova

Du må også modde kameraet for å få noe særlig ut av et slikt filter. Jeg forsøkte med min umoddede 550D og selv med høy iso, var det lite å hente i selv en 15 min eksponering. Etter modding fungerte det bedre men det kan fortsatt ikke sammenlignes med et mono kamera.

rune.cb.
                    Deltager
                      • Super Nova

Ok, da har det jo ingen hensikt.

Mvh Rune.

Øystein
                      Deltager
                        • Giant

Hei Rune,

Jeg forstår at du sliter med lysforurensning du også.

Som flere andre, tror heller ikke jeg at H-alpha er veien å gå med et umoddet 550d kamera. Ikke et moddet heller for den saks skyld. Du får utnyttet sensoren din så veldig dårlig (25%), laange eksponeringstider. Et slikt filter er heller ikke egnet for objekter som M45.

Ville et CLS clip-filter være en bedre vei å gå? Jeg vet ikke sikkert, så kan ikke anbefale det, men kanskje noen andre har gjort erfaringer?

mvh Øystein

Ola Skarpen
                        Deltager
                          • Super Giant

Det er sant, tengte ikke over at han ikke har et moddet kamera.

Men om han hadde hatt, hadde det fungert godt til mage tåker. Bruker sånt filter til all min fotografering.

tomvictor
                          Deltager
                            • Giant

Ok, da dropper jeg det filteret. Kan du anbefale noen andre i samme gruppe, dvs. H-alpha til dslr ?

Nei, jeg vil ikke anbefale deg om å kjøpe noe mer utstyr, det kommer ikke til å hjelpe deg. Jeg ville brukt bilen, eller annen transport, og kommet meg til et sted hvor lys forurensningen var liten. Forbedre dine ferdigheter på det utstyret du har vil gi deg mye mer feedback på hva du virkelig trenger.

Kanskje det er andre som bor bedre til og som har samme hobby som du kan dra til?

Fornax Ligthtrack II
                            Tokina AT-X 300mm f 2.8
                            Canon 600D Baader

rune.cb.
                            Deltager
                              • Super Nova

Utstyret har jeg, så det er vel helst litt bedre ferdigheter og mørkere himmel jeg trenger. Det er jo flere her på Østlandet som driver med dette, men å kjøre rundt med alt dette ustyret har jeg ikke lyst til.

Mvh Rune.

kennethk
                              Deltager
                                • Nova

Hei:-) tror du har gode muligheter til å få flotte bilder selv fra midt i Oslo. Sjekk f.eks.

https://www.cloudynights.com/topic/479474-imaging-from-a-white-or-red-zone-possible/

Du kan jo sjekke hvilken sone du bor i her http://darksitefinder.com/maps/world.html -jeg bor i gul sone, ikke ideelt men fullt mulig å overkomme både med bildebehandling, teknikk/filter.

Med all respekt, men tror resultatene dine handler mest om det vanskeligste i denne hobbyen slik jeg vurderer det, nemlig bildebehandling. Det positive er at det kan læres, flytting er mer strevsomt

chris_h
                                Deltager
                                  • Super Nova

Hvis du virkelig sliter med så mye med lysforurensing, så kutt ned på eksponeringstiden. 10 minutter blir for lenge. I følge linken til Kenneth, så ligger jeg midt i den røde suppa. Men jeg får fortsatt OK bilder. Refleksjonståker sliter jeg dog med og det er jo ikke så rart LOL

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 47 i alt)
                                • Emnet 'M45 (first light)' er lukket for nye svar.