M42 tråd

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M42 tråd

• Dette emne har 30 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af petrus. This post has been viewed 1140 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 31 i alt)
  • Forfatter

petrus
      • Main Sequence

feb 2007,5x2min 5x20sek

petrus2008-11-16 08:01:58

ac
        • Planet

Hej Igen

Jeg har bidt mærke i en tydelig overgang i den den centrale del af tågen fra blålviole farvestik til en rødlilla nuance. Denne overgang følger en relativt lige linie !? Er der nogen der kan give en fysisk forklaring på dette.

Selve farven er selvfølgeligt styret af det anvendte og anvendelsen af software og naturligvis af kameraets spektrale lysfølsomhed, men at overgangen er “lige”, må vel være begrundet i fysikken i M42.

At det er blåviolet; har det noget med at gøre at, dette blåviolette område er tæt på de meget unge stjerner, og at der derfor er tale og en refleksion af disse stjernes lys, som overdøver Ha-strålingen (det er jo stjerner med stor udstråling i UV og nær UV området så vidt jeg husker)???

mvh AC

AC2008-11-19 22:33:23

ole
          • Main Sequence

Her er mit bidrag til denne tråd. Billedet er taget med EOS40D,70-200mm Canon linse (@170mm), iso 800, 11x240s:

Mvh
          Ole

Ole2008-11-20 21:49:55

mikkellund
            • Giant

Hej AC

Du skal forstille dig at du kigge ind i en skål. Det du ser som rød er inderside og blå er ydersiden.
            Se denne visualisering af tågen:
            youtube

ac
              • Planet

Hej Mikkel

Jeg har vist ikke forklaret det godt nok. Prøv at se for farveovergangen lige over den gule streg (se det indsatte foto, herunder.

Over stregen er det blåligt og under er der rødligt, og det er lige omvendt af din forklaring.Question mener du ikke omvendt?

En forklaring på farverne???:

Det er måske fordi mit umodificerede kamera selvsagt ikke er tilstrækkeligt følsomt over for Ha – altså: Nær de UV-strålende stjerner vil tågen reflekterer en pæn del UV-stråling, der for et Ha-svagtseende kamera) vil give anledning til at Ha strålingen overdøves af UV strålingen? Længere væk er HA strålingen kraftig nok til at dominere …. hhmmm, er jeg helt galt på den??

I øvrigt synes jeg det er påfaldende at overgangen er som en ret linie, midt i en tåge der består af hvivlende gas!!

Iøvrigt en ret flot illustration du henviser til.

k_holst
              Deltager
                • Nova

Jeg fik min debut med M42 i nat. Det er også min debut med Layers i PS, så billedbehandlingen er nok ikke optimal.

Jeg tror jeg skal have taget nogen kortere eksponeringer til de centrale områder.

35 min. Lum bin 1*1 og 45 min RGB bin 2*2 supframes på 1 og 5 min.

Taget med DSI III Pro og WO 110.

k_holst2008-11-22 13:43:38

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Den er da rigtig god Kim Thumbs%20Up

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

nice KIM nu rykker det

Jeg har lige leget med den, den er jo sjov at lege med et så godt skud. Men der kan komme mere frem. Jeg har en version, jeg kan sende dig

petrus
                      • Main Sequence

Hej Kim

Flot ,har du overvejet en 0,8xreducer til din wo,du ville jo få et lidt større fov.

k_holst
                      Deltager
                        • Nova

Tak skal i haveEmbarrassed

Jeg synes selv det er mit bedste billede endnu, men kan sagtens finde ting jeg kune tænke mig at forbedre.

Ja Rigo det er jo DDP der stadig driller mig lidt, jeg har dog fået bedre kontrol over det siden i går. Her har jeg brugt DDP lidt forsigtigt.

Min fokus var kanon igår! FWHM svingede fra 0,8 – 1,2. Jeg tror det er en lidt ustabil guidning der gør at en 1 min. eksponering har en FWHM på ca. 5,5. Det var først aller sidst på natten jeg fik guiden til at køre helt stabilt.

0,8 reduceren står på ønskelisten.

Lige nu kunne jeg vælge WO 66 SD istedet, den har et bedre FOW til M42. Men nu har WO 110 jo bare samlet støv siden jeg fik den til Starparty i Ejstrupholm.

rigo
                        Deltager
                          • Super Nova

Din fokus setup exp. hvad ligger den på i sek. ?

k_holst
                          Deltager
                            • Nova

Jeg plejer at lave fokus på 1 sek. -Altså eksponeringer!

Finn
                            Deltager
                              • Neutron star

Så Så Kim, gå lige ind at sove et par dage, du tager jo helt pusten fra en Thumbs%20Up Jeg skal jo også følge medClap

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

k_holst wrote: Jeg plejer at lave fokus på 1 sek. -Altså eksponeringer!

hmm jeg laver 4-5sek. bin’er du så ?

erik.nielsen
                                Deltager
                                  • Super Giant

Hjælp til M42

Jeg har prøvet at tage flere forskellige billeder af M42, fx 5 x 400 sek, 5×200 sek og 5 x 100 sek. med mit canon 400 mod. og comacorrector, gennem GSO200, men hvordan behandles sådanne forskellige eksponeringer?????

Her er et eksempel fra i nat med 3 x 400 og 2 x 200 sek stacket i MaximDL.

M42%203x400%20sek.%201600%20asa
                                Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 31 i alt)
                                • Emnet 'M42 tråd' er lukket for nye svar.