M42 og Running Man

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M42 og Running Man

• Dette emne har 4 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år siden af Øystein. This post has been viewed 1046 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

Øystein
    Deltager
      • Giant

Hei,

Det lettet litt opp her på lørdag og jeg monterte min ’TS Imaging Star 71’ refraktor og CanonEos 1100da kamera på Ioptron iEQ45. Forholdene var ikke de beste med noe tåkedis og drivende skyer, men jeg fikk da samlet to timer med sub’er (60 sek, 180 sek og noen 5 sek) før det igjen lukket seg helt.

Jeg håper å kunne supplere med 10 min eksponeringer senere en gang. Her er et foreløpig bilde (Pixinsight).

Mvh
      Øystein

Frits itpedersen
      Deltager
        • Asteroid

Meget smukt billede. Hvor lang tid har du exponeret hvert billed? Der så senere er stakket.

Skywatcher Explorer 200pds, HEQ5PRO SyncScan, ZWO ASI 178mm, Nikon D3000 DSLR + ML-L3
        SW Evoguide50ED, Orion Starshoot DSI

Øystein
        Deltager
          • Giant

Hei Frits,

60 x 60 sek
          20 x 180 sek
          12 x 5 sek

Senere har jeg også fått tatt 6 x 600 sek og 48 x 10 sek. Så med de nye sub’ene har jeg nå vel 3 timer totalt.

Planen er å lage et nytt bilde, basert på utvidet datamateriale og noen erfaringer fra arbeidet med det første bildet. Kanskje lager jeg også et eget bilde av Trapes-området.

Mvh
          Øystein

Øystein
          Deltager
            • Giant

Hei,

Her er en ny versjon der datamaterialet er utvidet med 6 x 600 sek og 48 x 10 sek.

Øystein

Øystein
            Deltager
              • Giant

Hei,

Jeg avslutter med et bilde av selve trapeset og området rundt. Avstanden mellom de fire trapesstjernene er rundt 20” og mindre. Jeg fotograferte med en oppløsning på ca 3.1”/pixel, så den virkelige trapesdiameteren utgjør grovt regnet 6 pixler. Kanskje jeg vender tilbake en annen gang med større brennvidde (og bedre himmel).

Øystein

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.