M42 mellemtid

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M42 mellemtid

• Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af jesper. This post has been viewed 83 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Nattens klare vejr blev udnyttet til lidt M42 i h-alpha. 7nm h-alpha filter er ret ligeglad med om fuldmånen står og lyser det hele op, så her er begyndelsen til et kommende RGB-Ha-OIII billede. Som vejret arter sig bliver det sikkert færdigt omkring 2015 Ouch. Her får i kun det midterste udsnit af et større billede, og altså kun små to timer i Ha foreløbig. 5 minutter og 30 sekunder subs. Televue NP127is og Artemis.

k_holst
      Deltager
        • Nova

Det ser meget lovende udThumbs%20Up Skarpe detaljer helt ind i kernen.

Det er lidt grynet! Er det manglende subs eller JPG-komprimering?

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Hej Kim,

Takker. Det grynede er støj på grund af manglende subs. Jeg har presset det lovlig meget den korte tid taget i betragtning, da jeg ville se hvor meget af det svage der kommer med ved fuldmåne. Kun en første mellemtid.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Og en antydning af sorte ringe om de små stjerner 🙂

Bare for at det hele ikke skal være ros 🙂 Kanon billede, en god start med meget fine små detajler Thumbs%20UpThumbs%20UpThumbs%20Up

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Hej Michael,

Tak for både ris og ros. Begge dele er velkomment. Jeg ved det godt med de sorte ringe. Man skal helst have holdt stjernerne fri af Smart sharpen/unsharp mask rutinerne. Det har jeg ikke gjort her, bare givet den hvad den kunne trække og så lidt til LOL.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Det er jo også lige det der hiver de små fjerlette detajler frem, forsæt på den måde og vi ender alle med at skulle have nye keyboards (må have et platisk overtræk til mit) Wink

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Ja for søren, det var også hvad jeg så først, sikken en skarphed i tågen det filter kan leverer.

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Maxims unsharp mask, efterfulgt af Photoshop smart sharpen på højlysene synes jeg kan give rigtig god mulighed for at få de små detaljer frem – også selv om denne mellemtid nok er lidt overbehandlet. Det hjælper selvfølgelig også at TV’en tegner knivskarpt.

Anonym
                      • Nova

Hei Jesper !

Jeg synes det ser helt fantastisk godt ut !

Prøver å forestille meg det i farger.

Om man bare kunne få til det halve Embarrassed

jacobb
                        • Nova

Meget flot mellemtid Jesper!

Glæder mig til at se det færdige billede (om et par år…)

Det får mig jo ikke til at ønske mig en Televue NP127is mindre…

Mvh

JAcob

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Tak Arne og Jacob. Jeg håber jeg kan få det færdigt inden jeg skal have rollatoren i brug for at komme ud i haven.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'M42 mellemtid' er lukket for nye svar.