› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › M42 med TSA-102
- Dette emne har 17 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af mogens. This post has been viewed 668 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. november 2008 kl. 10:33 #4365
mogensDeltager- Super Nova
Her er en optagelse fra i forgårs med nogenlunde seeing, dog lidt rimtåge mod slutningen.
Jeg har brugt TSA-102 med reducer og Artemis 4021 og Astrodonfiltre.- Optagelserne fordeler sig med 5×10,5×30,5×60 i LRGB plus 5 x300 i Lum, så blev tågen for overvældende.Optaget og fratrukket darks og DDP-behandlet i Maxim,layers i Photoshop.Stort billede(med lidt støj): http://www.mogensastrobilleder.dk/Orion22big.jpgVH Mogens23. november 2008 kl. 11:44 #4369
jesperDeltager- Neutron star
Hej Mogens,
Meget smukt billede. Interessant at der er lidt halo på den klare stjerne med Astrodon filtre, men den behøver selvfølgelig ikke nødvendigvis komme fra filtret. Jeg synes heller ikke haloer skæmmer når de bare holder sig til de klareste stjerner.23. november 2008 kl. 12:39 #4372
Hej Jesper
Tak for det.-Jeg tænkte det samme, da jeg så haloen.Men nogle billeder måtte jeg kassere fordi rimtågen var for stærk og det kunne netop set på denne kraftige stjerne, så jeg tror stadig at Astrodon er halofriVH Mogens23. november 2008 kl. 16:21 #4377
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
WOW! – flot billede Mogens. Den Artemis er slet ikke så ring’
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
23. november 2008 kl. 17:16 #4381
Tak for det Torben eller
“så sejer a så manne tak”Jeg har beskåret billedet lidt-jeg bilder mig ind det giver lidt mere rumfornemmelseVH Mogens23. november 2008 kl. 22:20 #4431
ac- Planet
Hej Mogens
Fin tåge, med tydelig trapez uden tegn på hårdhændet billedbehandling. Jeg synes du har fået en god balance i at få detaljer med i kernen af tågen uden at resten af tågen sygner hen i det dunkle.Jeg kan bedst lide det ubeskårede foto og haloerne omkring de kraftigste stjerner giver billedet lidt mere “dynamik” og “liv”.Har du brugt reducer på dette foto?Har du iøvrigt haft lidt fugt på linsen eller var der meget fugt i atmosfæren, mens du var ude? (tænker på det blå “tågedis” omkring de kraftigste stjerner nederst i dit foto)Jeg glæder mig til jeg får min autoguiding til at “spille”, så jeg kan komme op på de eksponeringstider der skal til for at få dette fine foto!mvh AC23. november 2008 kl. 23:01 #4437
Tak til AC
Der er brugt reducer, den samme som din.-Hvad haloen kommer fra kan jeg ikke helt gennemskue, men jeg kan se lidt på alle B-optagelser, måske skulle jeg tage filteret ud af TruTech-hjulet og undersøge det nærmere, muligvis har der været lidt fugt.-Hvilken autoguidning bruger du?VH Mogens24. november 2008 kl. 09:09 #4455
mstauningDeltager- Black Hole
Som AC kan jeg også bedre lide det ubeskåret, da der som sagt er lidt mere dybe i det. Jeg må sige at det at frembringe et så stort dynamisk område er ikke nemt, der kan jeg virkelig lære noget.
24. november 2008 kl. 09:28 #4462
henrikDeltager- Nova
Hej Mogens.
Flot flot billede.
Jeg er også mest til det ubeskårede billede.
Nu er det jo en smagssag, men vilel det ikke have godt af lidt mere kontrast = mørkere baggrund?
Hvis det er fra en nat med rimtåge er det da et super-billede og halo ikke spor underligt
24. november 2008 kl. 09:41 #4463
mstauningDeltager- Black Hole
Henrik husk på at baggrunden omkring M42 ikke er sort, den er rød af Ha…
24. november 2008 kl. 10:01 #4465
Tak til Michael og Henrik
Jeg er enig med Michael m.h.t. baggrunden. Det er faktisk meget lidt jeg har reguleret farvebalancen i LRGB, så jeg tror den rammer det mest “naturtro”. Hvis der overhovedet er noget der hedder detVH Mogens24. november 2008 kl. 10:11 #4466
ac- Planet
Hej Mogens
Ingen autoguiding – pt. Derfor mine ultrakorte eksponeringer på 10 sek. Jeg havde den gang ikke tid til at sætte korrekt op (kunne ikke se polaris), så det var på slump og med en “sjusket” hurtig omgang psudo-driftalignment.Der er derfor heller ikke meget dybde i mit M42 foto, men jeg har heldigvis ramt fokus godt, så der er detaljer, men lysstærkt er det ikke!Jeg har en CG5 med “sko-streng”, og så har jeg en luksus guider (HX916, nej nej, du må ikke slå mig Jesper; jeg ved godt det tendere til blasfemi) der forsøges anvendt med Astroart. Har endnu ikke fået autoguiding til at fungere (for lidt tid og for mange parametre, der skal pilles ved), men kommer tid kommer råd.
Pt kan den slet ikke holde stjernerne i guide-vinduet. En dag vil stille det op inden for ved havedøren, så jeg kan prøve mig frem uden kolde tær og isnende fingre.mht dit foto: Som Mister Stauning også skriver, så er det godt håndværk at få det hele med og bevare “dynamikken”. Visuelt / æstetisk er jeg enig med Henrik: Foto’s med dybsort baggrund og klare stjerner imponere bare, men der er jo ikke sort omkring M42.Det er således et spørgsmål om smag og behag, hvad man synes der er flot og i hvilket omfang, man vil forsøge at afbillede de fysiske processer.mvh AC24. november 2008 kl. 11:18 #4476
jesperDeltager- Neutron star
He he AC, du har jo købt og betalt den, så du bestemmer selvfølgelig hvad den skal bruges til, men det nærmer sig ganske rigtigt blasfemi. Men har Astroart ikke fået en automatisk kalibreringsrutine endnu? Jeg ved ikke om PHD eller Guidemaster understøtter din luksusguider, men det ville i hvert fald være nemmere at få til at køre hvis AA skal sættes op manuelt.
24. november 2008 kl. 11:46 #4479
timoDeltager- Giant
Den bilden kan du vara nöjd med.
Färgerna blev fina, helt i min smak.Timo24. november 2008 kl. 16:02 #4495
Hej Timo
Tak for kommentaren og iøvrigt velkommen som moderatorAC: Et Qcam5 eller Orion autoguiderkamera og det gratis PHD + en 60 eller 80 refraktor vil gøre livet meget lettere.-Jeg kan heller ikke se nordstjernen fra min plads uden for hoveddøren, men et par præcise mærker markerer polindstillingen så mountet fungerer næsten perfekt.VH Mogens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'M42 med TSA-102' er lukket for nye svar.