Hejsa.
Jeg har været ved at kigge på hvilke linser der er anvendelige til Piggyback fotografering af stjernebilleder og større objekter på himlen.
Der har tidligere været en del snak om de gamle Pentax Takumar linser, og de er også vældig gode.
Forleden da jeg anskaffede mig endnu en gammel prismekikkert, benyttede jeg forsendelsen til at købe et par linser til test på stjernerne. Jeg havde selvfølgelig tjekket rund om på nettet hvad man går og bruger til den slags.
Jeg faldt over en Carl Zeiss Sonnar 135 mm f3.5 som nævnt her:
http://vintage-camera-lenses.com/carl-zeiss-sonnar-135-3-5/
Linsen kan sættes på et Canon hus med en lavprofil M42 adapter, hvilket virkelig er et must hvis man er interesseret i Piggyback fotografering.
Jeg prøvede et enkelt skud med linsen, fuldt åben, på Polaris den 9/4. Lidt farve på Polaris, og disen er fint synlig.

Man kan godt se at jeg stod på en træ-terasse med trefoden, da Polaris har bevæget sig lidt på billedet.
Skarpheden (ved fuld blænde som det er ) er meget fin, langt bedre end standard-canon linser, og mindst lige så god som min gamle Takumar. Nok bedre..
Nu regner jeg med at lave en adapter, så linsen+ kamera kan sættes direkte på min EQ6 og køre for sig selv.
De gamle M42 linser er ganske billige, en mint CZJ linse som denne kan findes til 70-80 euro.
mvh
Jens