M42 fra 2014

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M42 fra 2014

Tagget: 

• Dette emne har 51 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 1 måned siden af teejay. This post has been viewed 1951 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 52 i alt)
  • Forfatter

teejay
    Deltager
      • Super Nova

/jonas

Mener du å si at jeg burde gå for et EOS objektiv, men mindre enn 300 f/4 for å få best mulig bilder ?

Det var hoved-delen/motoren som gikk sund – men det er allerede en ny på vei kan hentes 22/1.

https://www.google.no/search?q=sky+watcher+star+adventurer&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiZwOn93N_YAhXCJSwKHW56AMMQ_AUICigB&biw=1852&bih=982#imgrc=cLy9zKcSgj3pXM:

TeeJay

jonas.c
      Deltager
        • Super Giant

Ja, om du är nybörjare inom astrofoto tycker jag absolut du ska gå på Canonobjektivet eftersom det är bättre chans att du får bra bilder med det. Kanske ännu hellre skulle du gå på det 70-300-objektiv jag tidigare rekommenderade.

Att hålla på med astrofoto är inte helt lätt och fordrar mycket övning. Den bästa övningen är att börja med kortare brännvidder och sedan arbeta sig uppåt.

Om du inte har erfarenhet av astrofoto och ska arbeta med din lilla montering, är ES-teleskopet helt uteslutet. Du kommer bara att bli besviken över resultatet. Dessutom behöver du praktiskt taget alla tillbehör som nämns på Astro:s sida och jag är tveksam till att din lilla montering kommer att klara den totala vikten.
        (Hoppas du ursäktar att jag benämner din montering som liten, det är inte nedvärderande, bara en realitet).

Fördelen med att välja 70-300-objektivet jag nämnde tidigare är att du kan börja på relativt kort brännvidd för att sedan arbeta dig uppåt. Du kommer att stöta på problem under vägen som gör att du lär dig mer – men det är ju bara bra!

Hur som helst, båda objektiven är bra. Båda är avsedda för vanligt foto och får därför ett större användningsområde. Tröttnar du på dem, är det lätt att sälja dem. Så är inte alltid fallet med ett teleskop (som har mindre målgrupp).

My two – or three cents .. 😉

Jonas

chris_h
        Deltager
          • Super Nova

Hm… Star adventuren til en kamerat tok også kvelden sist uke. Tror det var kretskortet som tok kvelden hos han.

Jeg vet ikke helt hva du forventer av utstyret, men disse monteringene er designet til å ta vid og normal objektiver. Med en 300mm linse eller liten refraktor så snakker vi om 30 sekunders eksponeringer – og det er med god poloppstilling! PE kommer også inn selv om du kan guide det ut om du vil (ser ikke helt poenget med å guide disse lette monteringene men ok). Så jeg ville heller begynt med det jeg har og funnet ut hvor langt monteringen kan presses. Kameraten min brukte en Canon 200/2.8 en stund men den står nå på EQ monteringen, så det sier jo litt 😉

chris_h
          Deltager
            • Super Nova

Og hvor kom du fra Jonas?!!! Jeg må skrive raskere :p

jonas.c
            Deltager
              • Super Giant

Åh, du behöver inte skriva så snabbt Chris. Vi har fört den här diskussionen ganska länge nu 😉

Du har helt rätt Chris att dessa små monteringar är gjorda för kameror med objektiv upp till ca. 300 mm brännvidd.
              Det längsta jag kört på min Astrotrac med punktformiga stjärnor är 4 minuter och på min Polarie 3 minuter.

Det är därför jag rekommenderar en bra zoom.

/Jonas

chris_h
              Deltager
                • Super Nova

Et bra zoom objektiv er en god start ja. Bruker selv et Canon 70-200/f4 med min Polarie og er godt fornøyd med det.

kennethk
                Deltager
                  • Nova

Jeg har også Canon 70-200 f4 -det er et godt objektiv til en rimelig penge – dessuten er det vesentlig lettere enn 2.8, som selvsagt har fordelen å være mer lyssterk/raskere men vesentlig tyngre som er en ulempe. Jeg har vixen Polarie som Christian men ikke prøvd den på den ennå, har mer enn nok med å mestre kortere brennvidder. F4 er også raskere enn apo/ed refraktorer som gjerne ligger på F5-F7. Med 70-200 mm får du et vidt spenn i brennvidder. Sigma objektivet som Jonas viser til likeså, virker som et godt valg. Det optimale er raskest mulig optikk og lettest mulig objektiv med god optikk. For selvtillitten sin del kan det være lurt å begynne på lave brennvidder/ widefield objektiv f.eks. standardobjektiv 18-55 eller samyang 12/14/16mm via Canon 50mm 1.8 og opp til 2-300mm. Å begynne med hele 300mm på en liten montering som Star A. kan fort ende med skuffelse tror jeg. Refraktorer på en slik montering vil jeg fraråde -både pga brennvidden er i overkant og optikken for treg, men også vekten er nok en del høyere. Du vil slite med lengre eksponeringer men er samtidig avhengig av det for å få frem detaljer.

Mvh Kenneth

John
                  Deltager
                    • Nova

Jeg har anbefalet denne før og holder stadig fast ved, at det er en fornuftig måde at komme i gang på. En linse og en adapter og du er klar til at få en masse erfaringer med dit setup for under 500 kr… der er masser af disse Takumar 135 mm  på ebay.

Se her hvad den kan.. https://www.cloudynights.com/topic/484275-back-into-ap-after-a-year-ic1396-ha-rgb-135mm/

jonas.c
                    Deltager
                      • Super Giant

Du har så rätt John,

Nu har jag aldrig använt just den optiken men flera andra av de gamla Super-Takumar-objektiven och jag rekommenderar dem varmt.
                      Speciellt macro-objektiven är skarpa. Även gamla Fujinon EBC-objektiv håller hög klass.

/Jonas

teejay
                      Deltager
                        • Super Nova

Jonas

Den 70-300 på Tradera du refererer til – kan den brukes på Canon EOS ?

TeeJay

jonas.c
                        Deltager
                          • Super Giant

Hej Tom,

Ja, det står så i annonsen.

Jonas

chris_h
                          Deltager
                            • Super Nova

En annen Sigma jeg kan anbefale er Sigma’s 100-300/4, hadde en slik selv i flere år. Minus er at den veier en del (fullframe linse) og at den sjeldent dukker på på bruktmarkedet 🙁

jonas.c
                            Deltager
                              • Super Giant

Bra tips Chris!

Den Sigma 70-300 jag länkar till är, för övrigt, också avsedd för fulframe.

/Jonas

jonas.c
                              Deltager
                                • Super Giant

Tom,

Angående det 70-300-objektiv på Tradera som jag tidigare tipsade om, tittade jag på säljarens profil och han verkar inte vara att lite på! Köp inte av honom! Du kan bli lurad!

Här är annonsen jag länkade till: https://www.tradera.com/item/301996/300315787/sigma-apo-dg-70-300mm-4-5-6-till-canon

Jag upprepar! Köp inte objektivet av honom! Vänta till en seriös säljare dyker upp!

Jag hoppas du läser detta eller en vän till dig!

Jonas

teejay
                                Deltager
                                  • Super Nova

Takk for info Jonas. Jeg var i gang med å legge inn et bud i går. Men så skulle Tradera ha en tilknytning til min Paypal konto- men det fungerte ikke. Da var jeg heldig som slapp unna.

Jeg fikk heller ikke tak i den som var på finn.no (70-300)

Men det dukker stadig opp noe. Lurer på om jeg skal gå for en 70-200.

Ha en trivelig helg !

/Tom

TeeJay

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 52 i alt)
                                • Emnet 'M42 fra 2014' er lukket for nye svar.