› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › M42 fra 2014
Tagget: M42
- Dette emne har 51 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 1 måned siden af teejay. This post has been viewed 1950 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. januar 2018 kl. 20:22 #315735
teejayDeltager- Super Nova
Min Skywatcher Star Adventurer er kaputt – så derfor litt mimring fra 2014…
https://www.flickr.com/photos/tomjohnsen/11210481133/
TeeJay
15. januar 2018 kl. 21:54 #315737
jonas.cDeltager- Super Giant
Tråkigt att höra! Tyvärr är jag inte helt förvånad.
Jag har astronomivänner som köpt denna lilla montering men ännu inte fått rätt på den. Tyvärr verkar den inte klara kvalitetskraven för seriös astrofotografering.
Finns någon här som lyckats få bra bilder med SW:s Star Adventurer?
/Jonas
15. januar 2018 kl. 22:55 #315742
Det er noen som får det til 🙂
http://forum.local/forums/topic/lidt-m%C3%A6lkevej-fra-i-aftes/
TeeJay
16. januar 2018 kl. 10:15 #315782
Ja, det är ju jättefint att det finns de som lyckats bra också!
Det är kanske så att man mest hör talas om de som har problem men inte från de som har en fungerande montering.
/Jonas
16. januar 2018 kl. 20:10 #315788
Kanskje jeg skulle sette denne på Skywatcher’en ?
Koster like mye som en brukt Canon EOS 300mm f/4 IS
/Tom
TeeJay
16. januar 2018 kl. 20:31 #315790
Här kan jag inte hjälpa dig.
Jag har ingen aning om prestanda på dessa teleskop. Det bästa du kan göra är att söka på nätet efter personer som använder teleskopet, läsa om deras omdömen och se bilder tagna med teleskoptypen.
Det lilla jag kan säga är att man ofta får vad man betalar för.
Det är dessutom tveksamt om man kan kalla detta teleskop en APO. Det är snarare en ED-refraktor – och det är inte samma sak. Sök och du skall finna skillnaden. 😉/Jonas
16. januar 2018 kl. 21:43 #315792
Ja jeg tror jeg skal holde meg til et eos objektiv. Har konaktet Trond Johansen flere ganger, men får ikke svar. Han har en 300mm
F/4 is.TeeJay
17. januar 2018 kl. 13:06 #315794
rune.cb.Deltager- Super Nova
På grunnlag av de bildene jeg har kikket på som er fotografert med Explore Scientific 102 ED APO, er disse helt på høyden med andre apo
er. Det er ikke bare teleskopet som avgjør gode astro-fotos, men flere faktorer som kamera, lysforhold, stacking og ikke minst redigering. Det er ikke noe Takahashi eller en dyr W.O. til over 20 tusen, men jeg tror ikke optikken på Exp. Scientific er noe særlig dårligere enn på APO
ene fra TS. Teleskopet har høy standard og et meget flott design.Se bilder her.
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
17. januar 2018 kl. 13:58 #315795
Rune,
Det blev nog fel länk. Den du länkar till är 102mm-modellen.
Det spelar dock inte så stor roll. Här är länk till bilder tagna med 80mm-modellen och den verkar riktigt kompetent:
https://www.astrobin.com/gear/31315/explore-scientific-80mm-ed-triplet-apo-es80ed/
Det verkar som jag har fel angående att det inte är en äkta APO. Jag tycker inte jag ser några större färgfel runt starka stjärnor och stjärnorna ser små och fina ut. Priset är inte heller något att prata om.Tom, titta speciellt på bilderna tagna med vanliga systemkameror. Helst omodifierade eftersom det mest liknar det resultat du kan komma att fånga.
Många av bilderna är LRGB-bilder tagna med CCD-kameror och de motsvarar inte riktigt de bilder du kan ta – ännu!Hälsningar
Jonas
17. januar 2018 kl. 14:53 #315796
Jonas,
Det er ikke feil link. Jeg ønsket bare å vise hva teleskopet jeg har kan prestere. Det er en ekte ED APO (ikke noe lureri) og den har ikke noen fargefeil. Prisen jeg betalte var ca. Nkr. 11 000 i EU. (I Norge ville dette teleskopet kostet 15 – 20 000).
Prisen for teleskopet er egentlig litt lavere. Jeg bestilte teleskopet fra Mogens i Astro-Optics.dk, men han bygget det litt om (+ 1 stk. Coma Corrector). Mogens bestilte teleskopet fra Bresser i Tyskland. Jeg er veldig fornøyd. 🙂
Mvh Rune.
17. januar 2018 kl. 15:42 #315798
Bra Rune,
Anledningen till att jag trodde du satt in fel länk var att Tom funderar på 80mm-varianten. 102:an är dessutom bra mycket dyrare.
Roligt att höra att de presterar bra men troligtvis behöver de flatfield corrector.
/Jonas
17. januar 2018 kl. 16:21 #315799
80 mm varianten er nok et bra teleskop, men et mindre teleskop til en lavere pris.
Vedr. flatfield, så har jeg dette også.
Mvh Rune.
17. januar 2018 kl. 17:29 #315800
Ja, 102:an är naturligtvis större men var det inte så att du Tom ville ha något relativt lätt med inte alltför lång brännvidd?
Jag tror man ska satsa på ett riktigt teleskop om man har en kraftigare montering och bara ska använda det för astronomiskt bruk.
Vill man ha något för en kameravridare och dessutom kunna använda det för vanlig fotografering, är ett kameraobjektiv av god kvalitet bättre.Tom, jag kanske förvirrar dig ännu mer nu men det ligger ett Sigma 70-300 APO på Tradera just nu med utgångsbud SEK 500:-. Se annons: https://www.tradera.com/item/301996/300315787/sigma-apo-dg-70-300mm-4-5-6-till-canon
Det är ett bra objektiv både för vanligt foto och astro. Problemet är att säljaren vill sälja inom Sverige men är du intresserad, kan du alltid fråga om han är beredd att sända till Danmark om du står för kostnaderna. Ofta går de med på det. (Har i varje fall fungerat för mig när jag köpt från Danmark).Sedan får man ju själv avgöra om slutbud och kostnader i samband med frakten är värt pengarna.
/Jonas
17. januar 2018 kl. 19:25 #315802
Da blir det enten a) Brukt Canon EOS 300mm f/4 IS – eller b) Ny Explore Scientific 80mm FCD-001 ED triplet APO R&P
Samme pris på disse to. Så hva velger man ?
Ser at APOen veier 2,7 kg. Litt for mye dersom max load = 5kg ?
TeeJay
17. januar 2018 kl. 20:12 #315804
Sammanfattningsvis:
ES-teleskopet har en brännvidd på 480 mm och ljusstyrka 6
Objektivet har motsvarande 300 mm och ljusstyrka 4
I det första fallet måste du ha en stabil montering för att kunna fotografera med teleskopet. Dessutom är ljusstyrkan sämre än på Canonobjektivet. Men med rätt utrustning kan du troligtvis få till bättre bilder med ES-teleskopet
Canonobjektivet kräver inte lika stabil montering men är på gränsen (vad gäller brännvidd) för att fotografera med utan guidning. Bilderna kan fortfarande bli mycket bra. Det kan användas för vanlig fotografering.
Du nämnde att din lilla montering är kaputt. Menar du med det att den inte kan lagas? Om så är fallet, ska du köpa en annan montering? Vilken i så fall?
/Jonas
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'M42 fra 2014' er lukket for nye svar.