› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › M42 astro cameraadapter og gamle M42 linser.
- Dette emne har 10 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 1 måned siden af landbo. This post has been viewed 56 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. januar 2014 kl. 18:12 #113490
landboDeltager- Nova
Hej.
Købte en astro kameraadapter til mit nyindkøbte Canon kamera, for dels at bruge det på teleskopet og ligeså for at kunne bruge kameraet sammen med mine 40 år gamle “gevindlinser”, som jeg har gemt efter at være gået non DSLR digital. Men desværre er der en smule forskel på stigningen på gevindet. Har forsøgt og finde en løsning på internettet uden held. Er der en venlig sjæl her, der har en grydeklar “how to do” opskrift klar ???
30. januar 2014 kl. 19:49 #113491
jonas.cDeltager- Super Giant
Hej Leif,
Du har tyvärr med största säkerhet köpt fel adapter till dina objektiv.
Det handlar om gängans stigning. Du kan bara gänga på adaptern ca, 1/4 varv, eller hur?Gängan på en T2-adapter som denna:
http://www.tradera.com/item/342574/199617310/objektiv-adapter-t2-canon-eos
ligger nära en M42-gänga som denna:
http://www.tradera.com/item/341693/200845414/m42-adapter-for-objektiv-till-canon-eos-dslr
men fungerar alltså inte.
Du behöver alltså köpa en M42-adapter till dina objektiv.
Bästa Hälsningar
Jonas
30. januar 2014 kl. 20:34 #113492
landboDeltager- Nova
Tusinde tak for svar Jonas. Ja gættede på en såkaldt T-2 ring og Practica gevindet var det samme grundet ens diameter. Jeg må have bud til dit link, så jeg kan bruge mine gamle 200 og 800 mm på det nye kamera. De kan jo også bruges til lidt astro.
Åh, kan se det er et e-bay sted. Måske jeg skal prøve at finde dem her i landet. Erfaringen siger mig det er billigst ved små ordre.
30. januar 2014 kl. 22:30 #113497
Inga problem Leif,
Du kan alltid registrera dig på Tradera (kostnadsfritt) och sända säljaren en fråga vad det skulle kosta att sända den till Danmark. Det är ju bara ett kuvert så det går med vanlig post.Men det är ju detta med banköverföringar till utlandet. I Sverige kostar det minst 150:- så det blir ändå dyrt. Ett alternativ kan vara Paypal…
Min erfarenhet av M42-objektiv är att de bästa är Super Takumar och Fuji EBC. Framförallt makroobjektiven är riktigt skarpa.
Bästa Hälsningar
Jonas
30. januar 2014 kl. 22:42 #113499
xplodeDeltager- Nova
M42 EOS adapter får du nesten gratis fra Kina:
Eller litt dyrere fra England: http://www.ebay.co.uk/itm/New-M42-Lens-Mount-Adapter-Ring-for-Canon-Camera-450D-500D-600D-UK-/151206185749?pt=UK_Photography_CameraLenses_Lens_caps_hoods_adaptors_ET&hash=item2334974b15
Leveringstid fra England er vanligvis 7-10 dager til Norge så det er nok omtrent det samme til Danmark.
30. januar 2014 kl. 23:50 #113501
landboDeltager- Nova
Ja ok Jonas. Har ikke så meget at sammenligne med. Men billeder af fugle taget med min Russiske 800 mm spejltele, har altid fået ros for deres skarphed. Men det skyldes måske også den vejer ca 6 kg og dermed er det begrænset hvad spejlet kan ryste opstillingen.
Det er ikke noget problem for mig at betale til udlandet, har både Visa og PayPall. Jeg har dog fundet den her hjemme også. Her kalder man det af en eller anden ukendt grund bare en Pentax fatning selv om det var østtyskerne der lavede de første kameraer med den fatning.
Købte samtidig en fjernudløser med timer og hele mollevitten til sølle kr. 300. Så er man ved at være klædt på til astro også.
30. januar 2014 kl. 23:58 #113502
landboDeltager- Nova
Jo tak Ole. Som du sikkert har læst har jeg købt her hjemme. Men må nok erkende, jeg kunne få 15 i Kinaland for den pris en koster her hjemme. Har dog selv været ude om det.
Så mangler jeg bare lidt klart vejr, men det er jeg vist ikke ene om her i Dk.
31. januar 2014 kl. 00:52 #113505
Landbo wrote: Ja ok Jonas. Har ikke så meget at sammenligne med. Men billeder af fugle taget med min Russiske 800 mm spejltele, har altid fået ros for deres skarphed. Men det skyldes måske også den vejer ca 6 kg og dermed er det begrænset hvad spejlet kan ryste opstillingen.
Det er ikke noget problem for mig at betale til udlandet, har både Visa og PayPall. Jeg har dog fundet den her hjemme også. Her kalder man det af en eller anden ukendt grund bare en Pentax fatning selv om det var østtyskerne der lavede de første kameraer med den fatning.
Købte samtidig en fjernudløser med timer og hele mollevitten til sølle kr. 300. Så er man ved at være klædt på til astro også.
Stort grattis Leif! Nu är du “klädd” för astrofoto!
Låter intressant med det ryska spegeltelet med en vikt på 6 kg. Är det en Maksutov?/Jonas
31. januar 2014 kl. 08:42 #113507
landboDeltager- Nova
Tja Jonas. Nu får jeg jo prøve hvad den duer til. Når telen kommer på en Canon EOS 100D skal der jo også ganges med en croop faktor på 1,6, så reelt kommer brændvidden op på 1280 mm. Og så kan jeg ligeså godt bruge Newtonen, den lukker trods alt noget mere lys ind.
Ved faktisk ikke hvordan den er lavet, undtagen den naturligvis er rettet til så den ikke giver farvefejl eller forvrængning ude i kanten. Som jeg har forstået det findes der to forskellige måder hvorpå spejlene kan være slebet, særfisk og parabolsk. På min er der er korrigerende glas i front og bag så jeg ved ikke om det siger dig noget ?
31. januar 2014 kl. 09:00 #113508
xplodeDeltager- Nova
Brennvidden skal ikke ganges med 1.6x for den endres jo ikke på selv om en har kamera med mindre sensor.
Det som endres på ett crop kamera er att feltet blir mindre i forhold til fullformat, men det gjelder jo også teleskoper.
Mange blir nok forvirret av crop faktoren så jeg synes det blir mer riktig å si att feltet blir mindre, 0.625x så stort for å være eksakt.
Til slutt kan en si att 800mm på 1.6x crop har ett felt som tilsvarer 1280mm på fullformat.
31. januar 2014 kl. 11:03 #113510
landboDeltager- Nova
Xplode wrote: Brennvidden skal ikke ganges med 1.6x for den endres jo ikke på selv om en har kamera med mindre sensor.
Det som endres på ett crop kamera er att feltet blir mindre i forhold til fullformat, men det gjelder jo også teleskoper.
Mange blir nok forvirret av crop faktoren så jeg synes det blir mer riktig å si att feltet blir mindre, 0.625x så stort for å være eksakt.
Til slutt kan en si att 800mm på 1.6x crop har ett felt som tilsvarer 1280mm på fullformat.
Ja Ole, det er korrekt. Derfor skriver jeg også reelt, da jeg i mit hoved sammenligner opstillingen med et 35 mm formatet. Man ser det samme udsnit, som hvis jeg der satte en 1,6x teleconverter på mit gamle kamera.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'M42 astro cameraadapter og gamle M42 linser.' er lukket for nye svar.