M42

• Dette emne har 24 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år siden af mikael_joe. This post has been viewed 320 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Forfatter

leoras
    Deltager
      • Super Giant

Hej

Synes da lige jeg ville dele min aften med jer, har lige brugt de sidste par timer på at lure på m42 visuelt, var meget overrasket over hvor meget man egentlig kune se af tågen brugte 21 mm hyperion og må sige det var et utroligt smukt syn.Star

mejer
      Deltager
        • Super Nova

Det har du ret i Leoras, Det er en rigtigt flot objekt, også visuelt.

leoras
        Deltager
          • Super Giant

var vildt overrasket over hvor tydeligt den er, first sight

Tonny

michael.bertelsen
          Deltager
            • Nova

Du har altså et lækkert scope med en god kontrastWink

leoras
            Deltager
              • Super Giant

hej michael

tak er også glad for det, dækker fuldt ud mine behov….indtil videre hvad tiden bringer ved man aldrigSmile

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Aha! Der findes altså stadig folk i Danmark der slider på deres okularer…

M42 er et fantastisk syn i en god kikkert en klar og mørk aften. Både med lav og høj forstørrelse kan man se fine detaljer.

Thomas, BornholmAstrojensen2011-01-29 22:53:20

leoras
                Deltager
                  • Super Giant

ja helt sikkert startede med det store 38mm og fine detaljer , jeg tager ingen billeder endnu men det kommer nok en dag når jeg har fået bygget observatorie i min have, men den tid kommer nok en dag

palle.b.
                  Deltager
                    • Nova

Ja brugte også lige omkring 2 timer på at nyde M42 Onsdag nat, kunne ikke lige tage mig sammen til at stille ud i aften. Det har også først lige blevet klart nu. Det er rigtigt flot ude nu, men det skulle det også blive natten mellem Søndag & Mandag Så der skal kikkes.

leoras
                    Deltager
                      • Super Giant

bare det ikke var så pokkers koldt 🙂

mikael_joe
                      Deltager
                        • Super Nova

Jeg fik også lige lyst til at hive min 10″ dobberman ud og kiggede lidt på M42. Det var lang tid siden jeg har lavet visuelt. Kunne se tågens form og ved længerede tid ved okularet begyndte der at dukke mørke områder frem i tågen også. Til sidste kunne jeg også lige ane den runde klat ved siden af den buede del af tågen.

leoras
                        Deltager
                          • Super Giant

skal ud igen imorgen

hoest
                          Deltager
                            • Nova

Hej Thomas
                            Jeg har skam osse slidt på mine okularer her i aften.det blev til M44+M45+M42 de var rigtig flotte jeg så enda tågerne ved M45 som store tåger rundt om de stjerner der har dem.For resten osse lige dobbeltstjernen Castor.

hoest
                            Deltager
                              • Nova

Hej Tonny
                              Lige et lille fif jo mere du kigger på et opjekt jo mere ser du og man skal øve sig meget i at se . Kender du bortvendt syn?

mikael_joe
                              Deltager
                                • Super Nova

Var igen lige ude og kigge på saturn. Der er en del turbulens her. Står skarpt…ikke skarpt…skarpt. For det meste skarpt.
                                Hev min binoviewer frem og proppede 2 x 19mm panoptics ind. Havde også sat en forlænger til OCA til bionviewer så der kom mere forstørrelse på.

Det passede ret godt til seeingen. Saturn var ret lysstærk og kunne nemt see ringen gå ind foran planeten samt se at selve planeten kastede skygge på ringen i den modsatte ende. Binovieweren gjorde at de næsten ligenede et billede og så lidt i 3D. Inde i hovedet fik man fornemelsen at man kiggede på en kugle og ikke en disk.

mikael_joe
                                Deltager
                                  • Super Nova

Wow, 5x powermate + 13mm nagler. Seeing holdte til den og Saturn var ret stor nu! Kunne se cassini divisionen samt se at ringen var mørkere hen over saturn.

Havde også binoviewer i 2.5x powermate og for dælen det så flot ud. Her kunne man virkelig fornemme at der var et mellemrum mellem ringene og saturn der hvor de går hen over planeten. Så virker den også 10x større med binoviewer end med monoview.
                                  Mikael_Joe2011-01-30 06:50:42

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
                                • Emnet 'M42' er lukket for nye svar.