› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › M42
- Dette emne har 14 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 1 måned siden af rune. This post has been viewed 420 timescb. This post has been viewed 420 times. This post has been viewed 420 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. januar 2018 kl. 18:58 #315559
rune.cb.Deltager- Super Nova
Da ble det endelig mulig å fotografere Oriontåken, etter flere uker med skyer og tåke. Guiding: 1 x 15 min + 1 x 60 sec. Selve kjernen eller trapezet kunne sikkert vært bedre, men det kunne også vært verre. Tror jeg er fornøyd med dette for i år.
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
7. januar 2018 kl. 19:47 #315560
Fokus ? …… Jo, den skal være 100%. Jeg ser at det ble litt “slørete” ved “uploading”.
Mvh Rune.
8. januar 2018 kl. 10:40 #315567
Prøver å laste opp en til som er litt bedre.
Mvh Rune.
8. januar 2018 kl. 10:53 #315569
Ola SkarpenDeltager- Super Giant
Hvordan har du kombinert 15 min med 60 sek eksponeringen Rune?
8. januar 2018 kl. 12:29 #315570
Jeg kopierte det på 15 min. og la det på som “paste new selection” over på det med 60 sek. Jeg ser at 60 sek. egentlig er for mye. Det burde vært 30 sek. for å fremheve detaljer i trapezet.
Mvh Rune.
8. januar 2018 kl. 18:04 #315572
Ok
Fikle du frem kjernen bedre da?
har prøvd på dette sjøl for et par år siden, og selv 10 sek ble det utbrend i kjernen
8. januar 2018 kl. 18:07 #315573
Hvorfor et det så svak oppløsning på bildene du legger ut?
nedskalerer du før du legger ut?
Bilden dine blir vesentlig bedre om det er litt mere oppløsning
8. januar 2018 kl. 19:56 #315577
Det ble stor forskjell på kjernen da jeg la over det andre, men hadde eksp.tiden vært mindre ville trapezet blitt bedre. Det er ingen andre måter å gjøre dette på. M42 er vanskelig å få ordentlig til, så det eneste man kan gjøre for å unngå en utbrendt kjerne, er å stacke 2 ganger med ulike eksp.tider.
Det ble litt svak oppløsning fordi jeg måtte klippe råbildet for plassere objektet i senter. Uten dette ville oppløsningen antagelig vært bedre. Det skal ikke så veldig mye til før kvaliteten forringes. Under har jeg redusert antall pixler slik at kjernen blir litt bedre, men det blir litt smått med denne størrelsen på tåker.
Mvh Rune.
14. januar 2018 kl. 13:44 #315719
ØysteinDeltager- Giant
Hei Rune,
Spennende objekt M42, og ikke minst utfordrende på grunn av den store dynamikken 🙂
Hadde det vært en ide at du viste de to bildene (15 min og 1 min) hver for seg? Da er det kanskje lettere å se om prosessen med å kombinere de to bildene har fungert slik det var meningen. Kan du ha gjort en feil underveis slik at det er 1 min eksponeringen som dominerer overalt i bildet ditt? Er ellers enig med deg i at selv 1 min nok er for mye for trapeset.
mvh Øystein
14. januar 2018 kl. 14:53 #315720
Det kan jo være en ide. Jeg tror prosessen har fungert, men tar et lite forbehold. Filene ser slik ut (ubehandlet).
15 minutter: (Begge er på ISO 400).
1 minutt:
Mvh Rune.
14. januar 2018 kl. 17:43 #315723
ØysteinDeltager- Giant
Hei igjen,
Du har mye mer støy i det kombinerte bildet enn i det på 15 min. Slik bør det jo ikke være, det er bare de overeksponerte delene i 15 min bildet som skal erstattes med 1 min bildet (hovedsakelig trapeset).
15 min bildet ditt er flott, og hvis jeg forstår deg rett har du 20 slike (nevnt på astronet.dk). Stacker du dem, burde det kunne bli veldig bra! Guidingen har du tydeligvis også godt tak på.
Jeg kjenner ikke den programvaren som du bruker, men prøvde for moro skyld å kombinere lang og kort eksponering i PixInsight. Kjerneområdet ble da skiftet ut uten at det gikk ut over støyen i resten av bildet. Det stemmer, som du sier, at den korte eksponeringen burde ha vært enda kortere. Det trengtes også litt justering av histogrammet. Det ligger gode muligheter i datamaterialet ditt 🙂
Mvh Øystein
14. januar 2018 kl. 19:31 #315725
Hei,
Jeg er enig i at den støyen ødelegger endel. Ellers takk for positive kommentarer. 🙂
Kan du gi meg noen tips om hvordan du skifter ut trapezet eller kjerneområdet ? Andre sier jeg skal bruke Layer masks når jeg overfører den korte eksp. på det andre, men det ser litt for komplisert ut iflg. manualen Christian la ut på Astronet.dk. Jeg bruker jo ikke PhotoShop, men skal prøve meg litt frem i PaintShop Pro X9 som har mange av de samme funksjonene.
Mvh Rune.
14. januar 2018 kl. 20:43 #315729
ØysteinDeltager- Giant
Hei,
Siden jeg ikke kjenner den programvaren du nevner, er det dessverre vanskelig å gi veiledning i hvordan du kombinerer lange og korte eksponeringer.
Enda viktigere er det nok å finpusse stacking teknikken. Det hadde vært kjekt å se resultatet dersom du slo sammen alle de 20 15 min eksponeringene dine på en god måte. Det burde forbedre signal/støyforholdet i 15 min bildet med en faktor på 4 og da er det jo etterpå enklere å få fram detaljer i tåken – du har mer spillerom. Trapesområdet kan jo så erstattes senere når du har lært deg hvordan det gjøres (og da kanskje med enda kortere eksponeringer).
Jeg legger ved en link til det bildet som kom ut av min hastige behandling av de to bildene med PixInsight (nevnte kombinasjon + litt fargekalibrering og strekking). En aner her også Running Man. Si bare fra (i tide) hvis du vil at jeg skal slette denne linken.
mvh Øystein
14. januar 2018 kl. 21:31 #315731
Jeg må visst kikke litt mer på dette.
(Du behøver ikke å slette linken).
Mvh Rune.
24. januar 2018 kl. 14:55 #315997
Slik ble min siste versjon med Layer Masks og Curves. (Tester ).
Mvh Rune.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'M42' er lukket for nye svar.