› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › M42 10 min first light
- Dette emne har 15 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Är, 2 mÄneder siden af kubach. This post has been viewed 491 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
30. december 2008 kl. 01:03 #6349
kubachDeltager- Super Giant
Hej alle,SĂ„ fik jeg endelig et billede i kassen efter 1.5 mĂ„neds venten.Det er bare 10 * 1 min med mit moddede Canon 350d, ISO 400.Stacket i DSS og lidt billedbehandling i PS2. Jeg er ikke helt tilfreds med resultatet men nu er det jo bare 10 min!!Min EQ6Pro drillede gevaldigt da det nĂŠsten ikke var muligt at lĂ„se RA og DEC uden at tubus gled. SĂ„ jeg fik ikke lave nogen alignment da jeg regnede med at observeringstiden var begrĂŠnset. Men first light med min skywatcher 10″ pĂ„ min EQ6Pro blev det da til.
30. december 2008 kl. 01:10 #6353
k_holstDeltager- Nova
Der er kommet meget med pÄ de 10 min
PrĂžv at give den et par timer. SĂ„ skal du se lĂžjer!30. december 2008 kl. 01:16 #6354
Hej Kim,
Som du ser fik jeg ikke engang centreret M42 i billedfeltet, sÄ travlt havde jeg!!
Men ja, med et par timer i kassen skulle det da kunne blive en del mere detaljeret. Jeg opdagede bagefter at der var en masse stÞv pÄ sensoren som gav en del doghnuts som skulle fjernes i PS2. Jeg hÄber, at kunne fÄ lidt mere af den omgivende rÞde tÄge med nÄr jeg skal ud igen30. december 2008 kl. 01:24 #6355
k_holstDeltager- Nova
Det er flot at trapezet ikke er brĂŠndt ud med en enkelt lang exponering.
30. december 2008 kl. 01:28 #6356
Kim,
Nu skrev jeg da 10*1min..Med ISO 400 brĂŠnder den ikke helt ud.
30. december 2008 kl. 03:01 #6359
tommyfDeltager- Neutron star
Dejligt, nÄr i starter jeres samarbejde vil de 2x250mm virkeligt hive noget ned.
30. december 2008 kl. 08:15 #6361
k_holstDeltager- Nova
Den havde jeg vist lĂŠst bagvendt
-Men det Êndre ikke pÄ at det er et fint billede pÄ den korte tid.
Hvis jeg skal have bÄde tÄge og trapezet skal jeg have forskellige exponeringslÊngder og hekse med billedbehandlingen.
30. december 2008 kl. 21:27 #6390
hoestDeltager- Nova
Hej Mark
Det er rigtig flot lavet mange detalgerpÄ sÄ kort tid
30. december 2008 kl. 22:06 #6396
mr.mox- Nova
Det er rigtig flot synes jeg. Utroligt hvad du har fÄet med pÄ kun 10 minutter. Jeg har lavet et tilsvarende med min 8-tommer skywatcher, EOS350D (umodded), ISO 800 og 71x40sekunder.
Jeg synes der er meget med pĂ„ mit, men det er jo ogsĂ„ fem gange lĂŠngere eksponering og ISO800! SĂ„ imponerende sĂ„ meget du har fĂ„et med!!! – og sĂ„ endda first light…
30. december 2008 kl. 22:59 #6400
outlookDeltager- Super Nova
Flot first light! Gid man kunne se den sÄdan visuelt! Hvad vil der sÄ ske ved 20 * 1 minut og ISO 200? MÄske flere detaljer og stadig ingen udbrÊnding af centrum? PrÞv lige det!!
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting31. december 2008 kl. 01:11 #6413
henrikDeltager- Nova
Hej Mark
Kanon flot start!
Hvis du kan/skal fĂžlge med din kollega har du noget at strĂŠbe efter, men du er da kommet et godt stykke :O)
Hvordan fokuserede du med 350D’eren?
(Har den selv (uden live-view) og synes ikke det er nemt)
31. december 2008 kl. 02:09 #6415
mr.mox- Nova
Det er ikke nemt at fokusere, men jeg finder normalt en stjerne der er kraftig nok til jeg kan se den i sĂžgeren. NĂ„r den er nogenlunde i fokus skyder jeg med pc’en og kigger pĂ„ spikes.
Det er ret svÊrt at Êndre fokus nÄr man han lidt slÞr i udtrÊkket.
Jvis man indstiller kameraet pÄ JPEG kan man zoome og sÄ er det lettere. Man skal bare huske at skifte tilbage til RAW31. december 2008 kl. 03:43 #6419
Hej,Jeg bruger DSLRFOCUS til at fokuserer og tage billeder med. Ellers er det som MOX siger “find en kraftig stjerne og juster indtil det ser godt ud” herefter “plejer”jeg lige at checke det i dslrfocus. Jeg har rodet en del med mit moddede dslr hvor jeg syntes, at mine billeder bliver MEGET rĂžde. Det kan vĂŠre at det bare er sĂ„dan det ser ud nĂ„r man har fjernet original filtret.
Henrik: Ja, jeg skal til at tage mig sammen hvis jeg skal fĂžlge med Heine. Han har sku’ fart pĂ„ med sin kones kamera!!. Nu skal jeg lige have lĂŠrt min opstilling lidt bedre at kende og sĂ„ er det afsted ned til AvnĂž syd for NĂŠstved hvor det bare er mĂžrkt.
3. januar 2009 kl. 18:27 #6625
Jeg var lige ude i gÄr for at teste mit udstyr yderligere. Jeg fandt ud af at det er tvingende nÞdvendigt at bruge mit UHC-S filter, ellers er der bare rÞd skÊrm. Herunder et forsÞg pÄ at lave HDR i photoshop.
3. januar 2009 kl. 20:54 #6650
hoestDeltager- Nova
Mark den er rigtig god med mange detaljer
og pĂŠne runde stjerner
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'M42 10 min first light' er lukket for nye svar.