M42 10 min first light

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M42 10 min first light

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

kubach
    Deltager
      • Super Giant

Hej alle,

SÄ fik jeg endelig et billede i kassen efter 1.5 mÄneds venten.

Det er bare 10 * 1 min med mit moddede Canon 350d, ISO 400.

Stacket i DSS og lidt billedbehandling i PS2. Jeg er ikke helt tilfreds med resultatet men nu er det jo bare 10 min!!

Min EQ6Pro drillede gevaldigt da det nĂŠsten ikke var muligt at lĂ„se RA og DEC uden at tubus gled. SĂ„ jeg fik ikke lave nogen alignment da jeg regnede med at observeringstiden var begrĂŠnset. Men first light med min skywatcher 10″ pĂ„ min EQ6Pro blev det da til Tongue.

k_holst
      Deltager
        • Nova

Der er kommet meget med pÄ de 10 minThumbs%20Up

PrĂžv at give den et par timer. SĂ„ skal du se lĂžjer!

kubach
        Deltager
          • Super Giant

Hej Kim,

Som du ser fik jeg ikke engang centreret M42 i billedfeltet, sÄ travlt havde jeg!! Cry
          Men ja, med et par timer i kassen skulle det da kunne blive en del mere detaljeret. Jeg opdagede bagefter at der var en masse stÞv pÄ sensoren som gav en del doghnuts som skulle fjernes i PS2. Jeg hÄber, at kunne fÄ lidt mere af den omgivende rÞde tÄge med nÄr jeg skal ud igen Big%20smile

k_holst
          Deltager
            • Nova

Det er flot at trapezet ikke er brĂŠndt ud med en enkelt lang exponering.

kubach
            Deltager
              • Super Giant

Kim,

Nu skrev jeg da 10*1min..Wink Med ISO 400 brĂŠnder den ikke helt ud.

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Dejligt, nÄr i starter jeres samarbejde vil de 2x250mm virkeligt hive noget ned.

k_holst
                Deltager
                  • Nova

Den havde jeg vist lÊst bagvendtEmbarrassed -Men det Êndre ikke pÄ at det er et fint billede pÄ den korte tid.

Hvis jeg skal have bÄde tÄge og trapezet skal jeg have forskellige exponeringslÊngder og hekse med billedbehandlingen.

hoest
                  Deltager
                    • Nova

Hej Mark
                    Det er rigtig flot lavet mange detalgerThumbs%20Up pÄ sÄ kort tid

mr.mox
                      • Nova

Det er rigtig flot synes jeg. Utroligt hvad du har fÄet med pÄ kun 10 minutter. Jeg har lavet et tilsvarende med min 8-tommer skywatcher, EOS350D (umodded), ISO 800 og 71x40sekunder.

Jeg synes der er meget med pĂ„ mit, men det er jo ogsĂ„ fem gange lĂŠngere eksponering og ISO800! SĂ„ imponerende sĂ„ meget du har fĂ„et med!!! – og sĂ„ endda first light…

http://www.jacobservatoriet.dk/main.php?g2_itemId=122

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

Flot first light! Gid man kunne se den sÄdan visuelt! Hvad vil der sÄ ske ved 20 * 1 minut og ISO 200? MÄske flere detaljer og stadig ingen udbrÊnding af centrum? PrÞv lige det!! Smile

Hilsen Leif,
                        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

henrik
                        Deltager
                          • Nova

Hej Mark

Kanon flot start!

Hvis du kan/skal fĂžlge med din kollega har du noget at strĂŠbe efter, men du er da kommet et godt stykke :O)

Hvordan fokuserede du med 350D’eren?

(Har den selv (uden live-view) og synes ikke det er nemt)

mr.mox
                            • Nova

Det er ikke nemt at fokusere, men jeg finder normalt en stjerne der er kraftig nok til jeg kan se den i sĂžgeren. NĂ„r den er nogenlunde i fokus skyder jeg med pc’en og kigger pĂ„ spikes.
                            Det er ret svÊrt at Êndre fokus nÄr man han lidt slÞr i udtrÊkket.
                            Jvis man indstiller kameraet pÄ JPEG kan man zoome og sÄ er det lettere. Man skal bare huske at skifte tilbage til RAW

kubach
                            Deltager
                              • Super Giant
                              Hej,

Jeg bruger DSLRFOCUS til at fokuserer og tage billeder med. Ellers er det som MOX siger “find en kraftig stjerne og juster indtil det ser godt ud” herefter “plejer”Embarrassed jeg lige at checke det i dslrfocus. Jeg har rodet en del med mit moddede dslr hvor jeg syntes, at mine billeder bliver MEGET rĂžde. Det kan vĂŠre at det bare er sĂ„dan det ser ud nĂ„r man har fjernet original filtret.

Henrik: Ja, jeg skal til at tage mig sammen hvis jeg skal fĂžlge med Heine. Han har sku’ fart pĂ„ med sin kones kamera!! Wink. Nu skal jeg lige have lĂŠrt min opstilling lidt bedre at kende og sĂ„ er det afsted ned til AvnĂž syd for NĂŠstved hvor det bare er mĂžrkt.

kubach
                              Deltager
                                • Super Giant

Jeg var lige ude i gÄr for at teste mit udstyr yderligere. Jeg fandt ud af at det er tvingende nÞdvendigt at bruge mit UHC-S filter, ellers er der bare rÞd skÊrm. Herunder et forsÞg pÄ at lave HDR i photoshop.

hoest
                                Deltager
                                  • Nova

Mark den er rigtig god med mange detaljerThumbs%20Upog pĂŠne runde stjernerClap

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'M42 10 min first light' er lukket for nye svar.