M42 (011216)

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M42 (011216)

• Dette emne har 17 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af rune. This post has been viewed 191 timescb. This post has been viewed 191 times. This post has been viewed 191 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

Etter å ha stacket pånytt og redigert i MSB Astroart 6.0 ble det mye bedre, både kjernen og selve tåke. 10 x 10 min. + 10 x 5 min. + 1 x 1 min. (5 darks og 8 flats).

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

chris_h
      Deltager
        • Super Nova

Bruker du curves, Rune? Selv om bildet er jpg, så kan jeg hente ut mer detaljer

rune.cb.
        Deltager
          • Super Nova

Nei, ikke på dette. Kan du hente flere detaljer, så sett igang. 🙂

Mvh Rune.

chris_h
          Deltager
            • Super Nova

Trenger rå filen din da. Å jobbe på en jpg fil er bortkastet tid Smile

rune.cb.
            Deltager
              • Super Nova

Den har jeg ikke lenger, siden jeg redigerte en ferdig stacket fil direkte i Astroart. Prøv heller med jpg.filen over.

Mvh Rune.

rune.cb.
              Deltager
                • Super Nova

Kan optikken i teleskopet ha noe med fravær av tåkemengde å gjøre ? (Det er jo ikke noen ED APO jeg bruker).

Mvh Rune.

chris_h
                Deltager
                  • Super Nova

Det er kun så mye du vil få ned med et umoddet kamera Wink

Jeg tror også mye avhenger av bildebehandlingen din, er derfor vi alltid spør etter stack filen din – FØR du har gjort noe med den vel og merke! Lagre den som en TIF fil og ikke JPG (kun 8 bit) Wink

rune.cb.
                  Deltager
                    • Super Nova

Ok, da får det heller være slik. Et ccd kamera vil kanskje gi mer tåke enn et umoddet kamera ? Jeg tror imidl. programvaren til Astroart, egner seg bedre til redigering enn Paintshop.

Mvh Rune.

Ola Skarpen
                    Deltager
                      • Super Giant

Kjenner ikke til astroart.

Paintshop egner seg vel ikke til og redigere mørke astrobilder, er ikke det et gratisprogram som egner seg mest til lek?

Som jeg har nevn før, er det alfa omega og velge riktig programvare og lære seg det grunnleggende innen astro redigering. Bruk YouTube og nettet for og finne teknikker på det valgte redigeringsprogrammet.

Dataene finnes i bildene dine, men du får dem ikke frem med måten du redigerer på.

rune.cb.
                      Deltager
                        • Super Nova

Gratisprogram (?) ….. Nei, det er det ikke. Paintshop er på høyde med PhotoShop, men til 1/3 av prisen. Jeg tror nok Astroart allikevel egner seg bedre, siden dette er software beregnet til bl.a prosessering av astrobilder. Programmet er ganske nytt og det tar litt tid å lære seg å bruke verktøyet.

Mvh Rune.

John
                        Deltager
                          • Nova

Du kan komme langt med dine billeder hvis du holder dig til AstroArt og følger nogle videoer på youtube.

chris_h
                          Deltager
                            • Super Nova

Ta heller å snu på det så skal jeg være enig, Paintshop Pro er 1/3 så god som Photoshop LOL

Jeg kjenner ikke til Astroart men det er jo beregnet til Astrofoto, så det bør jo gjøre en grei jobb.

Ola Skarpen
                            Deltager
                              • Super Giant

Det ekleste er jo og Søke på tutorials på net/youtube.

Så er det bare og følge slavisk, dette er den enkleste læremåter. Og resultatene kommer umidelbart

rune.cb.
                              Deltager
                                • Super Nova

Takk for det, John. 🙂

Jeg har kun brukt dette til redigering av det jeg postet over, men her er jo ikke fokus helt optimal. Tror jeg skal bruke dette redigeringsverktøyet istedet for Paintshop Pro.

Mvh Rune.

John
                                Deltager
                                  • Nova

Ja hold dig til AstroArt. Der er masser af data i dine billeder, men du får ikke trukket dem frem. Som Skarpen skriver: følg nogle videoer slavisk. AstroArt er ganske enkelt at gå til!John2016-12-11 20:16:59

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'M42 (011216)' er lukket for nye svar.