M35

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 1 år, 7 måneder siden af rune. This post has been viewed 1146 timescb. This post has been viewed 1146 times. This post has been viewed 1146 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

Igår kveld var det skyfritt etter flere uker med skyer, regn / tåke. Jeg valgte M35 som jeg ikke har forsøkt tidligere. En flott “Star cluster” i stjernekonstellasjonen Tvillingene (Mag. 5.10). Jeg tok 5 lights som er stacket med flats i AstroArt. Stjernene med spikes er noen få utvalgte dvergstjerner. Melkeveiens stjerner består av ca. 80 % røde dvergstjerner, så det er svært mange av dem.

Teleskop: Explore Scientific ED APO (triplet) 102 mm.
      Kamera: Canon EOS 550D
      Filter: Baader UHC-S.
      Montering. SW. HEQ5 Pro.

M35-16

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Vedhæftninger:

rune.cb.
      Deltager
        • Super Nova

Samme opptak som over, men i en bedre og fornyet utgave. Det er ganske høstlig ute, så da passer det fint å vise denne stjernekonstellasjonen pånytt. Et flott objekt å fotografere.

M35-25

Mvh Rune.

Vedhæftninger:

Claus Agerskov
        Deltager
          • Moon

Fik selv skitseret begge hobe tilbage i marts, da Tvillingerne var på den anden side af Solen.

Et smukt syn i min 70mm refraktor.

Vedhæftninger:

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Hej Rune

Et nydeligt felt, hvor du har fået farverne med på nogle af stjernerne.

Overordnet ser optagelsen ret detaljeret ud, men jeg synes, at den er lidt for pixeleret, så stjernerne fremstår med ringe opløsning.

Rune_1

Jeg kan se, at feltet er 750 pixels på X-aksen, og jeg ved, at dit kamera har langt flere pixels på den led.

Er det muligt at uploade billedet med fx. 2500 pixels på x-aksen?

mvh
            Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Vedhæftninger:

rune.cb.
            Deltager
              • Super Nova

Hei Torben,

Selvsagt kan jeg øke oppløsningen i både x og y aksen, men da må jeg stacke hele greia pånytt. RAW filene som er stacket har flere tusen pixler i begge akser, så det er altså mulig å endre på, men dette gidder jeg ikke nå. Jeg bruker vanligvis 750 x 507 pixler fordi dette er den oppløsningen jeg bruker på websiden.

Takk for kommentaren ! 🙂

Mvh Rune.

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Ok, du stacker altså ikke i fuld opløsning.

Jeg vil selvfølgelig ikke bestemme, hvilken opløsning billederne skal lægges op i, jeg påpeger blot, at du ikke får alle detaljerne med.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

rune.cb.
                Deltager
                  • Super Nova

Bildet er stacket i full oppløsning, men TIF-filen er på 750 x 507.

Skjønner at detaljene blir tydeligere med høyere oppløsning.

Mvh Rune.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.