M31 quick and dirty fra Maglesø

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M31 quick and dirty fra Maglesø

• Dette emne har 14 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af wieben. This post has been viewed 95 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

wieben
    Deltager
      • Nova

Så blev det til til at få støvet teleskopet af.

Jeg kørte til Maglesø med Henrik R.

Henrik havde medbragt en 12″ dobson som gav fantastisk flotte kik på M13, M57, M27 osv.

I mellemtiden fik jeg samlet lidt fotoner fra M31. Planen var egentligt at køre M27 for at sammenligne med mit gamle kamera, men valget faldt på M31, for at se hvor meget der kunne komme med på den store DSLR chip.

Det var godt at være ude under den flotte himmel igen. Vejret var fantastisk, og der kom først dis ret sent.

Her en første udgave. Jeg skal lige have kikket i Jespers astrobog og checke hvordan man arbejder i lag. Nedenstående udgave er bare stacket i DSS med “entrpy weighted average” og behandlet i photoshop.

Jeg vil tro at hvis jeg arbejder i lag for de forskellige eksponeringstider vil kernen blive en del bedre. Det må komme når jeg har haft tid til at sætte mig ind i sagerne.

Alle frames er taget med Nikon D700 ISO 800. Det blev til følgende eksponeringer:
      1 minut
      2 minutter
      4×6 minutter
      2×7 minutter
      10 minutter

Ingen darks eller flats.
      Jeg havde glemt min fokusmaske, men fik vist ramt fokus ok.

Ialt 56 minutter.

Wieben2009-08-02 01:46:26

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Må sige at det er noget bedre end mine forsøg 😉 Trods mangel på maske Smile

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Øv jeg ikke havde energien i går, det ville have været hygelig, dejlig M31, Maglesø er slet ikke så tosset.

andreas
            • Super Giant

Hmmm……. hvor har du downloa……..

ok det er bare flot, og jeg er da heller ikke i tvivl om at du selv har taget det 😉 godt gået.

Kunne godt ha’ tænkt mig at kikke med i 12″eren det må ha’ været sjovt, fik i den til at tracke?

Jeg håber vi snart kan mødes derude.

Andreas

max
              • Nova

Super fine detaljer du har fået med Thumbs%20Up

VH. Max

nive
              Deltager
                • Super Nova

Super flot M31 Approve

steffan
                  • Giant

Det ser rigtig godt ud.

Imponerede hvad man kan få med på en fullframe, selvom det ikke er et widefield teleskop 😀

Steffan

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

Thumbs%20Up

joergen.k
                    Deltager
                      • Nova

Top DollarsStar

Bjørn Sandåker
                      Deltager
                        • Neutron star

Wow … man får bare hakeslepp av dine bilder, Heine! Supert! Clap

hakeslepp = norsk uttrykk for at haken faller ned og munnen blir stående åpen

Mvh,
                        Bjørn

Anonym
                          • Nova

Kan man så sende litt klar himmel denne vei ?? Angry

Hei Heine !

Hatten av for deg, dine bilder er en innspirasjon til å holde ut disse grå dager med skydekkede netter ! Thumbs%20Up

Mvh Arne Martin

wieben
                          Deltager
                            • Nova

Mange tak alle sammen for de fine kommentarer. Det giver blod på tanden. Tak for det.
                            Jeg er glad for den store billedsensor for jeg har ikke lært eller prøvet mosaik endnu LOL

Jeg syntes der er et eller andet majestæt over andromeda galaksen. Måske fordi den er så tæt på. Det er sjovt nok at den har 2 følge galakser, lige som vores egen mælkevej. Det er måske en “tvilling”.

Andreas: Ja vi fik Henriks dobson til at tracke. Det var dog kun for en kort bemærkning, for han havde fået et defekt strømkabel med, så han lånte mit kabel til test. Det ser ud til at fungere fint.

Bjørn: Tak. Hakeslepp….LOL den har jeg ikke hørt før.
                            Wieben2009-08-02 01:12:29

hoest
                            Deltager
                              • Nova

WWoov Heine
                              Nu er du godt nok osse på banen som astrotopfotograf TILLYKKE med det
                              Super flot M31Clap

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

superduper flot billede Thumbs%20Up. Får vi også en større udgave at se?

wieben
                                Deltager
                                  • Nova

Tak Henning og Jesper.

Jesper, det kan være jeg poster en større version. Jeg prøver nok at stacke de bedste af de frames jeg fik, i stedet for som her at tage alle sammen. Der var lidt dis under de sidste frames, så jeg er lidt i tvivl om det giver et bedre resultat at undlade de korte frames og bare tage de bedste af de længere.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'M31 quick and dirty fra Maglesø' er lukket for nye svar.