M31 mellemtid

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M31 mellemtid

• Dette emne har 18 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af tomvictor. This post has been viewed 174 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Hej alle,

Jeg synes lige jeg vil poste den første mellemtid på min M31 med TV NP127is. M31 er tæskesvær med lysforurening, og der skal mange flere timer end de knap to, som jeg fik den 22 november, før billedet er færdigt. Derfor får i den kun i reduceret opløsning indtil videre. Men til trods for alt det er billedet faktisk allerede en hel del bedre end de dårlige resultater jeg har haft med M31 tidligere.

joergen.k
      Deltager
        • Nova

rigtigt flot mange fede detaljer.

hvor lang eksponerings tid regner du med sammenlagt

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Imponerende, med så kort tid, det må prøves en dag….

kennethk
          Deltager
            • Nova

Et fantastisk bilde. Utrolig at det er mulig å ta så flotte bilder, det ser ut som om M31 er rett utenfor stuevinduet Smile Krever sikkert mye erfaring og godt utstyr å få til slike bilder vil jeg tro.

Finn
            Deltager
              • Neutron star

Jo Jesper, hvad skal man snart sige, det er ret godt. Men hvor lange expo. har du taget??. Og har du ikke en smart måde man lige kan dæmpe den kærne så den ikke bliver så udbrændt, syntes jeg havde lidt besvær med min, og det gik faktis noget ud over resten af billed???? Og hvor mange timer regner du med at skulle tage på den?? Jeg vil arbejde mere på min, for med de få expo. jeg har lavet den med, kan jeg godt se der kan komme et godt billed ud af den.

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Hej igen og tak for kommentarerne.

Jeg glemte vist at skrive at sub-eksponeringstiden er 5 minutter, altså 22 x 5 minutter. 5 minutter synes at være nær grænsen for kerneudbrænding med NP127 og 5D mkII, men billedet kunne sikkert nyde godt af en serie kortere eksponeringer til den centrale del.

Finn, hvis kernen vitterlig er udbrændt er der ikke andet for en at bruge kortere tid, eventuelt som et komposit billede med korte og lange eksponeringer, men ofte er det sådan at ikke-lineær stretch kan hive detaljer frem som man ikke troede var der. Prøv med DDP, Cuves og Shadow/Highlights.

Jeg regner med at skulle op på mindst 6 timer i alt før billedet kan vises i stort format. Måske også et h-alpha lag, da der ikke kommer meget rødt med, med DSLR. Det er lysforureningen der gør at det er nødvendigt med så lang tid. Man skal nok gange med 5-6 stykker i forhold til en rigtig mørk himmel, og så kommer de helt svage ting alligevel ikke med. Det er derfor vi byboere er så glade for at lave smalbåndsbilleder. Der betyder lysforureningen ikke noget.

max
                  • Nova

Supert billede Jesper.Thumbs%20Up

Man kan godt se at det ikke er lavet med et teleskop der er købt i Netto.Wink

Kan godt li at der er kommet rigtig mange detaljer med, uden at det virker for

over processeret, som man tit ser det på mange andre highend billeder.

VH. Max

Max2009-11-27 20:23:16

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Max,

Jeg er glad for at du siger det sådan, for det er præcis det jeg har prøvet at opnå: Et naturligt look uden for meget farvelade og overbehandling.

hoest
                    Deltager
                      • Nova

Jesper den er så Cry flot Vooow

Mogens.Bildsøe
                      Deltager
                        • Nova

Uhh Jesper, det er virkelig godt. Også her: du har virkelig fået kærnen flot, samtidig med at galaksens øvrige detaljer er bibeholdt.

Hilsen Mogens B.

Anonym
                          • Nova

Hei Jesper !

Fantastisk godt bilde !Clap

Bare sug til deg all ros, den fortjener du !

Arne Martin2009-11-27 22:39:57

wieben
                          Deltager
                            • Nova

Hej Jesper,

Flot billede. Glæder mig til at se fortsættelsen.

jesper
                            Deltager
                              • Neutron star

Tak skal i have allesammen. Jeg suger gerne rosen til mig.

mogens
                              Deltager
                                • Super Nova

Super begyndelse på M31.-Jesper – er du ikke ved at modbevise at DSLR og lysforurening er uforenligtWink-Ihvertfald tror jeg at dit nye kamera(+kikkert) er udslagsgivende.-Hvilken image-scale er det egentlig?

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej Mogens,

Tak skal du have. Hvis jeg er ved at modbevise min egen påstand er jeg kun glad for at æde mine ord i mig igen, for så er det jo en god nyhed. Noget er der nok om snakken for jeg oplever en kæmpe forskel på mit gamle 350D og det nye 5D mkII. Der er sket store forbedringer i DSLR teknologien med de seneste dyre modeller. Træerne vokser dog ikke ind i himlen og lysforurening er stadig noget sh.. og samlet eksponeringstid skal være meget længere, men der er muligheder der ikke var før. Mange skælder ud over den billedbehandling der finder sted i DSLR, også med raw frames. Jeg kan kun sige at jeg oplever det som en fordel med dette kamera i astrofoto sammenhæng. Støjen er så godt under kontrol at darks kun gør en lille forskel ved 5 minutters eksponering og ISO 400.

Pixelopløsningen ligger på 2″ med TV NP127is og 5D mark II. Billedet er reduceret i størrelse til omkring 40%. det er også croppet lidt.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
                                • Emnet 'M31 mellemtid' er lukket for nye svar.