M31 Dværggalakser i CAS

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI M31 Dværggalakser i CAS

• Dette emne har 7 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 1 måned siden af astrojensen. This post has been viewed 652 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

allan_dystrup
    Deltager
      • Nova

Er der mon nogen der for nylig har observeret / fotograferet de to små elliptiske galakser i Cassiopeia (begge dværggalakser til M31) ?

Jeg var ude at se på dem torsdag sidste uge, men de syner ikke af meget i min 3″ refraktor, selv med hjælp af EAA.

De har begge flere kugleformede stjernehobe, som burde kunne observeres med bare lidt kraftigere grej end mit…

Allan

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Ja, jeg har set dem begge med min 12″, hvormed de er lette at se, især NGC 185. Kuglehobene har jeg dog ikke set. Begge dværggalakser har jeg i øvrigt også set med min 63mm Zeiss. NGC 147 er svær, men NGC 185 er ikke særlig vanskelig.

Thomas, Bornholm

allan_dystrup
        Deltager
          • Nova

Ja, NGC 185 var også rimelig let at se visuelt med min 80mm, mens 147 var umulig rent visuelt den pågældende aften. —

Der var også en let tågedis, samt en ~40% måne med en fin halo i Fiskene, nedenunder Andromeda.

Godt gået at du har kunnet fange 147 med din Telemator!Allan_Dystrup2017-01-10 12:30:50

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Du vil også kunne fange den med din 80mm, forholdene skal bare være bedre.

Thomas, Bornholm

allan_dystrup
            Deltager
              • Nova

Ja, det tror jeg bestemt, Thomas.

Men jeg vil nok vente til den står i syd til sommer.

Allan

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

De står stadig højt på vesthimlen først på aftenen, vi skal bare have Månen væk og en frostklar nat, så kommer de frem, skal du se.

Thomas, Bornholm

allan_dystrup
                Deltager
                  • Nova

Astrojensen wrote: De står stadig højt på vesthimlen først på aftenen, vi skal bare have Månen væk og en frostklar nat, så kommer de frem, skal du se.

Jo, rigtigt nok, — men jeg nogle store træer mod vesthimlen, så mit observations-vindue er ret smalt den vej…

Og samtidig har jeg en del andre objekter på min to-do liste, der maser sig op i køen

Allan

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Ja, himlen drejer sig jo ubønhørligt, nye objekter kravler op i syd og forlanger opmærksomhed.

Thomas, Bornholm

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'M31 Dværggalakser i CAS' er lukket for nye svar.