M31

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 4 måneder siden af rune. This post has been viewed 39 timescb. This post has been viewed 39 times. This post has been viewed 39 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

Den lyskilden fra Oslo ødelegger mye av observasjonsmuligheten på DSO. Teleskopet er nå rettet direkte mot M31, men det er kun mulig å se en svak tåkedott (okular: 31 mm + 2 x barlow). Høyden på M31 er 48º (mag. 3.50).

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

rune.cb.
      Deltager
        • Super Nova

Denne tåkedotten skal være mulig å se uten kikkert/teleskop (under gode forhold). Er det mulig at lyskilden fra Oslo forstyrrer såpass mye at M31 ikke engang er synlig med teleskop ?

Jeg undres litt over dette (siden jeg ikke har så mye DSO erfaring). Kommentarer mottas med takk!

Mvh Rune.

mikael_joe
        Deltager
          • Super Nova

M31 er synlig med det blotte øje hvis du kommer væk fra byen. Det er vist nok det objekt der ligger længst væk man kan se med det blotte øje.

M31 ligner også “bare” en tåge klat med mine teleskoper men jeg bor også ret tæt på københavn. Du må også tænke på den er ret stor så dens lysstyrke er spredt ud over et stort område.

rune.cb.
          Deltager
            • Super Nova
            Da har vi kanskje de samme lysforurensningsproblemer begge to Mikael, selv om jeg bor helt i ytterkant av Oslo (vendt FRA lyskilden). Yep, jeg kunne se lyset fra M31 spredt utover.

Rune CB.2011-10-15 18:42:22

Mvh Rune.

chrjensen
              • Super Giant

Næsten alle DSO’er (især galakser) ligner efter min mening ‘tågede klatter’. Hvis du havde forventet at se støvbånd og spiralstrukture, må jeg desværre nok skuffe dig med, at sådan noget kræver et forholdsvist stort teleskop, meget mørke forhold, lang natte-syns tilvænding og øvelse. Prøv med M57 – her kan man faktisk tydeligt se at der er tale om en ring – eller M42, her kan man også tydeligt se at den har den klassiske oriontåge form.

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

M81 82 51,, alle er ret lette at se på landet i en 8″,, det visuelle er meget forskelligt person imellem, jeg har elendige øjne og kan ikke se eks m31 selv på landet…..

rune.cb.
                Deltager
                  • Super Nova

Takk for det, Tommy!

Visuell observasjon krever jo også øvelse, så jeg skal kikke litt på de “Messier” du nevner over.
                  chrjensen:
                  M42 kjenner jeg selvsagt til, da jeg har fotografert denne flere ganger. M57 ligger imidl. utenfor min rekkevidde.

Mvh Rune.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'M31' er lukket for nye svar.