M31

• Dette emne har 57 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 734 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 58 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
      • Super Nova

Høst wrote: Så er det færtige resultat her.Det kan nok godt blive bedre men så er der en der må påtage sig at billedbehandle , dette er alt hvad jeg kan hive ud af billedet.

Jeg tager det som en opfordring, og her er mit bud på en efterjustering i PS,

jeg har støjbehandlet med NeatImage, brugt highpass filter og justeret lidt på farvebalancen og kontrasten, håber at du kan li´ det:

Jesper G.

erik.nielsen
      Deltager
        • Super Giant

Jeg prøver også (med newton)

For første gang prøvede jeg at stjernekollimere min TS200/f5 newton, til den stod perfekt. Så tog jeg 8 x 100 sek. ISO 800 med Canon 400d modded og med korrektionslinse, som så samledes med DL.

Det er nok første gang jeg er helt tilfreds med guiding og kollimering, og det er i hvert fald nu slut med at stille op uden at stjernekollimere helt igennem.

Selve billedet vil jeg være op til jer alle.

M31%20med%20200%20mm%20newton

mvh Erik

Anonym
          • Nova
          Hei Erik !

Flott bilde Clap

Erik Nielsen wrote: Jeg prøver også (med newton)

For første gang prøvede jeg at stjernekollimere min TS200/f5 newton, til den stod perfekt.

Hvordan foretar man en stjernekollimering ?

Jeg har også en TS200 og vil gjerne lære alle muligheter for å få den perfekt innstilled !

Mvh Arne Martin

Mogens Zachariasen
          Deltager
            • Super Giant

Arne Martin wrote:

Hvordan foretar man en stjernekollimering ?

Mvh Arne Martin

Arne Martin,

Prøv denne side:

(Den er på engelsk).

Mvh

Mogens

Mvh
            Mogens

Mogens Zachariasen
            Deltager
              • Super Giant

Høst,

Flot M31 billede Clap

Mvh

Mogens

Mvh
              Mogens

erik.nielsen
              Deltager
                • Super Giant

Jeg kan ikke besvare det bedre

End det er gjort med linket til http://legault.club.fr/collim.html , det er der, jeg selv har lært at kollimere, men som sagt først udnyttet det nu—— og først nu set at kollimering af newtons betyder alt. Jeg har en laser-kollimator, som jeg hidtil har troet gjorde jobbet, men i mandags så jeg at den kun laver en grov-kollimering, som kan bruges visuelt.

Ellers så

• Peg på en mindre kraftig stjerne med et okular med teleskopets optimale forstørrelse.
                • Focuser ud, så du kan se nogle ringe omkring stjernen.
                • Drej på TO af dine hovedspejls-kollimeringsskruer, til ringene står centralt om stjernen i centralt i synsfeltet og med stjernen i centrum af ringene.

Det er vanskeligt i starten, fordi stjenen flytter sig ud af centrum ved brug af kollimeringsskruerne- og skal flyttes ind igen med teleskopets betjening.

Jeg er sikker på, at det kan gøres hurtigt når man får rutinen, og det er lige så sikkert, at man så kan konkurrere med endog meget dyrere refraktorer ved brug af comakorrector på kameraet, ellers får vi jo noget aflange stjerner omkring kanterne med en newton.

Nu ville jeg jo ikke stjæle tråden, men den hedder jo M31, så jeg syntes at jeg kunne tillade mig at lægge mit eget billed eaf galaksen op også, – også for at skubbe lidt til debatterne om refraktor ctr. reflektor.

mvh Erik

motomandk
                  • Main Sequence

Tillykke med det flotte billede!! Et spørgsmål; kørte du med køling da du tog billedet, jeg synes der er lidt meget støj i baggrunden, eller skyldes det efterbehandlingen?

/Henrik (H)

erik.nielsen
                  Deltager
                    • Super Giant

Hvis der er støj, så er det nok mit billede
                    Motoman: det er efterbehandlingen, jeg har ikke fundet ud af, hvordan men trækker detaljerne frem i CS3, for derefter et fjerne støjen, har du et bud på en vejledning ??

Jeg har lavet fire darks som er benyttet til korrektion, så meget at støjet har jeg selv lavet .

mvh Erik

hoest
                    Deltager
                      • Nova

Tak alle sammen
                      JesperG:Det er en flottere udgave end min egenThumbs%20Up
                      HenrikH:Der var køling på ellers kan cam slet ikke køre Det er nok efterbehandlingen der har lavet støjen den var der ikke fra start
                      ErikN Dit billede er ganske udmærket kvalitetsmæsigt men mangler Widefield der ses kun et udsnit af andromeda

Høst2009-08-26 20:48:10

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Nu kan dette slet ikke måle sig med jeres, men vil da lige vise hvad selv et lille 60mm kan hive ned på 26min:

hoest
                        Deltager
                          • Nova

Hej MS

Det er nu osse et praktfuldt billede man ser at det er TAK der er brugt

hoest
                          Deltager
                            • Nova

Nu her en af de nærmeste dage vil jeg prøve med en billedbehandling da det har slået mig at der nok først skal trækkes darks fra efter de er converteret fra RAW

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Der er ikke brugt flats på min, men darks og bias.
                              Den skal bare have mange flere subs, hvis alt støjen skal væk. Men det er utroligt hvad der kan hives ind selv med så lille et teleskop. Skal nok lige nævne at der er brugt 2min subs.

hoest
                              Deltager
                                • Nova

Hej allesammen
                                Så blev det en af de nærmeste dage
                                M31 i en hel anden version der ikke er helt så hårdt pumpet men lige så detaljeret
                                Håber at i kan lide den

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 58 i alt)
                                • Emnet 'M31' er lukket for nye svar.