M31

• Dette emne har 6 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af jesperu. This post has been viewed 96 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

gais
      • Main Sequence

Exponering: Ca 12timmar

Fotograf: Mattias Klasson

Kommentar: Tjena – när vädret inte är kul måsta man göra nått.

Denna bild innehåller ALLA mina exponerinar på M31 under 5 år. Alltså från tre olika kameror med helt olika upplösningar samt färg o mono + tre olika teleskop. Tanken var mest:

1) Kolla hur det blir, om det går…

2) Prova en ny bildhandlingsteknik jag läste i en bok av Greg Parker.

Stor bild här (klicka igen för ännu större)

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Hvordan for du stjernerne så små på alle dine tubus, du må have haft et kamera med lav opløsning på et tidspunkt, så hvordan kan man lave dem så små på alle.

Eks mit starshot 1 har relativt store stjerner i forhold til mit nuværende Atik16, dem kan jeg ikke stakke uden alle stjerner bliver store Disapprove

gais
          • Main Sequence

Finns många knep men alla skall användas sparsamt.

Enklast är Deconvolve, där CCDStack är bäst tycker jag.

Deconviolve kan dock skapa andra problem som t.ex. svarta ringar runt stjärnorna (vilka kan redigeras bort , men tar tid).

Ett annat sätt är att använda “minimum o Highpass” filter i PS.

Enklast är dock “Star edges” io nebulosity.

Bäst är att jobba i många lager i PS.

OBS – Skärpning och pill på stjärnor görs bäst i Gråskala.’

Jag jobbar alltid med två lager i PS, ett Luminsast och ett RBG.

I övrigt blev jag besviken på min bild när jag såg den på en annan monitor, nu har jag beställt en riktig monitor (EIZO)

wieben
          Deltager
            • Nova

Hej Mattias,

Jeg ved ikke om det skyldes at der er brugt frames fra mange forskellige kamera, eller selve behandlingen, men på mine skærme ser billedet meget “uldent” ud. Det er som om der er rigeligt luminans, men detaljerne virker meget udtværede.

mhansen
            Deltager
              • Nova

TommyF wrote: Hvordan for du stjernerne så små på alle dine tubus, du må have haft et kamera med lav opløsning på et tidspunkt, så hvordan kan man lave dem så små på alle.

Eks mit starshot 1 har relativt store stjerner i forhold til mit nuværende Atik16, dem kan jeg ikke stakke uden alle stjerner bliver store Disapprove

Tommy, du kan eventuelt prøve at lure hvilken arcsec/pixel dine kameraer viser. Mine stjerner, både med Orion Starshoot II og Starlight Xpress M7C bliver relativt runde, fordi min arcsex/pixel er omkring 1.77. Altså at stjernerne fylder næsten 2 pixels. Når man tager billeder med dslr som jo har forholdsvis store chips (nogle helt op i 35mm full-frame) så bliver arcsec/pixel tit under 1, altså at stjernerne fylder mindre end 1 pixel på billedet. På denne måde bliver stjernerne væsentligt mindre, men hvis man kigger nærmere vil de også være kantede.

Men det er jo klart, at jo tættere man kommer på 1 arcsec/pixel, jo mindre vil stjernerne se ud.

(PS: Dette afhænger af teleskopets fokallængde og pixelstørrelse. Mig bekendt er formlen for at regne en arcsec/pixel ud noget i retning af (fokallængde i mm) / (pixelstørrelse i micron) * 207.77)

I øvrigt synes jeg det er et rigtigt flot billede, men det er svært at bedømme hvor præcise deltaljerne er. Men umiddelbart ser det godt ud på min skærm (Pavilion dv7)

MHansen2009-10-26 13:58:38

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Takker gutter, billeder er ikke så uldent her, kontrasten er ikke slem, måske derfor.

jesperu
                  • Giant

Super billede med masser af detaljer – og man kan se de 3 mørke huller i M110! Specielt synes jeg de ydre dele af spiralarmene er fineThumbs%20Up

–Jesper
                Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'M31' er lukket for nye svar.