› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › M27 lucky imaging 5 timer
- Dette emne har 145 svar og 27 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af jesper. This post has been viewed 4519 times
-
ForfatterIndlæg
-
12. september 2016 kl. 08:43 #150800
jesperDeltager- Neutron star
Jeg fik 2,5 timer nye lucky frames søndag aften. At dømme efter kvaliteten var seeingen ganske god, og Meteoblue lover god seeing igen i aften.
Jeg er nået frem til nogle foreløbige konklusioner:
Min 8″ er formentlig kun egent til en håndfuld af de klareste DS objekter. Jeg har prøvet på et par af de svagere og der er simpelthen ikke signal nok til at det kan svare sig. Der skal uforholdsmæssigt lang samlet tid til. Anderledes ville det forholde sig med en 12″ eller større kikkert.
ASI290mmc kameraet er fint egent til lucky teknikken og man kan opnå gode resultater med 8″ og opefter, men det er ikke et perfekt kamera. Der er en mere støj i baggrunden end jeg ville forvente, og støjen kan kun delvis fjernes med kalibrering. Der er også et temmelig kraftigt fixed pattern af horisontale linjer, som ikke lader sig kalibrere bort. Emil har en rutine i AS til at reducere dem, men jeg har ikke fundet noget tilsvarende i andre programmer.
I det hele taget må man sige at det ville være dejligt hvis diverse software udviklere ville tage denne teknik til sig og lave nogle gode programmer. Der er mange ting på min ønskeliste hvad det angår. Det samme gælder i øvrigt kameraproducenterne på hardwaresiden. Indtil videre er der vist kun ZWO og QHY der tænker i de her baner. Tænk hvis nogle af de vestlige producenter ville bruge deres store know-how til det her. Desværre er de meget konservative sammenlignet med de to Kinesiske.
12. september 2016 kl. 14:22 #150818
mhansenDeltager- Nova
Hej Jesper,
Kan de horizontale linjer ikke fjernes med dithering? Jeg kører både det fulde batteri af kalibrering (dark, bias og flat), men jeg bruger også dithering så ofte jeg kan komme til det.
12. september 2016 kl. 15:38 #150821
Hej Michael
Traditionel dithering er ikke praktisk muligt med et sekund eksponeringer da det vil bruge alt for meget af observationstiden at flytte monteringen efter hver eksponering (i øvrigt guider jeg ikke). Jeg gør i stedet det at jeg polaligner en lille smule off, så der kommer lidt drift i dec og samtidig har min lille montering en blød pe kurve. Det giver drift på begge akser med nogenlunde samme effekt som dithering. Det er alligevel ikke nok til at fjerne mønsteret af horisontale linjer helt, men jo flere eksponeringer jo bedre.
Jo jeg bruger fuld kalibrering med darks, flats og flat darks. Bias er ikke nødvendige da lights og darks samt flats og flat darks er matchede. Det er i øvrigt dejlig nemt at få taget en masse darks til en god master dark når eksponeringstiden er så kort.
Jesper 2016-09-12 17:13:13 13. september 2016 kl. 20:25 #150909
Jeg har brugt det fine vejr søndag og mandag aften til af samle flere M27 data i Ha og OIII. Egentlig ville jeg prøve noget andet, men Crescent og Veil var for svage til at jeg vurderede det kunne svare sig med min 8″. Ikke at det ikke kan lade sig gøre, der skal bare alt for lang samlet tid til tror jeg.
Det gav så lejlighed til at sammenligne M27 data der er kalibreret alene med darks (de gamle), med data som har fået fuld kalibrering med darks, flats og flat darks. Det gør virkelig en forskel. Jeg kan ikke understrege kraftigt nok at fuld kalibrering er helt nødvendigt med dette kamera. Måske med denne teknik i det hele taget.
Seeingen spiller også en stor rolle. Den var en del bedre søndag og mandag end den var da jeg tog de gamle data. Det ses helt tydeligt på skarpheden i de stackede billeder.
Jeg læste også at Emil mener at der er en seeing gevinst med korte eksponeringer i forhold til lange, også selvom man bruger 100% af de korte. Det er jeg enig i. det er også min erfaring indtil videre. Jeg er klar over at andre ting også spiller ind på det men jeg tror det er rigtigt.
17. september 2016 kl. 09:57 #151055
Okay jeg ved jeg sagde den sidste version af billedet var den endelige version, men omstændighederne ville at jeg fik nye og tydeligt skarpere data i den gode seeing den 11. og 12. Jeg retfærdiggør derfor uden blusel en ny version med at så viser tråden en udvikling fra de første famlende forsøg til der hvor jer er nået til nu med lucky imaging teknikken. Jeg har vægtet de nye, gode data mest i stakkene.
17. september 2016 kl. 10:47 #151057
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Helt klart den bedste version. Det er et forrygende godt
billede.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
17. september 2016 kl. 18:37 #151075
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Helt enig, det er virkeligt blevet et godt billede
Men dine stjerner er meget trekantede, tyder på pinched optics.
Er hovedspejlet limet til spejlcellen?17. september 2016 kl. 20:18 #151089
Mange tak til Torben og Lars. Ja det ligner pinch men det er ikke hovedspejlet, som sidder i en normal celle med 3 clips. Jeg har haft det ude to gange og sørget for at det sidder løst, endda nok for løst. Jeg vil prøve med en anden Paracorr for at se om det kommer fra den. Man må jo bruge udelukkelsesmetoden 🙂
17. september 2016 kl. 21:24 #151097
Jesper wrote: Mange tak til Torben og Lars. Ja det ligner pinch men det er ikke hovedspejlet, som sidder i en normal celle med 3 clips. Jeg har haft det ude to gange og sørget for at det sidder løst, endda nok for løst. Jeg vil prøve med en anden Paracorr for at se om det kommer fra den. Man må jo bruge udelukkelsesmetoden 🙂
Det kan også være sekundæren.
Men ja, udelukkelsesmetoden er vejen frem 🙂17. september 2016 kl. 21:38 #151098
Jep sekundæren er næste skridt. Jeg har alligevel planlagt at skifte den senere.
17. september 2016 kl. 22:10 #151100
goskyDeltager- Moon
Virkelig godt resultat, Jesper…
Når du skriver en ny bog om den nye teknik er jeg en sikker køber
18. september 2016 kl. 09:47 #151110
gosky wrote: Virkelig godt resultat, Jesper…
Når du skriver en ny bog om den nye teknik er jeg en sikker køber
Takker. Hmmmm det varer vist noget tid før jeg ved nok til at skrive en bog om det . Men skulle jeg engang få lyst til at opdatere den gamle bog skal det selvfølgelig med. Jeg har dog ingen planer om at gøre det pt.
18. september 2016 kl. 09:55 #151111
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Lars Malmgren wrote: Helt enig, det er virkeligt blevet et godt billede
Er hovedspejlet limet til spejlcellen?Det er desværre sjældent at sekundæren giver trekantede stjerner. På grund af sekundærens fysiske geometri vil den ofte have en brændvidde (på flere tusinde meter) i længderetningen. Det giver aflange stjerner på den ene led indenfor fokus, og på den anden led udenfor.
De små <50-60 mm kort akse sekundære fra GSO er ofte brugbare.
Et primærspejl kan sagtens være astigmatisk, selv om det ikke er pinched. Det kan være poleret ind i glasset, hvilket desværre ikke sjældent ses.
Prøv at roter primærspejlet og se om trekanten kører med rundt.
mvh
Jens18. september 2016 kl. 12:19 #151116
Hej Jens,
God ide, dDet vil jeg prøve. Jeg synes bare at astigmatisme ser helt anerledes ud end mine stjerner, sådan som det er vist i Suiters bog, i Aberrator og andre steder. I mine øjne ligner de trekantede stjerner noget der skyldes pinch som Lars foreslog. Jeg finder nok synderen på et tidspunkt. Jeg har en anden Paracorr og jeg skal skifte sekundærspejl og holder alligevel inden så længe.
Jesper 2016-09-18 12:21:45 19. september 2016 kl. 11:16 #151147
Jens.Jacobsen wrote:
Helt enig, det er virkeligt blevet et godt billede
Er hovedspejlet limet til spejlcellen?Det er desværre sjældent at sekundæren giver trekantede stjerner. På grund af sekundærens fysiske geometri vil den ofte have en brændvidde (på flere tusinde meter) i længderetningen. Det giver aflange stjerner på den ene led indenfor fokus, og på den anden led udenfor.
De små <50-60 mm kort akse sekundære fra GSO er ofte brugbare.
Et primærspejl kan sagtens være astigmatisk, selv om det ikke er pinched. Det kan være poleret ind i glasset, hvilket desværre ikke sjældent ses.
Prøv at roter primærspejlet og se om trekanten kører med rundt.
mvh
JensIkke uenig,
men Jens, hvis sekundæren er klemt på siderne, vil den da ikke kunne tegne trekantede stjerner.
Jeg tænker, at den vil opføre sig som en linse, der er klemt i sin celle..?
Det kommer vel egentligt an på, hvordan sekundæren “warper” / flekser. Hvis om én akse, så klassisk astigmatisme, om 2 akser = firkantede stjerner, 3 = tre- og sekskantede stjerner, osv.
Jeg tænker lidt i hvordan overfladen deformeres, som f.eks. PLOP softwaren kan beregne på primærspejlet i en given spejlcelle.
Nå, nu går der måske lidt for meget pseudo-teori i denHvor om altid er, Jesper, så er det jo super nemt at tjekke for astigmatisme i systemet, ved at køre ind og ud af fokus med stor forstørrelse på en stjerne.
Bare et par sprækker mellem skyerne er nok.Ellers vil jeg gerne komme forbi med foucaut testeren en dag.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'M27 lucky imaging 5 timer' er lukket for nye svar.