M27 lucky imaging 5 timer

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M27 lucky imaging 5 timer

• Dette emne har 145 svar og 27 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af jesper. This post has been viewed 4524 times
Viser 15 indlæg - 91 til 105 (af 146 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Hej Jesper og Torben,

Jesper: Jo Tracking fejl spiller uden tvivl en vigtig rolle og du har ret i at den højfrekvente seeing er en dræber ved eksponeringer omkring et sekund. Heldigvis er den jo ikke altid lige fremherskende. Vi kan sikkert alle huske de nætter hvor en planet stod skarpt og stille i sekunder af gangen. Sådan var det ikke de 4 nætter, men den ene aften, den 25., var bedre end de andre og det ses i de stackede billeder.

Torben: Ja jeg er også ret glad for den sidste udgave. Det var godt du gjorde opmærksom på støjen i baggrunden.

Hvis du kigger gennem et OIII filter mod en hvid, dagslys-belyst flade kan du se at den grønne farve er rigtig nok, den skal endda være mere grøn end på min sidste version hvis det skal være helt rigtigt. Jeg har haft en tendens til at få lavet farven blå på mine billeder, men det er strengt taget forkert.Jesper2016-08-30 15:22:19

jesperu
        • Giant

Hej Jesper

Jeg fandt den her figur på nettet som viser forbedring i opløsning (FWHM) som funktion af frame rate for Nordic Optical Telescope (2.5 m) på La Palma. De forskellige kurver viser den %-del af billederne man beholder.

Det er ikke helt oplagt at det kan oversættes direkte til et 8″ teleskop i DK men det ser da ud til at der bør være noget at hente med lucky imaging og en frame rate på ~1 sec.

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Spændende graf. Det kunne være interessant at vide om de data der indgår stammer fra samme nat. Vi ser jo store variationer i seeingens beskaffenhed nat til nat i DK.

Anonym
            • Nova

Kan du egentlig gå under 1s eksponeringstid uden at miste al signal?
            Alignment er måske endnu sværere, men med en god montering, guiding og aktiv optik er man måske kørende med ultra korte eksponeringer…

jesper
            Deltager
              • Neutron star

madsen wrote: Kan du egentlig gå under 1s eksponeringstid uden at miste al signal?Alignment er måske endnu sværere, men med en god montering, guiding og aktiv optik er man måske kørende med ultra korte eksponeringer…

Det kommer an på hvad motivet er. Jeg lavede en test på Albireo med L filter og 50ms eksponeringer. Jeg tror såmænd jeg kunne have gået med til 5 eller 10ms og stadig kunnet aligne på stjerner. Mogens har været så venlig at sende mig sit 12nm Ha filter som han ikke bruger mete. Det er jeg spændt på. Mon ikke såden noget som Trapezium kan laves med 0,3 selunder eller mindre.Jesper2016-08-31 19:14:10

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Mens vi alligevel gik og rodede på værkstedet, besluttede vi at prøve

at praktisere lidt lucky imaging – dog med den modifikation, at alle

billeder er stacket.

Vi besluttede at lave 3 sekunders eksponeringer, og det blev til en

samlet tid på 18,55 minutter inden der kom skyer.

Desværre ville Maxim ikke kendes ved hverken dark eller bias. For-

klaringen er nok, at vi valgte at lave et udsnit af feltet.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Torben,

Spændende at i også prøver med lidt Lucky. Og jeres stjerner er runde, i modsætning til mine

nvc
                  Deltager
                    • Super Giant

Hej, spændende tråd/info. Tak!

FYI, prøvede lige med nogle 1 sek eksponeringer, med et Lum filter, på m27, den 1/9-2016 lige op til midnat.

De enkelte frames blev kalibreret, normaliseret og stacked med CCDStack2, 221 enkelt billeder.

CCDStack2 måler FWHM på de enkelte billeder, den parameter gik fra 2,26 til 3,1 på de 221 frames.

Mit 16″ udstyr kan ses her:

http://www.astrobin.com/165704/

Har også taget, gennem 2 nætter, M27 på den traditionelle måde,

http://www.forum.2astro.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8310

Mvh. Niels

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Hej Jesper

Ja, vores stjerner ser forholdsvis runde ud, men der er en mindre lang-

trukkethed på R.A.. Om det er drevet, der i løbet af bare tre sekunder

kan nå at drive så meget er lidt underligt.

Vi prøvede også med 1 sekunders optagelser, men der var signalet efter

min vurdering ikke godt nok.

Med div. korrektioner kan vi nok opnå en mere jævn baggrund – billedet

er tydeligt lysest i den nederste halvdel, men til gengæld er der ingen

tvivl om, at man opnår en bedre skarphed med denne teknik – og så har

jeg ikke engang frasorteret de dårlige optagelser.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

erikgu
                      Deltager
                        • Nova

Guider man ?

Hvis så noen spørsmål til guding, ikke helt sikker på hvordan jeg skal stille de men,

Når det gjelder drift vil guide intervall være en kritisk faktor?

Vil den drift man har være enda mer kritisk ved korte eksponeringer enn ved lange?

Tenker da at hver enkelt eksponering i teorien kan fange opp drift som er den samme som guding gjør for å korrigere. Driften vil kunne gjøre seg enda mer gjeldene siden “oppsamlet” lys i korte eksponeringer er vesentlig minde enn ved lengre.

Var dette forståelig???

Erik Gerikgu2016-09-02 08:31:29

Erik G

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Niels, Torben og Erik,

Flot billede Niels. Din 16″ er det helt rigtige at bruge til det her. Hvilket kamera har du brugt?

Torben, ja jeres stjerner er en lille smule aflange. Man skulle ikke tro det kunne være drevet med så korte eksponeringer. Du har uden tvivl ret i at et sekund er for kort med CCD kamera.

Erik, nej jeg tror de færreste vil guide med den her teknik, men der er formentlig ikke noget i vejen for at gøre det. Man kan godt argumentere for at en superpræcis tracking og polalignment er at foretrække til denne teknik, men jeg har indtil videre den modsatte opfattelse: At en blød PE og en polalignment der er en lille smule off faktisk er at foretrække. Grunden er at man på den måde kan simulere dithering over en lang serie. Ægte dithering tror jeg ikke det er praktisk muligt at lave med så korte eksponeringer. Det kræver naturligvis at man kan aligne billederne fejlfrit bagefter. Det sidste spørgsmål forstår jeg ikke rigtig?

nvc
                          Deltager
                            • Super Giant

Hej Jesper & tak i lige måde.

Ja jeg har da en rimelig stor teleskop åbning, men har endnu ikke besluttet hvilket CMOS kamera jeg skal købe for at prøve den nye teknik, jeg har svært ved at beslutte mig.

Jeg bruger stadigvæk mit gamle Atik 460ex mono kamera,

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5481_ATIK-mono-CCD—Sensor-16mm-diameter—6-MP—4-54-m.html

Her er alle de frames af M27 jeg tog den aften/nat, i alt 432*1sek,

Ca. indenfor det samme FWHM interval som nævnt ovenfor.

Mvh. Niels

erikgu
                            Deltager
                              • Nova

Takk for flott svar Jesper, jeg skal se om jeg kan formulere spørsmål nr. 2 på en bedre måte.

Erik G

Erik G

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej Niels,

Ja det er måske lidt svært at fimde et kamera der matcjer din lange brændvidde på 16,eren.

Erik, selv tak og gør endelig det. Alle input er velkomne.

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

erikgu wrote: Guider man ?

Hvis så noen spørsmål til guding, ikke helt sikker på hvordan jeg skal stille de men,

Når det gjelder drift vil guide intervall være en kritisk faktor?

Vil den drift man har være enda mer kritisk ved korte eksponeringer enn ved lange?

Tenker da at hver enkelt eksponering i teorien kan fange opp drift som er den samme som guding gjør for å korrigere. Driften vil kunne gjøre seg enda mer gjeldene siden “oppsamlet” lys i korte eksponeringer er vesentlig minde enn ved lengre.

Var dette forståelig???

Erik G

Jeg tror at jeg forstår, hvad du mener Erik. Når driften er koncentreret

om R.A., så vil den umiddelbare konklusion være, at det er drevet der

ikke kører præcist nok. Man kan også forestille sig, at en eksponering i

forbindelse med en R.A.-korrektion kan blive lidt langtrukken.

Hvis man blot lader det hele drive, så er der fare for, at der i

forbindelse med stackingen kan fremkomme artefakter, som er udløst af

et interferensproblem – en slags moiré, når feltet glider i en bestemt

retning med en nogenlunde fast hastighed. Det er klart, at dette

problem vil være tydeligst jo dårligere der er billedkorrigeret.

Jeg har tænkt på, om den fremherskende vindretning kan udløse en

diffraktion der er orienteret i en bestemt retning, eller om et

inversionslag kan have en tilsvarende uheldig effekt – bob-bob ?

Men måske er det i sidste instans blot et problem med kollimeringen der

spøger.

Vi ved jo alle, at jo tættere vi kommer horisonten, jo dårligere bliver

billedkvaliteten.

mvh

TorbenTorben Taustrup2016-09-05 10:07:17

Viser 15 indlæg - 91 til 105 (af 146 i alt)
                                • Emnet 'M27 lucky imaging 5 timer' er lukket for nye svar.