M27 lucky imaging 5 timer

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M27 lucky imaging 5 timer

• Dette emne har 145 svar og 27 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af jesper. This post has been viewed 4520 times
Viser 11 indlæg - 136 til 146 (af 146 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Hej Lars

Som dagt har jeg ikke set noget der ligner astigmatisme men jeg kan prøve at lave en film hvor jeg kører gennem fokus når lejligheden byder sig. Så kan du og Jens kigge på det. Hvis jeg smækker en 2.7x Barlow på må opløsningen vel være stor nok med de små pixels?

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Hej Jesper

Nu ved jeg ikke hvilket udstyr du har, men da snakken om trekantede stjerner minder lidt om en anden tråd: Binning Så tænkte jeg bare….

morten
        Deltager
          • Super Nova

Hej Jesper

Keep ’em comin.
          Mht til de trekantede stjerner, så går det i samme retning, hvilket kan tyde på noget i chippen eller drift.
          Hvad siger stjernetesten af systemet. Er der astigmatisme ser du den vel der? Coma og manglende kollimering ligeså. Hvilken coma corrector bruger du, nogle af dem er meget krævende med fremstillingspræcisionen f.eks. wynne typen. Fik du solgt alt, eller har du stadig en kunstig stjerne?

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Tak for de gode forslag til hvad der kan være årsag til stjernerne. Jeg har ikke set astigmatisme i stjernetesten men jeg laver en film der kører gennem fokus og lægger den op når lejligheden byder sig.

At det kunne være chippen eller kameraet har jeg ikke tænkt på men det er selvfølgelig også en mulighed. Jeg håber det ikke da det vil være lidt af en showstopper for mig. Jeg må kunne teste det med det gamle 618 kamera som jeg stadig har.

Indtil det modsatte er bevist mistænker jeg min oldgamle Paracorr type 1 for at være synderen. Grunden til at jeg har den under mistanke er at jeg kan kollimere til perfektion og så snart den kommer i er kollimeringen helt off. Jeg har en nyere Paracorr, også af type 1, men der skal købes en T2 adapter til dens 2,4″ TV gevind før jeg kan prøve om den er bedre. Det gør jeg til den første.

Senere kommer der nyt sekundærspejl og en curved spider i teleskopet (jeg hader spikes).

kenneth.sneis
            Deltager
              • Super Giant

Hei Jesper.

Jeg hadde samme problem for 2 år siden.

For meg var problemet at hovedspeilet stod i spenn. Løsnet låseskruene helt, kollimerte, låseskruene så forsiktig stramt. Trekant-stjerner borte.

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Hej Kenneth,

Det var også min første tanke men jeg har løsnet clipsene så meget at man kunne bevæge spejlet op og ned under dem uden at det hjalp.

Finn
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Jesper

Hvad for et Sekundærspejl går du med i tankerne ???

mvh Finn

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Finn

Jeg skal have en curved mount og spejl fra http://www.fpi-protostar.com/. Der går nok et par måneder inden jeg får råd.

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Et par museskridt fremad i aften. Der er ikke astigmatisme i optikken og jeg har rent faktisk runde stjerner. Den trekantede form skyldes et coma lignende skær som mættes ud i DDP stretch så stjernerne kommer til at ligne trekanter. Man kan se hvad det er med lav screen stretch. Så skal jeg bare finde ud af hvor det kommer fra. Jeg får snart mulighed for at prøve en anden Paracorr for at se om der skulle være fejl på den jeg bruger nu.

Og de grimme horisontale linjer kan reduceres ved at bruge lavere gain 200. Gain 200 giver ifølge ZWO en readnoise på omkring 1,2 hvor 350 giver 0,9. Men hvis det hjælper på linjerne er det til at leve med.

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

Gode nyheder, Jesper Thumbs%20Up

Du kan jo også teste Paracorren ved at lade være med at bruge den.
                        Hvis du så ikke har det coma-lignende skær, så har du synderen.

Ellers lyder det lidt som nogle refleksioner i tubus.

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Lars

Jeg prøvede uden Paracorr forleden, men der kom skyer inden jeg fik tilstrækkeligt med tid til at se noget ordentligt. Jeg må prøve igen.

Jeg lagde mærke til noget andet i går. Kollimeringen er spot on med begge mine cheshires. Alt sidder lige i øjet. Men når jeg kører en stjerne gennem fokus er der koncentriske ringe på den ene side af fokus men off center på den anden. Hvad kan det mon skyldes? Det var med Paracorr i så det kan selvfølgelig være den.

De sidste par gange har jeg også haft problemer med Moonlite kontrolboksen og med USB forbindelsen til kameraet. Og her troede jeg at det hele skulle blive lettere med det nye setup Jesper2016-09-25 08:03:57

Viser 11 indlæg - 136 til 146 (af 146 i alt)
                        • Emnet 'M27 lucky imaging 5 timer' er lukket for nye svar.