› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › M13
- Dette emne har 97 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 9 måneder siden af edbbob. This post has been viewed 2829 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. maj 2013 kl. 23:11 #103151
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Er nu ret overbevist om, at de fleste blå stjerner på Jespers/Mortens superopløste billeder er blå stjerner på horisontalgrenen- d.v.s. stjerner, som nu brænder helium. Helium forbrændingen sker efter de som røde kæmper har brugt al brint i såvel kærne som i en skal omkring denne (helium flash). Et lærerigt legetøj vedr. stjerneevolution kan findes her:
Jeg har selv forsøgt at lave farve-lysstyrke diagrammer også af denne hob, men endnu ikke nået at gå så dybt, at jeg får hovedseriestjernerne med. Dette sker under ca. mag 18. Jeg vil tro, at blue stragglers ligger omkring mag 17, så de forekommer selvfølgelig på de aktuelle billeder- men for at være sikker, må man altså enten ha’ optaget deres spektre, eller forsøge sig med farve-lysstyrkediagrammet.Mogens B 2013-05-16 00:22:03
Hilsen Mogens B.
16. maj 2013 kl. 11:41 #103166
edbbobDeltager- Super Nova
Mange tak!
Endnu engang afgrundsdyb respekt til dine data Morten. Gerne flere af dem!
Det er ikke fordi jeg har gjort så pokkers meget ved billedet. Først kørte jeg Deconvolution på Luminans laget, og derpå en meget svag Unsharp Mask. På farvesiden, har jeg kørt en Linear Fit så R, G og B fik ens niveauer. Luminans blev strukket med HDR, og kombineret med RGB.
@Mogens: Kan du henvise til et link omkring hvordan man laver farve-lysstyrke diagrammer? Det kunne være sjovt, hvis man kunne spotte nogle Blue Stragglers.
Jeg har virkelig fået vakt interessen for globular clusters nu. Har de også centrale sorte huller?
Vh
Morten
EDBBOB 2013-05-16 11:41:18 16. maj 2013 kl. 11:58 #103169
Hej (EDB)Morten,
jeg forsøger at finde et godt link, og vender så tilbage senere. Og yeps, flere globulære antages at indeholde eet sort hul.
Hilsen Mogens B.
16. maj 2013 kl. 12:14 #103170
Super!
16. maj 2013 kl. 13:35 #103178
Hej
(EDB)Morten,
at finde et godt link som forklarer, hvordan man laver et farve-lysstyrke
diagram- og det er svært at finde noget, som starter helt fra bunden. Det
antages for det meste, at man ved noget om forometri- en indføring heri finder
du f.eks. her (men der er utallige
andre):http://www.britastro.org/vss/ccd_photometry.htm
Farve-lysstyrke
diagrammet er så blot en grafisk præsentation af stjernehobens stjerners
magnitude (oftest gennem visuelt (Grøn/Gult) filter plottet mod farveindeks
(f.eks. magnitude gennem blå – magnitude gennem visuelt filter). Hvordan dette laves
og tolkes kan du se f.eks. her, men der er utallige steder på nettet at kloge
sig på:http://earth.ast.smith.edu/courses/ast224/ColorMagnitude.pdf
http://da.wikipedia.org/wiki/Hertzsprung-Russell-diagrammet
http://apod.nasa.gov/apod/ap010223.html
Du behøver standard fotometrifiltre (mindst 2 farver), hvis dine resultater skal standardiseres.
Og du behøver et stykke software, som er i stand til at lave fotometri på samtlige (eller de fleste)( stjerner på et kalibreret billede.
Så helt ligetil er det jo ikke- foreslår, at evt. videre indlæg vedr. dette emne får sin egen tråd???
Hilsen Mogens B.
16. maj 2013 kl. 16:48 #103190
Tak og jep!
Edit: Interessant læsning!
EDBBOB 2013-05-16 17:01:20 22. maj 2013 kl. 19:48 #103405
mortenDeltager- Super Nova
Beklager at perseverere med behandlinger af denne. Her er mit sidste forsøg, hvor jeg har strukket stjernerne, så de små stjerner bliver hvide. Dernæst har jeg selected de kraftigere stjerner i et mindre strukket billede, feathered så jeg kun får centrene, men med bevaret farve, og maskeret dem ind i billedet.
Det kan være teknikken er banal, men det er første gang jeg har brugt den på stjerner, og jeg er faktisk ret godt tilfreds.
22. maj 2013 kl. 22:15 #103414
Den teknik er ikke banal. Det er blevet virkelig flot!
Billedet er blevet meget detaljeret, med klar opdeling af røde og blå stjerner, og samtidigt også lækkert blødt. Super vellykket og godt gået!
Vh
Morten
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'M13' er lukket for nye svar.