M13

• Dette emne har 97 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 9 måneder siden af edbbob. This post has been viewed 2831 times
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 98 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Hej Morten,

Jeg prøvede lige at lave en RGB combine af dine data i Maxim igen. Denne gang har jeg skrevet ned hvad jeg har gjort. Håber det kan være til hjælp.
      I Maxim DL:
      1. Combine Color. R:3 G:1 B:1
      2. Adjust Saturation: 150
      3. DDP User uden sharp, eller None: Background: 323 Mid-Level: 2073
      4 Juster screen stretch vinduet så det hele kommer med (Max Val).
      5. DDP User uden sharp, eller None: Background: 0 Mid-Level: 30000
      6. Juster screen stretch vinduet så det hele kommer med (Max Val).
      7. Unsharp Mask: Kernel Low-pass. Mask Weight: 92. Hak i Geometric Mean Mask.
      8. Adjust Saturation: 150
      9. Color Balance: Klik Auto. R: 105 G: 100 B: 95.
      10. Juster screen stretch vinduet så det hele kommer med (Max Val).
      11. Save as: 16bit Tiff med manual stretch med følgende valg: Linear only, Screen stretch, 16 bit.
      Det burde give et brugbart RGB billede du kan åbne i Photoshop og bruge som grundlag for din luminans (luminosity layer ovenpå RGB). Der skal sikkert foretages nogle selektive/globale justeringer i Photoshop.
      Du kan supplere din luminans med en falsk lum af dine RGB. Falsk lum laver jeg ved at behandle R, G og B separat, på samme måde som en luminans og stacke dem til et monokromt billede der blandes med den ægt lum. Blandingsforholdet skal vægtes passende med tanke på den samlede tid i RGB og lum, og at der kommer mindre lys gennem farvefiltrene.

Jesper2013-05-11 17:07:26

edbbob
      Deltager
        • Super Nova

@Morten

Er i gang med at behandle dine data ud fra denne tutor:

Globular Cluster PI Eksempel

Dine spikes er virkelig flotte, så derfor er man nødt til at tweake metoden lidt undervejs.

Det her er bare Luminans med en HistogramTransform for at se de svageste stjerner. Jeg tror faktisk du har dem med, allesammen

Vh

MortenEDBBOB2013-05-11 16:42:40

morten
        Deltager
          • Super Nova

tak jesper, det prøver jeg.

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Har lige redigeret listen med et ekstra punkt.

Edit: Har lige opdaget at yderligere et par punkter var nødvendige for at gentage det eksakt. Sorry.

Jesper2013-05-11 17:08:26

edbbob
            Deltager
              • Super Nova

Hæhæ… PixInsight rocks!

Jeg kørte ovennævnte tutor igennem et par gange, og skruede lidt på parametrene hist og her. Det stærkeste værktøj undervejs, var MaskedStretch scriptet. Det er iøvrigt ret fascinerende at se mens det kører. Scriptet er en form for HDE, og her er det kørt med 100 iterationer. De lægges på en af gangen, i et TMP vindue, hvor man så kan se M13 tone frem, på en næsten smuk måde.

50%:

Vh

Morten EDBBOB2013-05-11 21:22:34

michaelr
              Deltager
                • Super Giant

Hej Morten

Den er sgu fænomenal! Meget smuk!

Bh

Michael

morten
                Deltager
                  • Super Nova

Tak for yderligere Info jesper

Den syntetiske lum har kun ca 20% fotonisk indfald pr tid, jeg troede det var op mod 30, nætterne kan have været forskellige.

Fin behandling, Morten. Må få set på pixinsightmorten2013-05-11 19:06:34

paul
                    • Nova

Slet ikke dårligt (som en halvjyde vel bør sige det)

edbbob
                    Deltager
                      • Super Nova

Tak

Al ære til Morten’s data. De er som altid helt sublime!

Billedet er lavet ved først at kombinere til LRGB, men jeg vil lige prøve at lave en behandling af Lum for sig selv, med lidt flere tweaks undervejs. Der er så vidt jeg kan se en del mere at hente i kernen.

Ps. Hvis jeg havde Morten’s teleskop, ville jeg fortabe mig i at tage billeder af klare stjerner. De spikes er jeg helt vild med. Måske skulle man ha sådan en Newton en dag. Jeg mangler selvfølgelig også liiige monteringen, og Morten’s evner…EDBBOB2013-05-11 19:13:47

morten
                      Deltager
                        • Super Nova

Tak, Morten. Det er nu monteringen mere end evnerne der gør det. Du må se og få dig en lille bitte 1100, den koster ovenikøbet stort set det samme som min 900 gjorde –

edbbob
                        Deltager
                          • Super Nova

Lidt bedre dybde:

Fuld opløsning (LINK)EDBBOB2013-05-11 22:20:15

morten
                          Deltager
                            • Super Nova

Hej Morten

Meget flot behandling.

Nu er jeg gået lidt videre, og har prøvet Jespers parametre. Det var en stor hjælp, og jeg fik et farvebillede der lignede. I mellemtiden har dog konsulteret “professionelle” billeder af M13 i mit atlas over messier objects. Derefter har jeg fået den opfattelse at de røde stjerner, jeg først syntes så så fantastiske ud, nu ser noget unaturlige ud med den røde kanal strukket så meget.

Jeg har nu dæmpet den lidt og hevet lidt mere i L for at få den lille galakse med (masket, som EDB morten – med rette – prædiker (tænk at skulle sige med rette om noget klerikalt..))

mikael_joe
                            Deltager
                              • Super Nova

Legede lige med dine data Morten.

50% size

100% crop

100%

http://www.coolcat.dk/images/astro_solar/2013/2013_05_13/M13_LRGB_v01_L.jpg

Brugte Nebuloisty til align, crop. Kørte så ddp på hver.

Samlede lagene i photoshop og brugte levels på RGB for at få samme baggrund som L laget.

L laget fik Smart Sharpen 75% 0,8pixels.

Farverne fik jeg ved at bruge af Hue/Saturation – Colorize på de respektive lag.

Tilføjede en levels for at mørkne baggrunden lidt.

Tilføjede en levels for at justere farverne lidt.

Til sidst brugte jeg en color balance for at justere lidt mere.

Der er ikke hevet mere i lagende end de DDPs de fik i Nebuloisty.

Derfor er der ingen støj at se, hvilket jeg selv foretrækker.

Jeg har heller ikke overdrevet med sharpen da det nemt kan komme til at se meget kunstigt ud.

edbbob
                              Deltager
                                • Super Nova

@Morten

Klerikalt. Den måtte jeg slå op, men så lærte man et nyt ord.

Din nye version er blevet klart bedre. Det er iøvrigt sjovt. Når man kalibrerer farverne efter alle kunstens regler i PI, får man noget som ligger meget tæt på dit billede.

Alle stjerner er i princippet hvide, da de både brænder ud på nethinden, og samtidigt har et bredt spektrum. Farven opstår vel som en form for chromatic aberation i øjet? Det må du kunne forklare.

Vh

Morten

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

Farvemætning kan man jo altid diskutere og der er meget smag og behag i det, men selve farvebalancen tror jeg nu ikke er helt forkert. Hubblefolkene er i hvert fald nået frem til noget lignende:

Farver på stjerner generelt:
                                  The color of a star depends on its surface temperature. But a blue star doesn’t emit only blue light, nor does a red star emit only red light. They emit visible light of all colors to some degree. It’s just that their spectrum peaks at a particular color.
                                  Morten er selvfølgelig bedst kvalificeret til at svare på spørgsmål om synet, men så vidt jeg ved ser visuelle observatører farverne mere eller mindre korrekt.

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 98 i alt)
                                • Emnet 'M13' er lukket for nye svar.