M13

• Dette emne har 97 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 9 måneder siden af edbbob. This post has been viewed 2832 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 98 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

morten wrote:
      Jesper, grunden til at jeg brød ind i din tråd med et billede, er for det første at jeg er rimeligt sikker på at du ville synes det var OK og dernæst et forsøg på at få at vide hvordan du får de lækre røde farver på kæmpestjernerne.

Mht et kombineret billede, så er min opløsning nok dårligere end din, men hvis mine data kan bruges uden at forurene dit billede, så vil det da være fantastisk.

OMT-1 du bruger en baader flat field corrector. Jeg troede at det design din fine refraktor bruger var tilstrækkeligt til et meget flat felt?

OMT-2 Er det korrekt forstået, at din pixelopl er 1,42. Med den pixelopløsning skulle du kun kunne opløse ca 2.8 buesekunder. Det ser ud som om du har bedre opløsning end det. FFC’en har da ingen barlow??

Under alle omstændigheder er det et helt fantastisk billede af M13 du har lavet, og jeg har brugt lang tid på at nyde at se på det (og frustreres lidt over at jeg ikke selv kan komme i nærheden af den suveræne behandling).

OMT-3 med diskussionen om FWHM kunne du måske overtales til at poste et link til en (god) kalibreret frame (ja jeg ved godt at din chip ikke behøver så meget kalibrering, men bare for at få os andre til at have det lidt bedre, så post en der er kalibreret )

Farvebalancen er i det væsentlige fundet med Maxims color balance og saturation adjustment sammen med DDP i flere omgange. Farverne er kun finjusteret i Photoshop.
      Jeg vil prøve at kombinere vores data senere i dag når jeg er hjemme. Jeg skal også nok poste en flat/bias kalibreret sub senere.
      Baader FFC har jeg vist fået givet et forkert navn og deraf forvirringen. Det korrekte navn er Fluorite Flatfield Converter, ikke corrector. Det er en extender som ikke tilføjer farvefejl, krumning eller andre uhumskheder mellem 3x og 8x. Den kan levere en 90mm diffraktionsbegrænset billedcirkel mellem 3x og 8x og koster de forreste 2/3 af en jetjager. Den har givet ca. 2.3x til dette billede, med en opløsning på 0.6″ hvis jeg husker rigtigt, altså i underkanten af hvad den er bergnet til. Der var nogle billedfejl som i kan se når jeg får en sub uploadet, men om det er derfor ved jeg ikke endnu. Næste gang vil jeg prøve at få den op på 3x. Jeg er jo ikke bleg for at oversample og reducere billedet efter behov til sidst (Don’t mention the war! LOL).

morten
      Deltager
        • Super Nova

Morten, Paul og Mads, tak for kommentarer og ros. Bare for en ordens skyld, billeder jeg uploader er naturligvis altid til fri leg, kombination med egne data etc. (i sidstnævnte tilfælde skal det dog nok nævnes af hensyn til andres fortolkning af resultaterne).

Jesper, OK, så det er en extender, så forstår jeg det meget bedre, d.v.s. du har kørt i nærheden af f/10.

Mht farverne, så må du have skruet op til 1.5 eller mere i den røde kanal?

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Ja den røde kanal var vist helt oppe på 2.

Her er to subs. En 3 minutters L, som er flat og bias kalibreret og en 1 minut G, som er bias kalibreret. Som man kan se er der, især på L, et problem med tilt eller lignende.

RA 16h 41m 42s, Dec +36° 27′ 05″
          Pos Angle +137° 00′, FL 1531.7 mm, 0.61″/Pixel

Jesper2013-05-09 22:34:11

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Og Mortens og mine data kombineret:

morten
            Deltager
              • Super Nova

super flot, kombinationen giver bedre definerede farver, synes jeg.

For at få de flot farvede stjerner, må du strække L, så stjernerne ikke når toppen?. Hvor langt fra ligger du, d.v.s. hvilken ADU stræber du efter for stjernerne i hoben?

paul
                • Nova

Rund Eye candy i alle farver og størrelser, virkelig flot kombi.

helgeras
                Deltager
                  • Giant

Fantastisk billeder! Gad vide hvor lyst der er om natten hvis man bor i M13.

Mvh. Helge

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Takker. Ja man skal passe på stjernerne for at få ordentlige farver på dem. ADU ved jeg ikke, men relativt korte eksponeringer (mine er 3 min. i L og 1 min. i RGB) hjælper. Jeg laver DDP over to eller tre omgange og passer på toppen hele vejen igennem. I photoshop er levels et nemt værktøj fordi man kan nøjes med at bruge de to første slidere. Ellers er det et spørgsmål om at styre mætningen og farverne i RGB laget, dels i Maxim og dels i Photoshop. “Increase Star Color” action er også god på LRGB, især hvis man ummidelbart efter at den er færdig, kører “As Layer on top” og laver dette lag om til et farvelag (Blendmode).

edbbob
                    Deltager
                      • Super Nova

Hej Jesper

Kombinationen er blevet super god! Udover den sublime opløsning, og det dybe billede, er adskillelsen af blå/røde stjerner helt perfekt.

Normalt synes jeg globular clusters er lidt “kedelige”, men her kan man virkelig gå på opdagelse i billedet.

Vh

Morten

@Helge: Jeg synes jeg læste et sted, at det samlede lys fra M13, ville lyse ca som fuldmånen, hvis man boede på en planet inde i den. I centrum er stjernetætheden så høj, at afstanden mellem stjernerne svarer til størrelsen af solsystemet. Derinde er der nok aldrig særlig mørkt!

amelsen
                        • Giant

helgeras wrote: Fantastisk billeder! Gad vide hvor lyst der er om natten hvis man bor i M13.

Mvh. Helge

lol

paul
                          • Nova

helgeras wrote: Fantastisk billeder! Gad vide hvor lyst der er om natten hvis man bor i M13.

Mvh. Helge

Jeg tror en investering i solceller på taget hurtigt vil kunne tjene sig hjem

morten
                          Deltager
                            • Super Nova

Nu har jeg prøvet nogle gange. Jeg kan simpelt hen ikke få både detaljer og farver.

Her er det bedste jeg har kunnet frembringe hidtil.

Jeg laver forsigtige ddp’er, 2 stk hvor den ene maskes til kernen den anden til resten.

Dernæst et RBG mix i maxim med 2.3 i den røde kanal.

Begge til ps. L syntetiseres fra de to ddp’er med en layer mask. Et yderligere lag, som udsættes for smart sharpen, og blending af de to.

Farvelaget får increase star color og staturationsindstilling. og de to blandes.

edbbob
                            Deltager
                              • Super Nova

Slet ikke tosset Morten

Du kan godt hive mere ud af den DDP, som tager yderområderne. Prøv at lave en version, hvor du ikke går så meget efter sort baggrund. Den kan du altid trække ned med et curves layer i PS til sidst.

Jeg begynder at forstå lidt mere af PI. For dig som ikke er bleg ift lidt matematik, vil PI være helt overlegent! Download en trial licens, gå til PI’s hjemmeside og find Video Tutorials. Harry’s video’er er næsten lagt i kronologisk rækkefølge, og hvis du følger dem, med programmet åbent, og dine M13 data, får du en god idé om hvad programmet kan.

Vh

MortenEDBBOB2013-05-11 15:57:38

edbbob
                              Deltager
                                • Super Nova

Btw. Har du skudt den samlede RGB med et andet teleskop?

Edit: Tror det er mig som roder. Den som hed M13.fit i Skydrive versioen, er det en Luminans?

Vh

MortenEDBBOB2013-05-11 16:08:19

morten
                                Deltager
                                  • Super Nova

Hej Morten

Ja M13 er luminans, de andre giver sig selv (uden fejl dennegang 🙂

Faktisk har jeg købt en PI licens, er bare ikke kommet igang med den endnu.

Enig i at baggrunden blev for sort. Jeg hev ikke mere ind, fordi jeg mente, at jeg havde utilstrækkelig farveinfo til det, og jeg kunne kun få stjernerne til at blive grå.

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 98 i alt)
                                • Emnet 'M13' er lukket for nye svar.