M13

• Dette emne har 6 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af eirik. This post has been viewed 122 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

eirik
      • Planet

Hei,

Med litt assistanse fra Sveinung i DSE har jeg endelig fått litt kontroll på driftalignment metoden noe som ga umiddelbar effekt på guidingen min :). Etter totalt ca. 5 timer drift alignment over 2 dager kunne jeg registrere at det ikke var noe drift i nord-sør etter 10 min med tracking på og da var jeg fornøyd iallefall så langt :). Rakk deretter å ta 1 bilde av M13 før øyelokka ble for tunge :). Bilde er en 3 min eksponering med autoguiding (PHP) og det er det beste jeg har klart å få frem så langt :))).

Så var vel sesongen endelig i gang og lengre og flere driftfrie eksponeringer venter:)

eirik
        • Planet

Bilde er forøvrig tatt med SW 80 ED, Canon 40D, ISO 800 og Darkframe.

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Den er igang, god start M13 Thumbs%20Up

tomvictor
          Deltager
            • Giant

Bra jobba! Det lover godt for sesongen som kommer, hvis den kommer…

Det var ok i natt og jeg kjørte noen tester på M56 så får vi se om det ble noe av..

Fornax Ligthtrack II
            Tokina AT-X 300mm f 2.8
            Canon 600D Baader

Bjørn Sandåker
            Deltager
              • Neutron star

Den er jo fin, Eirik! Du skal være fornøyd med den som begynnerbilde.
              Sveinung Vegum er en hyggelig kar. Hils så masse!

Mvh,
              Bjørn

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Ville være stolt over at have lavet sådan en M13 det første år !

eirik
                  • Planet

Takker for det alle sammen, godfølelsen sitter forsatt i kroppen etter å kunne se at guidestjerna holder seg i ro og ingen varsel lyder og meldinger raser over skjermen :). Det har vært mange timer ute uten noe å vise til så må innrømme dette bildet får nok en liten æresplass i min private “Astro album” Big%20smile.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'M13' er lukket for nye svar.