M13

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af rune. This post has been viewed 111 timescb. This post has been viewed 111 times. This post has been viewed 111 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

kennethk
    Deltager
      • Nova

180s x 10 iso 400

rune.cb.
      Deltager
        • Super Nova

Man ser jo hva det er Kenneth, men bruker du guiding på disse opptakene eller tracker monteringen uten ?

M45 var forresten veldig bra.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Dejligt allerede at se en af sommerens kuglehobe

Jeg mangler selv en kuglehob på trofæhylden og netop M13 står øverst på min liste lige nu.

Hvilket teleskop har du anvendt? (Brændviedde og f-tal)rudibr2017-04-20 17:04:47

/Rudi B. Rasmussen

kennethk
          Deltager
            • Nova

Hei Rune og Rudi

Uguidet 3 minutter Rune, helt på grensen men med kort brennvidde på bare 420 mm så går det sånn passe:-) f/6,5 Rudi. Får ikke Phd guiding til for tiden så må jobbe litt for å få løst det (star did not move enough). Ser jo at den korte brennvidden setter sine begrensninger for deep sky foto – det blir veeeeldig smått…savner C8en litt men den var jo ikke akkurat ideell til deep sky av flere grunner

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Hver gang jeg har set “star did not move enough” har det været fordi jeg valgte en hotpixel at guide på isf en stjerne.

Nyeste PHD2 samt auto select star kan anbefales

/Rudi B. Rasmussen

rune.cb.
              Deltager
                • Super Nova

Hvis du bruker Quaden på 650 mm, så skjønner jeg at du greier 3 min. Min refraktor på 750 mm (br.vidde) greier kun 90 sek. uguidet med nøyaktig driftalign. Jeg synes heller ikke SCT egner seg til DSO.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'M13' er lukket for nye svar.