› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › M13
- Dette emne har 11 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 5 mÄneder siden af outlook. This post has been viewed 94 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
15. september 2009 kl. 09:19 #21818
gais- Main Sequence
Objekt: M13
Exponering: L15x3 RGB8x90s
Fotograf: Mattias Klasson
Kommentar: Bilden direkt ur CCDStack, skall editera den snart. Nöjd med skÀrpan. Följningen kunde vara lite bÀttre (det blÄste lite). Har potential att bli min bÀsta M13
Större bild pÄ Astronet
15. september 2009 kl. 10:01 #21823
BjÞrn SandÄkerDeltager- Neutron star
Nydelig, Mattias! Til og med den store versjonen er flott opplÞsning og ikke kornete i det hele tatt, sÄ vidt jeg kan se! Gratulerer!
Mvh,
BjĂžrn15. september 2009 kl. 10:34 #21826
Anonym- Nova
Hei Mattias !
Den ser riktig flott utSlik kvalitet hÄper jeg ogsÄ Ä kunne fremvise efterhvert, men skal nok ha mer tid pÄ meg !Supert15. september 2009 kl. 11:56 #21828
gais- Main Sequence
Sedan jag fixade min mycket enkla permanenta pir (visad innan i forumet) har bilderna blivit klart bÀttre. Notera dock att motvikter och teleskop plockas av varje gÄng. Rekomenderas!
CCDStack Àr Àven en stor hjÀlp. Klart bÀttre Àn MaximDL
I övrigt gör jag inget nytt idag… men bilderna blir bĂ€ttre tycker jag…
15. september 2009 kl. 12:06 #21831
gais- Main Sequence
P.S Jag fotar och fotograferar fortfarande med Maxim, och dÄ Àr maxim kanon. Editeringen Àr dock sÄdÀr jÀmfört med CCDStack och PS.
15. september 2009 kl. 14:18 #21854
mortenDeltager- Super Nova
Hej Mattias
Som sĂŠdvanligt flotte billeder du lĂŠgger ud. Hvilken version af Maxim bruger du, og hvorfor kan du bedre lide CCDstack til stackingen?
Morten
15. september 2009 kl. 14:39 #21859
gais- Main Sequence
Senaste Maxim 5.0.7 (tror jag)
CCDstack Àr snabbare, enklare och framförallt Àr stackningen klart mer kraftfull. Nackdelen Àr att det tar lÀngre tid i CCDStack dÄ inget Àr automatiserat. Dessutom Àr CCDstack visuellt mycket mer tilltanande Àn Maxim (men det spelar ju egentligen ingen roll). CCDStack Àr enligt mig mycket enklare att lÀra sig.
15. september 2009 kl. 15:49 #21870
mortenDeltager- Super Nova
Mere kraftfuld? Betyder det mindre stjerner? Bedre farver, mere styr pÄ baggrunden? Hvis der alignes OK, sÄ er der vel ikke sÄ mange mÄder man kan lave sigma clip pÄ?
Jeg prÞvede det engang og synes ikke det var vÊrd at ofre penge pÄ nÄr jeg nu havde maxim, men jeg har heller ikke din erfaring til at vurdere kvaliteten15. september 2009 kl. 15:56 #21871
gais- Main Sequence
Tanka ner en testversion, den funkar 100% i 60dgr – dĂ„ fattar du hur kraftfull stackningen Ă€r.
SjÀlvklart gÀller alltid: Skit in -> Skit ut (dessvÀrre)
En riktigt bra interaktiv DVD kurs finner du pÄ: http://www.caelumobservatory.com/video/dvd4.shtml
CCDSTACK: http://www.ccdware.com/products/ccdstack/
DÀr finns Àven bra tutorials.
15. september 2009 kl. 18:42 #21886
BjÞrn SandÄkerDeltager- Neutron star
GAIS wrote: Sedan jag fixade min mycket enkla permanenta pir (visad innan i forumet) har bilderna blivit klart bÀttre.
Og til glede for nye lesere viser vi lenken igjen: http://astronet.se/view_image.php?id=652
GAIS wrote: SjÀlvklart gÀller alltid: Skit in -> Skit ut (dessvÀrre)
Ja, derfor fĂžler jeg meg som en septikarbeider …
Mvh,
BjĂžrn15. september 2009 kl. 18:46 #21887
steffan- Giant
Hej Mattias,
Det ser godt ud det billede, jeg glĂŠder mig til jeg selv skal prĂžve en stjerne hob en dag.Mvh Steffan16. september 2009 kl. 09:36 #21935
outlookDeltager- Super Nova
Virkelig en imponerende hob og et godt billede du har lavet dér som rigtig trÊder frem pÄ dit store billede.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'M13' er lukket for nye svar.