M13

Viser 12 indlĂŠg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

gais
      • Main Sequence

Objekt: M13

Exponering: L15x3 RGB8x90s

Fotograf: Mattias Klasson

Kommentar: Bilden direkt ur CCDStack, skall editera den snart. Nöjd med skÀrpan. Följningen kunde vara lite bÀttre (det blÄste lite). Har potential att bli min bÀsta M13

Större bild pÄ Astronet

BjÞrn SandÄker
      Deltager
        • Neutron star

Nydelig, Mattias! Til og med den store versjonen er flott opplÞsning og ikke kornete i det hele tatt, sÄ vidt jeg kan se! Gratulerer! Clap

Mvh,
        BjĂžrn

Anonym
          • Nova

Hei Mattias !

Den ser riktig flott ut Clap

Slik kvalitet hÄper jeg ogsÄ Ä kunne fremvise efterhvert, men skal nok ha mer tid pÄ meg !

Supert Thumbs%20Up

gais
            • Main Sequence

Sedan jag fixade min mycket enkla permanenta pir (visad innan i forumet) har bilderna blivit klart bÀttre. Notera dock att motvikter och teleskop plockas av varje gÄng. Rekomenderas!

CCDStack Àr Àven en stor hjÀlp. Klart bÀttre Àn MaximDL

I övrigt gör jag inget nytt idag… men bilderna blir bĂ€ttre tycker jag…

gais
              • Main Sequence

P.S Jag fotar och fotograferar fortfarande med Maxim, och dÄ Àr maxim kanon. Editeringen Àr dock sÄdÀr jÀmfört med CCDStack och PS.

morten
              Deltager
                • Super Nova

Hej Mattias

Som sĂŠdvanligt flotte billeder du lĂŠgger ud. Hvilken version af Maxim bruger du, og hvorfor kan du bedre lide CCDstack til stackingen?

Morten

gais
                  • Main Sequence

Senaste Maxim 5.0.7 (tror jag)

CCDstack Àr snabbare, enklare och framförallt Àr stackningen klart mer kraftfull. Nackdelen Àr att det tar lÀngre tid i CCDStack dÄ inget Àr automatiserat. Dessutom Àr CCDstack visuellt mycket mer tilltanande Àn Maxim (men det spelar ju egentligen ingen roll). CCDStack Àr enligt mig mycket enklare att lÀra sig.

morten
                  Deltager
                    • Super Nova

Mere kraftfuld? Betyder det mindre stjerner? Bedre farver, mere styr pÄ baggrunden? Hvis der alignes OK, sÄ er der vel ikke sÄ mange mÄder man kan lave sigma clip pÄ?

Jeg prÞvede det engang og synes ikke det var vÊrd at ofre penge pÄ nÄr jeg nu havde maxim, men jeg har heller ikke din erfaring til at vurdere kvaliteten

gais
                      • Main Sequence

Tanka ner en testversion, den funkar 100% i 60dgr – dĂ„ fattar du hur kraftfull stackningen Ă€r.

SjÀlvklart gÀller alltid: Skit in -> Skit ut (dessvÀrre)

En riktigt bra interaktiv DVD kurs finner du pÄ: http://www.caelumobservatory.com/video/dvd4.shtml

CCDSTACK: http://www.ccdware.com/products/ccdstack/

DÀr finns Àven bra tutorials.

BjÞrn SandÄker
                      Deltager
                        • Neutron star

GAIS wrote: Sedan jag fixade min mycket enkla permanenta pir (visad innan i forumet) har bilderna blivit klart bÀttre.

Og til glede for nye lesere viser vi lenken igjen: http://astronet.se/view_image.php?id=652 Wink

GAIS wrote: SjÀlvklart gÀller alltid: Skit in -> Skit ut (dessvÀrre)

Ja, derfor fĂžler jeg meg som en septikarbeider … LOL

Mvh,
                        BjĂžrn

steffan
                          • Giant

Hej Mattias,

Det ser godt ud det billede, jeg glĂŠder mig til jeg selv skal prĂžve en stjerne hob en dag.

Mvh Steffan

outlook
                          Deltager
                            • Super Nova

Virkelig en imponerende hob og et godt billede du har lavet dér som rigtig trÊder frem pÄ dit store billede.

Hilsen Leif,
                            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Viser 12 indlĂŠg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'M13' er lukket for nye svar.